האם השתתפות בתוכניות מציאות עומד באמות המוסר לפי קאנט?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 10754
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

1 .
מבוא
תכניות המציאות כיום אינן רק ז'אנר טלוויזיוני בו מתועדות התרחשויות של אנשים אמתיים- הן תופעה חברתית גלובלית רחבה אשר מכסה את מסכי הטלוויזיה בכל ערב במיליוני בתים בעולם, ומספקת נושאים לשיחות הסלון בעשור האחרון. לשאלה "מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?" עונים ילדים כיום "כוכב ריאליטי", ובטבלאות אחוזי הצפייה השבועיות, תופסות תכניות אלה את המקומות הראשונים באופן קבוע.
ראשיתו של הז'אנר בשנות החמישים בארה"ב, כאשר בשנות השבעים התחילו התכניות לקבל את האופי שאנו מכירים היום, ומשנות ה- 2000 והלאה הוא תפס תאוצה ועשרות פורמטים הופקו, חלקם נמכרו ושודרו בעשרות מדינות בעולם (וימן, כהן, בר- סיני). בסיס הז'אנר הוא תיעוד של אנשים "אמתיים", שאינם שחקנים, ומופיעים בתפקיד עצמם בתוך סיטואציות שחלקן מבוימות, אך אין תסריט קבוע מראש. מטרתן העיקרית של תכניות אלה הן לבדר את הצופים. (אלפנט- לפלר). המונח "טלוויזיית מציאות" נטבע לראשונה בהקשר של תכניות דלות תקציב, אך גם כיום- כאשר יש תכניות המופקות בתקציבי ענק, ז'אנר זה נחשב לדל מבחינה תרבותית, וכפונה למכנה המשותף הרחב ביותר, ועל כן חסר עומק וערך תרבותי. זוהי אחת מהביקורות העיקריות כלפי הז'אנר, שבד בבד עם אחוזי הצפייה הגבוהים שהוא משיג, גם סופג תגובות שליליות מהרבה מבקרים וצופים לאורך הדרך- מטענות על ביזוי וניצול המשתתפים, ועד לעידוד למציצנות, יצירת סטראוטיפים מעמדיים וגזעניים, והזניה תרבותית. (וימן ואחרים,). עבודה זו תעסוק בהיבטים המוסריים בתכניות המציאות.
לנושא זה היבטים רבים, מתוכם אתמקד בבעיות המוסריות כלפי המשתתפים בתכנית מציאות בראי תאוריית המוסר של קאנט.
1.1 שאלת המחקר נושא המחקר: תכניות מציאות – היבטים מוסריים שאלת המחקר: האם השתתפות בתוכניות מציאות עומד באמות המוסר לפי קאנט?
שיטת המחקר: סקירת ספרות מחקרית ועריכת ראיונות עומק עם בעלי העניין לניתוח: 1. מפיקי תכנית מציאות. 2. משתתפי תכניות מציאות לשעבר. בעבודה זו אבחן את הבעיות המוסריות העולות מתוך תכניות אלו, בעקבות הביקורות הרבות שהן מעוררות, ובעקבות תגובות הצופים אליהן. ארצה לבחון שני נקודות מבט שונות ולנסות לקבוע באמצעות תאוריית המוסר של קאנט האם השתתפות בתוכנית מוסרית.  נקודות המבט שאבחן הם של המשתתפים בתוכניות אלו הבוחרים להפקיד את חייהם לתקופה זו בידי התכנית, ומהן הבעיות האתיות בתהליך שמעבירים אותם. בנוסף אבקש לבדוק עם העומדים בראש התכנית, כיצד פועל מנגנון ההחלטות כלפי המתמודדים מבחינת הליהוק, המשימות שבדרך והמרוץ לרייטינג הנכסף.   באמצעות שיטת המחקר אציג את המסקנה אליה הגעתי כי ההשתתפות בתוכניות המציאות,  הן מצד ההפקה והן מצד המתמודדים, לא מוסריות לפי תאוריית המוסר של קאנט .
1.2
מבנה העבודה אתחיל בסקירה מהי תכנית מציאות והצגת נתונים המציגים נתונים ועובדות מתוך מחקרים שונים שנעשו בנושא תכניות ריאליטי באופן כללי, תוך התמקדות בכמה מן הבולטות. מתוך מחקרים ומאמרים אלו אבקש להוציא נתונים ופרטים היסטוריים לגבי הז'אנר, ותכניות מרכזיות שנעשו בו לאורך השנים. ארצה לבדוק מה נכתב ונמצא עד היום בנושא הביקורת על התכניות הללו ומהן הבעיות האתיות והמוסריות הכליליות שנמצאו וקיבלו ביטוי עד כה. בפרק זה אציג הגדרות ונתונים נוספים על הז'אנר, ולאחר מכן את אופן יצירת הסטריאוטיפים שמאפיין את תכניות הריאליטי, השפלה וביזוי של המתמודדים בתכניות אלו, ולבסוף הביקורת שהופיעה בהתאם.
בהמשך אציג את תאוריית המוסר של קאנט תוך התבססות על מחקרים ופרשנויות קודמות. אפרט מהם חמשת ציווי המוסר לפי קאנט  וניתוח מעמיק של כל אחד מהם ולפי אמות מוסר אלו  אבחן את שאלת המחקר דרך עיניהם של המתמודדים ומפיקי התוכניות. לבסוף, אציג דיון ומסקנותיי מהעבודה – מהן התובנות העיקריות שעלו בה והאם ניתן לקבוע תשובה חד משמעית לשאלת המחקר.
ראשי פרקים מבוא
3
1 .1 שאלת המחקר
3
1 .2 מבנה העבודה
4
2 . סקירה ספרותית 5
2 .1 מהי תכנית ראליטי?
הגדרות ונתונים 5
2 .2 סקירה היסטורית והתפתחות הז'אנר
6
2 .3 בעיות מוסריות כלליות 9
2 .3.1 יצירת סטריאוטיפים ואפליה מעמדית 9
2 .3.2 השפלה בתכניות מציאות
1 0
2 .4 הביקורת על הז'אנר
1 2
3 . תורת המוסר לפי קאנט
1 4
3 .1 נוסחת החוק האוניברסלי משפטים
3 .2 נוסחת חוק הטבע משפטים
3 .3 נוסחת האנושות כתכלית לעצמה
1 6
3 .4 נוסחת האוטונומיה
1 6
3 .5 נוסחת ממלכת התכליות
1 7
4 . בחינת שאלת המחקר באמצעות ראיונות
1 8
4 .1 ראיונות עם אנשי הפקה
1 8
4 .1.1 ראיון הפקה 1
1 8
4 .1.2 ראיון הפקה 2
2 1
4 .2 ראיונות עם משתתפים
2 3
4 .2.1 ראיון משתתפים 1
2 3
4 .2.2 ראיון משתתפים 2
2 6
5. ניתוח הראיונות לפי חמש הציוויים של קאנט
2 8
5.1 נוסחת החוק האוניברסלי + נוסחת חוק הטבע
2 8
5.2 נוסחת האנושות כתכלית לעצמה + נוסחת ממלכת התכליות
2 9
5.3 נוסחת האוטונומיה
3 0
6 . דיון ומסקנות
3 1
6 .1 מסקנה סופית
3 2
7. רשימה ביבליוגרפית
3 3