מטה קוגניציה בתהליך הקריאה והבנת הנקרא

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7092
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
שער                                                                                                                               תוכן העניינים
מבוא
פרק א'- מטה קוגניציה מהי?
      א.1.      ידע מטה קוגנטיבי.
      א.2.      הקניה ופיתוח של מיומנויות מטה קוגנטיביות.
      א.3.      חוויה מטה קוגנטיבית.
      א.4.      אסטרטגיות למידה.
פרק ב'- הקריאה- תאוריות ומטה קוגניציה בקריאה.
ב.1. תאוריות קריאה.
ב.2 תהליך הקריאה.
  ב.3 המודל האינטראקטיבי עפ"י אדמס.
  ב.4 אסטרטגיות קריאה.
פרק ג'- הבנת הנקרא- תאוריות ואסטרטגיות בהבנת הנקרא.
   ג.1. מרכיבי המטה קוגניציה בהבנת הנקרא.
   ג.2. שלבי תהליך הבנת הנקרא.
   ג.3. אפיוני הקורא.
   ג.4. אסטרטגיות להבנת הנקרא.
סיכום.
ביבליוגרפיה.
בשנים האחרונות, הפכה המטה קוגניציה לאחד משדות המחקר העיקריים בתחום ההתפתחות ההכרתית.
בעבודה זו אנסה להראות כיצד בעזרת המטה קוגניציה, כלומר, בעזרת השליטה והחשיבה שיש לקורא על חשיבתו, לשפר ולהתגבר על רבים מקשייו, בעיקר בתהליכי הקריאה והבנת הנקרא.
בפרק הראשון אסביר באופן כללי מהי מטה קוגניציה, מהו מקורה והיסודות הקשורים בה. כמו כן, אכתוב על פיתוח מיומנויות מטה קוגנטיביות המביאות לחוויות מטה קוגנטיביות וכן על אסטרטגיות למידה באופן כללי.
בפרק השני אתמקד בנושא המטה קוגניציה בקריאה.
אפתח בתאוריות השונות בנוגע לקריאה, אברר מהו תהליך הקריאה ואתן דוגמאות רבות לאסטרטגיות קריאה.
בפרק השלישי אתמקד בנושא המטה קוגניציה בהבנת הנקרא.
אכתוב על מרכיבי המטה קוגניציה בקריאה, ארחיב על שלבי תהליך הבנת הנקרא ואתן דוגמאות רבות ומעשיות לאסטרטגיות בהבנת הנקרא.
במהלך כתיבת עבודה זו, העמקתי את ידיעותיי בנושא המטה קוגניציה ונוכחתי לדעת שעצם השימוש בתהליך המטה קוגניציה ובאסטרטגיות שונות, מקדם את התלמיד לאין שעור. עד כדי כך, שבעזרת לימוד אסטרטגיות נכונות, התלמיד יכול להסתדר בכוחות עצמו, אף ללא מורה או מדריך צמוד.
כולי תקווה שעבודה זו תביא תועלת למורים ומדריכים בכל נושא המטה קוגניציה.