לקויות למידה .

תקציר העבודה

ממן
1 1 – ליקויי למידה – סמסטר אביב  2012
שאלה 1 ( 34 נק') ארבעת השלבים במודל התפתחות הקריאה של Ehri (1995) שלב פרה אלפבתי – לילד יש ידע  אלפביתי מועט (אם בכלל), אינו נחשב קורא עצמאי, מכיוון שלא ידע לקרוא מילים חדשות, מתחילה ההבנה, שקיים קשר בין השפה הכתובה למדוברת.דוגמא: ילד יקרא "במבה" על גבי שקית או פרסום של במבה, ע"י זיהוי הלוגו המסחרי, אך הוא לא ידע לקרוא את המילה, אם תהיה כתובה על גבי דף , ללא הפונט והצבע. אותו דבר לגבי "הקראת" ספר , דוגמת "תירס חם" הילד ידע "לקרוא" את כל הספר, אך ללא ההקשר של הספר והתמונות, הוא לא יידע לקרוא את הטקסט ממקור אחר. למידת קריאה ללא ניקוד, מחייבת זכירת רצפים(שורשים)ופענוח מתוך הקשר ואנלוגיה לטקסט. ידע לקרוא ולהבין את המשמעות של: עברית שפה קשה  וגם  ליורם שפה שסועה. תאוריית "החסך הכפול"  עבור דיסלקציה – פותחה ע"י wolf &bowers (1993,2000) מתבססת על ההנחה, שקיימות שלוש תת קבוצות עיקריות של אנשים דיסלקטים-
שאלה 2 (16 נקודות) א. לקות למידה לא מילולית (NVLD) – לקות למידה שאינה מאופיינת בקשיים ברכישת שפה, אלא בעיקר בשלושה תחומים:
תחום התפיסה – חסך תפיסתי תחושתי, חסך בקואורדינציה מוטורית וחסך ביכולת ארגון מרחבי וחזותי.
תחום מיומנויות הלימוד – תחום חברתי – לקות זו ידועה גם בשם "תסמונת ההמיספרה הימנית" –
ב. מחקרם של Semurd-Clikeman &Glass (2008) בחן את תפיסת ההומור של תלמידים עם NVLD ביחס לדיסלקטים ולקבוצת ביקורת ללא לקות למידיה.ממצאי המחקר הוכיחו באופן מובהק-
שאלה 3 (30 נקודות) אבחנה מבדלת – דוגמא-
Response to Intervention – מודל תגובה להתערבות מודל המבוסס על תגובת הילד להתערבות חינוכית: ילד שהישגיו אינם עומדים ברמת הכיתה מופנה להוראה מתקנת מבוססת מחקר, ואם הישגיו לא משתפרים כתוצאה מכך, בקצב המתאים, הילד יוגדר כלקוי למידה.
השיטה בוחנת את הפער בין הישגי הילד לבין הישגי בני כיתתו, ואת הפער בין ההשקעה בהוראה המתקנת לבין התוצאה.
דוגמא: דני בעל טונוס שרירים נמוך, עד גיל 5 , היה בבית עם אמו ולא השתייך למסגרת גן.  בכיתה א' דני התקשה מאוד לאחוז בעיפרון, הכתיבה עייפה אותו וגזלה ממנו אנרגיה רבה, הוא היה עסוק בכתיבה לאורך כל היום, מה שמנע ממנו לשחק בהפסקות או להשתתף בדיונים בכיתה ולהביע את רעיונותיו, למרות מאמציו, מרבית הזמן הוא לא סיים את שיעורי הבית או את ההעתקה מן הלוח.
בזכות מודל RTI  – קשיי למידה – דוגמא-
עיבוד פונולוגי …דוגמא –
התאמת בחינות -דוגמא- שאלה 4 – ניתוח מקרה -.