אישיות תיאוריה ומחקר - כל החומר מסודר לפי המיקוד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 42198
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

יחידה 2 יחידה על הגישות הפסיכואנליטיות.
הרול פרויד רצף בין בריאות לחולי אתה יכול להבין את האדם הפגוע בדיוק לפי סדר שאתה יכול להבין את האדם הבריא לכולם יש אותו מבנה ואותם רצף מבני וכולם חווים את אותם דברים ומתעמתים עם אותם קונפליקטים אין איסורים ותשוקות אצל האדם הפגוע זה שונה מהאדם הבריא לא כי זה אחרת במהות אלא בעוצמה או בפיתרון של אות קונפליקט.
אין דבר כזה "סתם"- כל דבר מבחינת פרויד הוא בעל משמעות. אין בפעולה בחיינו שנעשת סתם.
פרויד נולד בעיירה קטנה אוסטרו הונגרית בשנת 1956 ונפטר בלונדון. משלב מאוד מוקדם המשפחה מאוד הופתעה ממנו על חוכמתו, נכנס לתיכון בגיל נמוך יחסית והצטיין בלימודיו, הוא למד רפואה וסיים בהצטיינות ועסק מחקר הוא ניסה לחקור את השימוש בקוקאין שהיה דבר חדש באירופה באותן שנים. כדי להתפרנס עזב את המחקר והחל לעסוק בטיפול רפואי (מדעי העצבים ), הוא טיפל בתופעה הנקראת היסטריה, כדי ללמוד כיצד לטפל בתופעה נסע לצרפת ולמד אצל שקרו sharko  טיפול בהיסטריה ע"י היפנוזה. היסטריה היא התופעה המכונה היום היסטריה זה הפרעה שבהן אנשים מפתחים תסמינים של שיתוק, פתאום היד משתתקת ואין אפשר ללכת פתאום אדם הופך להיות חירש או עיוור אך האדם באמת חש שיש לו פגיעה משמעותית ברמה הפיזיולוגית, ובאמת שרקו היה עסוק בלהראות איך בעזרת היפנוזה אפשר להביא כל מיני תוצאות בעניין הזה כלומר שהיה אפשר להעלים את התופעות של ההיסטריה. עוד הראה שרקו שבעזרת היפנוזה אפשר ליצור תסמינים של היסטריה. לאחר שפרויד יתמחה בהיפנוזה הוא חזר לווינה  והתחיל לנסות לעסוק בעניין של היפנוזה במטופלות של היסטריה יחד עם רופא שניקרא ברוייר. כיום השימוש בהיפנוזה מאוד דליל וכמעט שאינו קיים מפני שגם התופעה כבר אינה קיימת. 1986 התחיל לדבר על תופעות הנובעות בתסביכים מיניים, אלימות שאנשים הם סוטים המונעים ע"י דחפים ותכנים לא מודעים ובאותה תקופה בוינה דברים האלה היו מאוד חדשים לא מקובלים חברתית ולא מנומסים ולכן פרויד יתקבל בעולם בלא מעט ביקורת ויתקדם בצעדי ענק.
פרויד עובר לטיפול "באסוציאציות חופשיות" שהוא טיפול  הנעשה באופן יחדי שבו אין קשר עין בין המטפל למטופל בו המטופל מתחיל לדבר ללא מגבלות ללא בקשות פשוט מתחיל לדבר בלי תקשורת עם המטפל, תפקידו היחידי של המטפל להקשיב פרויד מבנה תיאוריה מאוד מאורגנת על העולם הנפשי ואיך הוא עובד של הקונפליקט והפנטזיה. המודל הטופוגרפי- המודל הפוטוגרפי=מודל העומק, מודע- הדברים שאנחנו ערים אליהם הדברים שאנחנו מודעים אליהם והם נגישים אלינו כרגע. המחשבות שבתוך הלא מודע הם רציונאליים לחברה ולעולם  סמוך למודע – תכנים היכולים להיות נגישים אלינו  אבל הם לא נגישים אלינו הם באזור הקרוב למודע  וזאת משום שאין לנו מקום להיות מודעים לכל דברים שקרובים. הסמוך למודע משמש מעין מסננת בין המודל ללא מודע למודע ודואג שדברים שיזיקו לנו לא יעלו אל המודע. לא מודע- דברים שהם לא מודעים לנו כי הם מאיימים קשים יגרמו לנו לחרדה. התהליכים החשיבתיים במודע ובלא מודע שונים מאוד אחד משני מחשבות בלא מודע מאופיינים בצורת חשיבה כמו בחלומות, דברים רחוקים יכולים להיות קרובים אני יכול להיות בגילים שונים דברים לא הגיוניים ולא רציונאלית קיימים בחשיבה בלא מודע. כל המחשבות בלא מודע הם ללא חוקיות העולם המודל הסטרוקטורלי המודל המבני, הוא מודל שפרויד מפתח לאחר המודל הפוטוגרפי והוא עוסק בשלושה מבנים הסתמי ID – החלק שאנחנו נולדים איתו הוא החלק שמכיל את האנרגיה הדינמית והוא פועל לפי שני עקרונות בסיסיים, עיקרון העונג והתהליכים ראשוניים תהליכים אסוציאטיביים המזכירים חלומות שאין בהם חוקיות ועקרון העונג אומר שהרצון היחיד של הסתמי הוא לספק את עצמו כמה שיותר מהר. הסתמי אינו מכיר במציאות ובחוקיות שלה. אנחנו נולדים רק עם הסתמי ורק אחרי גיל שנה התינוק מתחיל לפתח אגו אני Ego – החלק בנפשו שמכיר במציאות ומתנהל במציאות כדי להשיג דברים הוא יודע איך להתנהג, איך המציאות מתנהלת וכיצד יש להתנהל כדי להשיג דברים והתהליכי החשיבה שלו הם "תהליכים משניים" שהם תהליכי חשיבה רציונאליים והגיוניים האגו מה שמעניין אותו זה כיצד להשיג דברים בדרך היעילה והטובה ביותר בהתאם למציאות האגו לא מעניין אותו מוסר מה בסדר ומה לא כלומר לאדו אין בעיה לגנוב או לרצוח העיקר לא להיתפס הרעיון של האגו הוא כיצד יש להתנהל ולהסתדר בעולם בדרך הטובה ביותר.
אני עליון Super Ego – בהמשך הדרך מתפתח הסופר אגו שאחראי על האידיאלי ועל המוסר זה בעצם הפנמה של החוקים החברתיים לתוכנו אנחנו מכניסים את העיצורים של החברה לתוכנו וזה הופך להיות חלק מאיתנו ** המתח בין היחיד למה שהוא רוצה למה שחברה רוצה הופך להיות מתח פנימי בתוך האדם בין החלק שאומר אסור לבין החלק שאומר רוצה ועל האגו לקבל את המתחים והוא קובע מה הדרך שיש לבחור. דימוי הקרחון של פרויד: קרחונים ששטים להם בים הם רק 10% מתוכם נימצאים מתחת ללפני המים זה בעצם הדימוי בין המודע (הניראה לעין) סמוך למודע (יכול להראות ) והלא מודע כל חלקי העומק שאי אפשר לראות אותו. **האיד כולו בלא מודע- אבל שני החלקים האחרים (אגו וסופר אגו) נמצאים חלקם במודע וחלקם בלא מודע.
המודל הדינמי: המודל שקשור אנרגיה, אנרגיה פסיכית, אנרגיה פיזית הופכת לאנרגיה פסיכית ויש לנו כמו אנרגיה קבועה כל חיינו אנחנו תמיד מתקיימים תמיד עם אותה קמות אנרגיה נפשית המערכות השונות (איד, אגו וסופר אגו) נאבקות ביניהם על כמות  אנרגיה כאשר שמקום האנרגיה הוא באיד אז כדי לקבל אנרגיה למקומות אחרים יש למצוא דרכים לשאוב כמות אנרגיה ממקום למקום. אנריהפיסית = חוק שימור האנרגיה.
אינסטנקט: ייצוג נפשי (פסיכולוגי) מולד לעוררות הפיזית ** הייצוג = הוא המשאלה , והעוררות = צורך כדי להגדיר אינסטיקט יש להגדיר: מקור מטרה אובייקט ודחף.
מקור: (רעב) …