להבין סרטים . אופ חורף 2012

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1679
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

להבין סרטים – מטלת מנחה מס' 12
תנועה ועריכה
1 . השיחה בבית הקפה א. זהו את סוג העריכה בשיחה בבית הקפה: סצנה זו ערוכה בעריכה קלאסית, רצף שוטים לא מובדלים מבחינת זמן או מרחב שתפקידם לשרת ההתפתחות הדרמטית של העלילה.  ב. נמקו את בחירתכם, הדגימו על פי עקרונות העריכה. התייחסו בתשובתכם למרחקי צילום ולדיאלוג: כבר בשניות הראשונות של הסצנה ניתן להבחין בכמה מאפיינים מרכזיים של העריכה הקלאסית. ראשית הסצנה נפתחת "בשוט מכונן" – שוט שמטרתו היא מאין אקספוזיציה – הצגת זירת הפעולה בה מתרחשת הסצנה, ולעתים אף להציג את מכלול הדמויות שיוצגו בסצנה, כאשר בהמשכה הדמויות יוצגו ממרחקי צילום קרובים יותר…
ג. הסבירו ונמקו את תפקידה העלילתי ו/או הדרמטי של העריכה בקטע זה: סצנה זו היא הסצנה בה אלבי מבצע ניסיון נואש להחזיר לחיקו את אנני. לצורך כך נסע  מניו יורק הבטוחה והנעימה לקליפורניה השנואה. זוהי סצנה של יחסי כוחות בין השניים הנפתחת בלחיצת יד קרירה ומסתיימת ביציאה דרמטית של אנני מבית הקפה…
2 . אנני ואלבי יוצאים מבית הקפה למכונית א. זהו את תנועת המצלמה ותארו את כיוון התנועה של המצלמה ואת השינויים בכיוון תנועת המצלמה ביחס לכיוון התנועה של הדמויות (קינטיקה): הסצנה מצולמת בשוט אחד. בראשית הקטע, הדמויות מצולמות ב"פול שוט" כשהן נעות מצד שמאל של המסך לצד ימין כשהמצלמה כביכול נייחת. השניים מתקרבים אל עבר המצלמה כשהן מצולמות במדיום שוט ואף לרגע בקלוז אפ… ב. הסבירו את המשמעות הדרמטית והסמלית של תנועת המצלמה ביחס לתנועת הדמויות. התייחסו בתשובתכם לדיאלוג כולו בבית הקפה.  סצנה זו היא המשך ישיר לאותו המאבק שתיארתי בשאלה הקודמת בבית הקפה ולמעשה ההכרעה שלו. הסצנה מתחילה באקט מחאה של אנני המתבטא בבריחה פתאומית כשאלווי מנסה לעצור בעדה. לכן יש בה מלכתחילה מימד דרמטי של מרדף…

3 . תאונת הרכב של אלווי א. זהו את סוג העריכה בתאונת הרכב ונמקו את בחירתכם:
סצנה זו ערוכה בעריכת מונטאז'. המונטאז' התמטי נקשר ליצירת המופת של גריפית משנת 1913, "אי הסובלנות". בסרט זה לראשונה נחקר ויושם הרעיון. הסרט מציג ארבע סיפורים היסטוריים שעיקרם הוא אובדן האנושיות והחמלה במין האנושי… סיטואציה מבטאת את נקודת מבטו של אלבי שלראשונה הצליח להתבונן באנני ובעצמו באמת.