10390

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5370

תקציר העבודה

שאלה
1 -דונו בסוגיית המוסר והמלחמה ובתוך כך הסבירו באילו נסיבות מוצדק ליזום מלחמה ומהן ההגבלות המחייבות במהלך מלחמה. באיזו מידה תקפים הדברים שהצגתם ביחס לשימוש בנשק גרעיני? נמקו והדגימו. סוגיית המוסר והמלחמה הם דיון בשני הפכים המלווים את האנושות משחר ההיסטוריה,מלחמה הינה מעשה של הרג ורצח סיטוני המעמידה את האדם במצב של להרוג או להיהרג העומד בסתירה לצו המוסרי העליון "לא תרצח". ובכול זאת מלחמות ומעשה הרג לא פסו מן העולם,מי שקבע את המסגרת הערכית והמוסרית בדבר צדקת המלחמה קרי הסיבות שלפיהן מוצדק לצאת למלחמה על המשתמע מכך במובן המוסרי הייתה בעיקר הדת. שלוש הדתות המונטאיסטיות המרכזיות –היהדות, הנצרות, והאסלאם נתנו מענה לסוגית המוסר בצדקת המלחמה אם כי כל אחת בצורה שונה .על פי גישת היהדות המלחמה מתחלקת לשניים " מלחמת חובה (מצווה)" ו"מלחמת רשות".באחד יש התגייסות מלאה עקב ציווי האל  ובשני לא ואף מותנת באישור הסנהדרין, על פי הגישה הדתית המוסלמית למלחמה יש תפקיד מרכזי ומטרתה לסייע להתפשטות הדת המוסלמית אולם אין הנחיה דתית מתי יש לצאת למלחמה,זה נתון לשיקול דעת האימאם ורק לו זכות להכריע. על פי הדת המוסלמית  הג'יהאד (מלחמת קודש) היא מלחמה בכופרים , וייעודה מלחמת חורמה בפגאנים ולכנס את כל העולם המונטאיסטי תחת כנפי האסלאם .זו חובה קיבוצית,הפרט לא חייב להתגייס למלחמה כחובה אישית אלא למלחמת מגן כנגד הסגת גבול האסלאם. בעוד שהמחשבה היהודית והאסלאמית הייתה מוגבלת ולא אפשרה לגזור כללים להתנהגות בזירה בינלאומית.
היהודים דנו בשאלה כיצד על מיעוט לפעול בסביבה מדינית עוינת והמוסלמים כיצד להפיץ את הדעת בעזרת מלחמה.הנצרות שאמורה הייתה אף היא לייחד את הנחיותיה לנוצרים בלבד סיפקה את הדיון המקיף ביותר בסוגיית המוסר במלחמה ותרומתה בכך שניתן היה להרחיב את משמעותה למין האנושי כולו ולמערכת הבינלאומית . בראשית ימיה נקטה הנצרות עמדה קיצונית ודחתה לחלוטין כל גילוי של מלחמה ואלימות שהרי בעיקרה היא דת פציפיסטית שדגלה בכך שאי תגובה לתוקפנות תמנע תוקפנות, אך ברבות הימים הכירה הכנסייה בכך שאי אפשר לעקור את אלימות ועימה את המלחמה , שכן היא נובעת מפגם באדם שמקורו " בחטא הקדמון", ומכאן שיש לרסנה ולהכתיב לה תנאים מגבילים, חכמי הנצרות חילקו את הסוגיה לשניים האחת ההגבלות לצדקת המלחמה, אילו נסיבות ותכליות מצדיקות מלחמה או הצטרפות אליה.והשנייה להגבלות להצדקה במלחמה כלומר כללים לניהול המלחמה , מה מותר ומה אסור במהלכה. לאור ההגמוניה הנוצרית שבה הפכה הדת גם למדינה ונוצרו מדינות שונות עד להסכם וסטפליה היא גם זו שקבעה את המצב הבינלאומי וכללי המשפט ועימם הגבלות לצדקת המלחמה וההגבלות במלחמה בין מדינות שאותם הפרט עתה