השפעת שיטת הסקר על המרואיין

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6676
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה קורס: סקרים ומשאלי דעת קהל
1 0350 עבודת סימינריונית השפעת שיטת הסקר על עמדת המרואיין מגישה:
תאריך הגשה: 1.10.2006
תקציר מנהלים מטרת העבודה מטרת העבודה לבחון את ההשפעה של שיטת הסקר על עמדת המרואיין, תוך התייחסות לשלושת מרכיבי העמדה, ידיעה – האם המרואיין יודע מהו סקר שוק?, תחושה – כיצד המרואיין מרגיש כלפי סקרי שוק?, ופעולה – בעקבות הידיעה והתחושה כיצד ינהג המרואיין כלפי הסקר? שיתוף פעולה, סירוב וכו'.
העבודה תעסוק בהשוואה בין שלש שיטות סקר שונות: סקרי דואר, סקרי טלפון וסקרי מראיין פנים אל פנים המתבצעים באמצעות מחשב, וכיצד הן משפיעות על עמדתם ונכונותם של המרואיינים לשתף פעולה עם החוקר.
שיטת הביצוע בפועל אבחר לביצוע הסקר שיטה רגילה של  מראיין פנים-אל-פנים כאשר המרואיין מקריא את השאלות והמראיין עונה, סימון התשובות מתבצע ע"י המראיין (ללא מחשב) תיתן מענה לסקר הנדון. אמנם מדובר בעמדה, וכתוצאה מכך יש רגישות וסובייקטיביות אך במקרה הנדון לא מדובר בנושא רגיש במיוחד, ולכן אין חשש לפגיעה באנונימיות ובפרטיות. הסיבה שנבחר ראיון בנוכחות מראיין היא כדי שיוכל לסייע ולהבהיר במקרה הצורך כדי , שאוכל להפיק את המרב ולהמעיט את טעויות התשובה המקריות, שינבעו מחוסר הבנה.
שיטת הסקר נבחרה כך שלא תגרם הטיה של שיטת הסקר על עמדת המרואיין. לכן נפסלו שיטות הסקר המופיעות בשאלות המחקר.
הסקר שיבוצע הינו סקר נוחות מסקנות מתוך ממצאי הסקר ניתן להסיק כי סקרים המתבצעים באמצעות מחשב , יזכו לשיתוף פעולה גבוה יותר ולעמדה חיובית יותר מצד המרואיינים, בעיקר כאשר מדובר בסקרים העוסקים בנושאים רגישים, ולכן מומלץ להשתמש בשיטה זו בסוג כזה של סקרים.
בנוסף ניתן להניח כי ניתן להגביר את נכונות שיתוף הפעולה של המרואיינים עם סקרי דואר וטלפון באמצעות גמול, הסברה והכנה מקדימה של המרואיינים. המלצות טורנגאו, התאמה לקבוצת הדגימה,מודל החליפין                            תוכן העניינים
1.    מבוא

3
2 .    סקירה ספרותית …
4
3 .    מטרת המחקר -.
8
4 .    השערות המחקר …
8
5.    שיטת הביצוע 5.1   כלי המחקר (שאלון) -… 9
5.2   אופן הביצוע בפועל –9
5.3   השיטה האופטימלית – 10
6 .    הצגת הממצאים ..
11
6 .1 הצגת הממצאים לפי שאלות –.11 
6 .2
ניתוח ממצאים בחתך מין 19
6 .3 ניתוח הממצאים בחתך גיל –.. 20
6 .4
ניתוח הממצאים בחתך השכלה -. 21
6 .5 סיכום תמציתי של הממצאים -… 22
7.    דיון והמלצות 7.1   . התייחסות להשערות המחקר -.  23
7.2   השוואה בין ממצאי המחקרים למחקרים אחרים — 23
7.3   מסקנות והמלצות — 24
7.4    דיון במגבלות המחקר …
5
8 .    ביבליוגרפיה -…  26
9.    נספחים
27
מבוא
המידע המופק מסקרים מהווה נדבך חשוב בתהליך קבלת החלטות. סקר הוא כלי מדעי חשוב אלא שיש להכיר במגבלותיו בכל המישורים הקשורים לבנייתו: ניסוח השאלות, בחירת המדגם המייצג, טכניקת התשאול והפרשנות הניתנת לממצאים. הבנת מגבלותיו אינה מבטלת את נחיצותו, נהפוך הוא היא רק ממצבת כלי זה במקום הראוי לו כמשלים לתבונה והבנה עיונית של הסוגיות. (ק. פוקס, ש.
ברלב, אמת וסקר) דרך איסוף הנתונים במחקרים מהווה מאז ומתמיד נושא למחקר, כיוון שקיימת בעיה של שיתוף פעולה מצד המרואיינים , ויש קושי בקבלת תשובות משקפות מן הנחקרים, בעיקר בסקרים העוסקים בנושאים רגישים בהם נמצא הטיות.
העבודה תעסוק בהשוואה בין שלש שיטות סקר שונות: סקרי דואר, סקרי טלפון וסקרי מראיין פנים אל פנים המתבצעים באמצעות מחשב, וכיצד הן משפיעות על   עמדתם ונכונותם של המרואיינים לשתף פעולה עם החוקר.
אעסוק בשאלת המחקר האם עמדת המרואיין תשתנה כתוצאה משיטת הסקר? תוך התייחסות למשתנה הבלתי תלוי, שיטת הסקר (דואר,טלפון, באמצעות מחשב) והמשתנה התלוי, עמדת המרואיין.
ישנם יתרונות וחסרונות לכל אחת משיטות הסקר, בסקרי דואר אומנם תשובות המרואיין הן אנונימיות, והמרואיין יכול להתפנות בזמנו החופשי לענות על השאלון אולם במקרים אלה אנו עלולים להיתקל בהטיות הקשורות להבנת השאלון, ובהטיות אי תשובה.
בסקר "פנים אל פנים" באמצעות מחשב המרואיין אינו אנונימי אבל יכול לקבל הסברים על שאלות מורכבות או ,שאינן מובנות כמו גם בסקר טלפוני אלא , שבאחרון האנונימיות של המרואיין וההתחככות עם המראיין פחותה יותר. בשני האחרונים בהחלט יכולה להיווצר בעיה של תזמון.
כל אחת מהשיטות, שהוצגו נתפסת בעיני המרואיינים בצורה אחרת, חלקן אמינות יותר, מתוזמנות יותר וכו'.
במסגרת המחקר בחנתי כיצד משפיעה תפיסת המרואיין את השיטה בה מתבצע  הסקר על נכונותו לשתף פעולה, ומתוך הממצאים שיוצגו בהמשך ניתן לראות כי לשיטת הסקר יש משקל על עמדת המרואיין ונכונותו לשתף פעולה עם הסוקר, וכי יש שיטות סקירה בהן המרואיין מוכן להשתתף יותר מאשר בשיטות אחרות.