בקורס אמצעי תקשורת המונים בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2025

תקציר העבודה

ממ"ן 11 בקורס 'אמצעי תקשורת המונים בישראל שאלה
1 :
א. תרומתה של העיתונות בדבר יצירת ציבור של קוראים, החלה באירופה של המאה ה-17, כאשר בתקופה זו יש לעיתונות תפקיד מרכזי ומאוד חשוב בצמיחת תודעה לאומית.
על פי אנדרסון, שהיה אחד מחסידי הגישה המודרנית לניתוח הלאומיות  וזה שטבע את המושג 'קהילה מדומיינת' ככזו שמתפתחת בתודעה, העיתונות הבנתה את הנרטיב (את האמת) של אותה הקהילה וסיפרה את סיפורה בקרב הציבור. בכך העיתונות יצרה תחושה של שייכות בקרב הציבור לקהילה מסויימת, היא חידדה את המאפיינים המשותפים של הקהילה ובנוסף,הדגישה גם את קשריה עם אחרים. לפיכך ניתן לומר, כי העיתונות בעצם סייעה לאנשי הקהילה להגדיר את עצמם, ובגלל כל הסיבות הללו, העיתונות קשורה לעלייה של שפת לאום! כמו כן, לאורך השנים השפה הכתובה הייתה שפת הקודש הלטינית, אך לא כולם ידעו לדבר בשפה זו, אלא בשפות מדוברות אחרות. כתוצאה מכך, העיתונות מסייעת להפיכת השפה המדוברת לשפה כתובה והשינוי הזה, שבו השפה תורגמה לקריאה, אפשר ליצור קהילה של קוראים ובכך בעצם נוצרה קבוצת לאום! השפה הופכת להיות כלי להגדרת הקולקטיב, השפה היא זו שיוצרת את התרבות, כי יש קהילה שיודעת לקרוא וכולנו קוראים את אותו הדבר.
בנוסף, השפה גם מגדירה נורמות חברתיות וגם קשורה לכוח ועוצמה. בהמשך מתפתחת שפה של אליטה, סגנון דיבור וכתיבה. העיתונות מסייעת בהנחלת תפיסות הגמוניות והשלכתן על החברה, השפה מבטאת גבולות של קהילה לאומית על ידי כך שהיא מדגישה שייכות או אי שייכות לקבוצה מסויימת. השפה מגבשת תודעה, מעבירה מידע ממקום למקום, ולאלו שחולקים את אותו המידע- יש תודעה משותפת.
 מאפיין נוסף, הוא שהעיתונות מסייעת גם לחיזוק משטרים של שלטון, והגורמים לכך הם: התודעה הלאומית שעולה, התחושה שיש לפרט חושה שיש לו סדר יום משותף עם כלל הציבור, אשר מוביל ליצירת מכנה משותף בין האנשים. חשוב לציין כי המונח 'סדר יום' בא לידיי ביטוי גם מבחינת תכנון הפעולות של האדם במשך היום וגם מבחינת