יחסי קרבה בעבודה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2612

תקציר העבודה

התנאים המקדימים והתוצאות של יחסי קירבה בעבודה יחסי קירבה וקשרים חברתיים הינם מקור חשוב לאושר בעוד חסרונם, בלי קשר לסוג היחסים גורם לעצב ודכאון. אבל בחיי הארגון, הם לעתים קרובות נחשבים משניים ונשמרים ברקע. עובדים מצופים "לכבות" את הצורך ביחסים עם כניסתם למקום העבודה. זה כנראה כי יחסים קרובים נקשרים יותר לספרה הפרטית המשפחתית של כל אחד ולא למקום העבודה הציבורי. בחקר ארגונים, נקודות מבט מסורתיות של חקר מערכות יחסים התעלמו במשך זמן רב מיחסים קרובים. תיאוריית החליפין החברתי (social exchange theory) מציג מודל אקונומי שמסתכל על יחסים כאמצעי לחליפין במשאבים. גישה מחקרית אחרת בספרות של מערכות חברתיות מסתכלת על יחסים באופן יותר אינסטרומנטלי ומניחה שיחסים נועדו בעיקר לספק מידע ומשאבי השפעה. אך שתי גישות אלה מוגבלת לצורך הסבר התהליכים של פיתוח מערכות יחסים קרובות וחיוביות במקום העבודה.
לאחרונה אסכולה לחקר התנהגות ארגונית חיובית (positive organizational scholarship) הפנתה את תשומת הלב לחשיבות של מערכות יחסים ושל קשרים באיכות גבוהה במקום העבודה. לטענתם, באופן ספציפי בסביבה הלא יציבה של היום מתן וקבלת עזרה דרך קשרים הופכת יותר ויותר חשובה. מודלים יחסיים של צמיחה ופיתוח מדגישים את התפקיד של אינטראקציות של יחסים בתוך תהליך הצמיחה. באופן מובהק נראה כי צמיחה מתרחשת רק דרך אינטראקציות של יחסים מסוג מסוים, אשר הינם מבוססים על תלות הדדית, יחסי גומלין והדדיות. התוצאות החיוביות של קשרים באיכות גבוהה לארגון כוללים תחלופת עובדים נמוכה, מחויבות ארגונית גבוהה יותר ולמידה אישית וקולקטיבית גבוהה יותר.
בשל כל הסיבות האלו, חוקרים החלו ליזום מחקר יותר מורכב וגישושי על יחסים. הם גם הדגישו את החשיבות שבמתן תשומת לב לשונות בתוכן ובהקשר (קונטקסט) של יחסי העבודה. התפקיד של קונטקסט ארגוני הינו בעל משמעות בניתוח זה, כיון שקונטקסט ארגוני עשוי במקרים מסוימים להפריע ליצירה ולשימור של יחסי קירבה. לצורך כך חשו החוקרים בצורך לבחון את הדינמיקות של קשרים דיאדיים (יחסי עובד מנהל יחסים בין עמיתים וכו'), כיון שמבצעי המחקר רצו להשוות ולהנגיד את כל הצורות האפשריות של קשרים דיאדיים בינאישיים בארגון לא הוגבל המחקר לחקור דיאדות ספציפיות כגון מנטור-מתלמד ומנהיג-חבר.
מה שיפשר לבחון טווח גדול יותר של קשרים דיאדיים במקום העבודה.
קשרים קרובים בעבודה באופן מסורתי, מחקר על קשרים …