לגדול עם טלוויזה

תקציר העבודה

1 .      א. נכון.  סלומון גבריאל ערך מחקר (1977) בו רצה לבדוק למידה של ילדים קטנים מתוכן חינוכי בטלוויזיה.
הוא חילק 100 ילדים בגילאי גן לשתי קבוצות והציג בפניהם פרק של התוכנית "רחוב ההפתעות". קבוצה אחת צפתה ללא נוכחות הורים וקבוצה שנייה צפתה בנוכחות ההורים. נמצא שהקבוצה שצפתה בנוכחות ההורים למדה וזכרה את התכנים החינוכיים טוב יותר. המסקנה היא שעצם נוכחות ההורה משפרת את פוטנציאל הלמידה של הילד מהטלוויזיה ולכן יש להורים תפקיד משמעותי בעיצוב היחס של ילדיהם לטלוויזיה. ב.
לא נכון. החוקר פול מסריס מצא שיש משפחות שכאשר הן צופות בצוותא בטלוויזיה הן נוהגות לשוחח בינהן, בשיחות עם אורייטנציה למידע (כלומר שיחות שבהן ההורים מספקים אינפורמציה לילדים על הדמויות ועל התכנים בטלוויזיה), ו/או שיחות עם אוריינטציה להתנהגות (שיחות שבהן בני המשפחה משוחחים על התנהגויות המופיעות בטלוויזיה כדוגמאות חיוביות או שליליות עבורם), ובמחקר מאוחר יותר מצא מסריס שישנן שיחות שבהן ההורים מנסים להבהיר לילד הצופה את ההבדל בין מציאות ובדיון בטלוויזיה.
ציון – 96 נק'