דיני עבודה סמינריונית - פיטורים שלא כדין ומגמת בית המשפט בנושא נטל ההוכחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 95
שנת הגשה 2012
מספר מילים 11970
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

פיטורים שלא כדין ומגמת בית המשפט בנושא נטל ההוכחה עבודת סמינריון פרטי הגשה:
‏כ"ה אב, תשע"ג                                                                                                             ‏1 אוגוסט, 2013
תוכן עניינים
פרק                                                                                                                                    עמוד
1 .      מבוא   -…     2
2 .      אקטיביזם שיפוטי ונטל ההוכחה
2 .1      מעבר מפאסיביזם שיפוטי לאקטיביזם שיפוטי בישראל -.    
3
2 .2      בעד ונגד אקטיביזם שיפוטי בישראל …    7
2 .3      ביטויו של אקטיביזם שיפוטי בחינת נטל ההוכחה    
1 0
3 .      פיטורים שלא כדין ומניעתם
3 .1.  סוגי פגמים הפוסלים את כשירות הפיטורים
3 .1.1.  פיטורים בניגוד להסכם עבודה אישי או קיבוצי  -…   16
3 .1.2.  פיטורים הפוגעים בזכות יסוד   …    17
3 .1.3.  פיטורים בניגוד להוראה חוקית        18
3 .1.4.  פיטורים שלא בתום לב  –…  20
3 .1.5.  פיטורים ללא שימוע  …
21
3 .2.   מניעת פיטורים שלא כדין
3 .2.1  השתהות בפניה לבית הדין והשלכותיה   –  22
3 .2.2  גישת בית הדין והתנהלותו בעת קבלת תביעה למניעת פיטורים  … 23
4 .      פיצוי על פיטורים שלא כדין ומגמת בית המשפט בגין נטל הוכחת הפיטורים
4 .1       חוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג- 1963  -..
24
4 .2       פיצויים נוספים  –

5
4 .3       מבחני עזר לקביעת שיעור הפיצוי  —
26
4 .4       הקטנת הנזק של המפוטר בגין פיטורים 
27
4 .5       מגמת בית הדין לעבודה בימינו –… 27
5.      סיכום, מסקנות ודעה אישית  -..
32
6 .      ביבליוגרפיה ..
33
פרק 1
מבוא
      חוזה עבודה במהותו הוא חוזה של שיתוף פעולה בין אנשים בעלי צרכים ואינטרסים שהסכימו להיות קשורים זה לזה באופן מסוים. חוזה עבודה הינו חוזה מורכב ממערכת של כללים משפטיים הנובעים מהחוק ומההסכם עצמו אבל יחסי עבודה הם המרכיב העיקרי כיון שהם עדינים מאד ומורכבים מהתנהגות הצדדים ביום יום ולרוב מנסים הצדדים לשמור על שלום בית למען השגת אותם האינטרסים המשותפים. כאשר מרכיב מסוים מופר ע"י אחד הצדדים אז לרוב מנסים לפתור את הבעיה בדרך של הידברות ונמנעים מלעשות זאת בביה"ד.
      סיום יחסי עבודה הינו עניין מורכב שמעורר בעיות רבות וקיימת חשיבות רבה להסדרת זכויות הן של המעביד והן של העובד עם סיום יחסי העבודה. פיטורים של עובד ממקום עבודתו הוא עניין שיש לו השפעה קשה על שני הצדדים אך בעיקר על העובד שאיבד את פרנסתו ולפעמים גם את כבודו ומשום כך בית הדין לעבודה מבקר את הליך הפיטורים בקפידה למשל: אם השיקולים נעשו בתום לב, ללא אפליה ותוך שמירה על כללי הצדק הטבעי אך אין לשכוח כי, ביה"ד לא יחוס על עובד מחמת הפרת משמעת חמורה מצידו או ביצוע עבירה פלילית.       כפי שהצדדים נקשרים זה עם זה בחוזה מתוך שאיפה ליצור מערכת יחסים כנה, מכבדת ומשרתת אינטרסים משותפים על הצד הטוב ביותר וזו מלאכה רבה ומורכבת, כך גם השאיפה לסיימם באופן מכובד ועל הצד הטוב ביותר. מבחן המציאות מוכיח במקרים רבים מאד אחרת. מכאן, שקיימת חשיבות רבה להסדרת זכויות הן של המעביד והן של העובד עם סיום יחסי העבודה.
      מודעות לזכויות העובד והמעביד בעיתות של סיום יחסי עבודה, מאפשרת התמודדות מוצלחת ואולי אף הקטנת שיעור הנזק הנגרם כתוצאה מהגעה לסיטואציה המאלצת אדם להתמודד עם סוגיה זו בחייו.
      פיטורים של עובד ממקום עבודתו הוא עניין שיש לו השפעה קשה על שני הצדדים אך בעיקר על העובד שאיבד את פרנסתו ולפעמים גם את כבודו ומשום כך בית הדין לעבודה מבקר את הליך הפיטורים בקפידה למשל: אם השיקולים נעשו בתום לב, ללא אפליה ותוך שמירה על כללי הצדק הטבעי אך אין לשכוח כי, ביה"ד לא יחוס על עובד מחמת הפרת משמעת חמורה מצידו או ביצוע עבירה פלילית.
      בעבודה זו אעסוק בסיום יחסי עובד מעביד במסגרת משפט העבודה האישי והקיבוצי, אתייחס לפיטורים שלא כדין ולזכויות הצדדים בסיום יחסי עבודה עקב פיטורים שלא כדין ואדון בשאלה: האם ניתן להצביע על מגמה המבקשת להחמיר את נטל ההוכחה על המעביד ?