עקרונות בעיצוב ובניתוח של סביבות -תואר שני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4050
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מאמר 7 (במקראה ובמדריך הלמידה) Jonassen, 1999 – פרק 4
Semantic networks (Concept Maps) as mind tools מהן רשתות סמנטיות? רשתות סמנטיות, ידועות גם כמפת מושגים, ייצוג מרחבי של מושגים וההקשרים הפנימיים שלהם המייצגים את מבנה הידע שבני האדם מאחסנים במוחם. מבנה ידע זה ידוע גם כ:
"מבנה קוגניטיבי, ידע מושגי, ידע מובנה ורשתות סמנטיות. רשתות סמנטיות ומפות מושגים הן גרף מתמשך של קשרים / גושי רעיונות (nods) המייצגים קשרים בניהם, זיכרון ומפות מייצגים אותם כרשת של קשרים (מושגים או רעיונות) המקושרים בניהם. במחשבים המתבססים על רשתות סמנטיות, הקשרים מיוצגים כגושי מידע או ככרטיסים והקשרים הם קווים מתויגים. רוב התוכנות הסמנטיות מאפשרות את האפשרות להוסיף טקסט ותמונות לכל קשר במטרה לשכלל / להוסיף פרטים לרעיון. רשתות סמנטיות הם התהליך של בניית מפות המושגים של זיהוי מושגים חשובים, ארגון המושגים בצורה מרחבית, זיהוי יחסים בין המושגים, ותיוג האופי של היחסים הסמנטיים בין המושגים. המפות האלו משמשות את הלומדים לייצג את מה שהם ידעו או למדו כרשתות רב מממדיות של מושגים. את הרשתות סמנטיות ומפות מושגים ניתן לצייר ביד תוך שימוש בכלים פשוטים.
אך, ישנם סוגים שונים של תוכנות מחשב מבוססות רשתות סמנטיות המסייעות בדרך קלה יותר ליצור את מפת המושגים. תוכנות רשתות הסמנטיות מתפקדות כעזרי חשיבה ללמידה מרתקת בחשיבה קריטית על – ידי ריתוק הלומדים בארגון הרעיון הבסיסי בהקשר בו הוא נלמד. הרשתות הסמנטיות או מפות המושגים הן כלים סמנטיים לארגון. למה מפות המושגים הן אפקטיביות ללמידה? על פי מספר תיאוריות פסיכולוגיות, ידע מאורגן בצורה סמנטית בזיכרון, זה כמובן בהתאם להגדרה המגדירה את היחסים בין הרעיונות.
רעיונות, ידועים כסמנטיים, מחוברים ברשתות של חיבורים וקשר הדדי בין הרעיונות הידועים כרשתות סמנטיות. תוכנות הרשתות הסמנטיות מבוססות על כלים ויזואליים להצגת רשתות סמנטיות ממטליות כמפות מושגים. כל כלי שמסוכל להרחיב רעיון מנטאלי חייב להיות בעל כוח. למה ליצור רשתות סמנטיות? למידה משמעותית מתייחסת לעידוד ולוודא שרעיונות חדשים או מושגים חדשים מתחברים עם ידע קודם. למידה משמעותית דורשת מהתלמיד לחבר רעיונות חדשים לידע שהם כבר הבנו / רכשו. מפת מושגים מסייעת ללומדים לארגן מידע על – ידי מיזוג מידע למתקדם יותר למסגרות עבודה מורכבות, כאשר לומדים בונים מפת מושגים להציג את ההבנה שלהם בתחום. הם ממשיגים מחדש את התחום על ידי שימוש בהצעות חדשות, בהוספת פריטים ושכלול המושג שהם כבר מכירים. יותר חשוב מכך, מפת מושגים עוזרת להגדיל את כמות הידע הפורמאלי מכיוון שזו מיומנות של הלומד ליצור תבניות זהות ובעלות הקשרים – יחסים. צורת ארגון זו וכמות של מושגים פורמאליים מכילים ידע  המקל ומסייע ללמידה משמעותית. כיצד רשתות סמנטיות עובדות כעזרי חשיבה? רשתות סמנטיות רוכשים הלומדים על ידי הצורך של הלומד לנתח את המבנה הבסיסי של רעיונות שהם למדו. התהליך ליצור רשתות סמנטיות מוביל את הלומדים לנתח את מבנה הידע שלהם, דבר המסייע להם לאחד ידע חדש עם ידע קודם. התוצאה היא, הידע שלהם שנבנה יכול להיות יותר יעיל. –