ADHD בקרב ילדים- עבודה בכתיבה אקדמית- 90

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2366
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

התמודדות הורים עם ADHD של ילדיהם מוגש במסגרת הקורס: כתיבה אקדמית  מרצה:
‏פברואר 2011
תוכן עניינים
מבוא. 3
פרק א: ילדים עם ADHD – מאפיינים, איתור ואבחון 4
פרק ב: טיפול ב- ADHD. 5
פרק ג: הורים. 6
סיכום ודיון 8
ביבליוגראפיה. 9
  מבוא
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, היא הפרעה התפתחותית בתחום השליטה העצמית. היא מורכבת מבעיות בטווח הקשב, שליטה בדחפים ורמת הפעילות (בארקלי,1997). זוהי תופעה ידועה שלראשונה תוארה לפני כ- 100 שנה (גרין וצ'י,
2 001).
בעיות אילו באות לידי ביטוי בליקוי ביכולתו של הילד לשלוט בהתנהגותו יחסית לזמן חולף, להתחשב במטרות ותוצאות עתידיות(בארקלי,1997). הפרעה זו מתבטאת בשתי צורות:
בהתנהגות לא מבוקרת ובאימפולסיביות ובבעיות של קשב, של זיכרון לטווח קצר ושל קשיי למידה (גרין וצ'י, 2001). בנוסף,ADHD היא פעמים רבות מכשול אמיתי (בארקלי,1997). כיום, אנשי מקצוע נוטים להכליל מרכיבי קשב וריכוז בהפרעה הכוללנית של ליקויי למידה (הרץ, 2001). המחקרים מספקים הוכחות חותכות להשפעה גנטית. אצל תאומים זהים למשל, החומר הגנטי זהה. כלומר, אם אחד מהם סובל מ-ADHD, המחקרים מראים סיכוי של כמעט 90% שגם התאום השני ילקה באומה בעיה (גרין וצ'י, 2001). בהתאם לכך, לרוב ילדי ה- ADHDיש בן משפחה קרוב בעל בעיה דומה ואם להורה או לבן משפחה קרוב יש ADHD וליקוי למידה מסוים, הילד יירש את שניהם במקרים רבים (גרין וצ'י,
2 001).
בשנים האחרונות מתרבות הוכחות לכך שברוב המקרים מדובר בהפרעה בהתפתחות המוח או בתפקוד המוח, שמקורה גנטי (בארקלי,1997). נמצא כי, ADHD נובעת משוני קל באיזון העדין של המוח. התופעה נובעת מליקוי באזורים במוח שתפקידם לבלום התנהגות לא נבונה:
באונות הקדמיות ובקשרים הקרובים להן, המעגלים העצביים הבסיסיים. נוסף לכך נראה שקיים חוסר איזון יוצא דופן בין החומרים הכימיים המעבירים מסרים במוח (גרין וצ'י,
2 001).
בעבודה זו אעסוק בהתמודדות הורים לילדים עם ADHD. משום שהפרעת קשב וריכוז משליכה על סתגלנותו של הילד (בארקלי,1997), כאשר הורים מבינים את מקור הבעיה יהיה להם יותר קל לקבל את ילדם ולדאוג לו.
התמודדות הורים עם ילדים בעלי ADHD חשובה בעיקר לצורך מניעת היווצרות פערים חברתיים ואקדמיים, כמו גם פגיעה אפשרית בדימוי העצמי של הילד. הגברת המודעות אצל ההורים לילדים אלה, וחשיפה למגוון אפשרויות להתמודדות (כמו סוגי טיפול שונים), יאפשרו להם לבנות את מערך הטיפול המתאים ביותר לילדם.