קלאסיקה בחקר התקשורת-!!

תקציר העבודה

ממ"ן 14                                                                                 30.05.13
חלק א-שאלה 1:
בחרתי במאמר של בנימין:"יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני" א.     כותב המאמר משתייך לאסכולת פרנקפורט:אסכולה מרקסיסטית המכירה בכך שהחברה מחולקת למעמד שליט ונשלט ושבניהם קיים קונפליקט.
הייחודיות של האסכולה היא שהתרבות היא לא רק חלק ממבנה העל בחברה,אלא מהווה תעשייה לכל דבר המייצרת תוצרים למטרות רווח. התרבות הממוסחרת יוצרת תודעה כוזבת שמונעת מהאדם לפתח תודעה מעמדית שחיונית על מנת ליצור מהפכה ושינוי חברתי. באמצעות תוצרי התרבות והתקשורת של תעשיית התרבות האדם מספק לעצמו צרכים כוזבים והופך להיות חד מימדי ,ללא חשיבה עצמאית וביקורתית. התרבות ותוצריה יוצרים אשליה של שוויון חברתי מכיוון שכל אדם מכל מעמד יכול לצרוך אותה באופן חופשי. לטענת האסכולה תעשיית התרבות ותוצריה מורידים את רמת התרבות כיוון שהם רדודים,שטחיים ואחידים הממלאים בעיקר צרכים בידוריים ואסקפיסטיים עבור הקהל.
מאפייני האסכולה הבאים לידי ביטוי במאמר:
·         בדומה לטיעון של אסכולת פרנקפורט כאסכולה ניאו מרקסיסטית על שיקולי הרווח שמנחים את יצרני התרבות , גם בנימין טוען שאחת ההשלכות של השעתוק היא הפיכת תוצרי התרבות לסחורות ומוצרים בקנה מידה גדול על מנת לשווק אותם כמוצרי צריכה להמונים ולהפיק מהם רווח כלכלי.
·         בדומה לטיעון של אסכולת פרנקפורט על התודעה הכוזבת שיוצרת התרבות להמונים ועל הצרכים הכוזבים שהיא ממלאת , כך גם בנימין טוען שהמוצרים המשועתקים מרגילים את הצרכן לחשיבה שטחית ,בידורית ונהנתנית ולא חשיבה רצינית וביקורתית.
·         בדומה לטיעון של אסכולת פרנקפורט על הרדידות של תוצרי התרבות ,גם בנימין טוען שהשעתוק הביא לכך שהתוצרים הפוכים להיות רדודים ,שטחיים ובידוריים וזאת בעקבות הרצון לשווק אותם לקהל רחב ככל …