תכנון פיתוח ויישום תוכניות לימודים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1499
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

ממ"ן 14 שאלה 1
א.      בשלות הכרתית – זוהי המוכנות הקוגניטיבית, המסוגלות השכלית, ההשפעה המצטברת של תורשה, סביבה וניסיון עבר על תהליכים הכרתיים. מתבטאת בביצוע מטלות ותפקידים הכרתיים, באוצר מילים, במבנה שפה, ביכולת לפתור בעיות, בתהליכי זיכרון וחשיבה. עד לפני עשרים שנה הבשלות ההכרתית הייתה עיקרית וייחסו לה חשיבות רבה. דוגמה –  לגבש לדנה את המושג אגוצנטריות כתפקוד הכרתי, כלומר ללמד אותה לא להיות אגוצנטרית, ללמד אותה כי ישנן נקודות מבט שונות לאנשים שונים, גיל הלומדת: 6. שלבי הפעילות: כאשר דנה הייתה בת ארבע היא שוחחה בטלפון עם סבה ואמרה לו " סבה תראה איזה נעליים יפות יש לי", תוך כדי כך שהיא התבוננה בהן. לפי פיאז'ה דנה הייתה בשלב הקדם-אופרציונאלי, בתת השלב קדם מושגי. כיום, דנה כבר בת שש ונמצאת עדיין בשלב הקדם-אופרציונאלי  אך בתת השלב האינטואיטיבי, כאשר חשיבתה עדיין אינה הגיונית, אם כי המושגים מגובשים יותר. לפיכך באמצעות הבשלות ההכרתית, והשלב ההתפתחותי שדנה נמצאת בו כיום אביה לימד אותה כי יש עוד נקודות מבט וכי נקודת מבטה באותו הרגע היא לא היחידה, וכששאל את דנה מה תעשה אם תרצה להראות לסבתה את שמלה החדשה שקנו לה מייד ענתה דנה להזמין את סבתה אלינו הביתה לראות את השמלה.   ב.      בשלות רגשית – זוהי המוכנות החווייתית, הרגשית של הילד שבאה לידי ביטוי במוטיבציה ללמוד, בשליטה ברגשות, ביכולת קשב וריכוז, בהתמודדות עם הצלחה וכשלון, בפתיחות כלפי עמדות ורגשות של הזולת, גדלה עם הגיל. כיום ניכרת חשיבות רבה לבשלות הרגשית ואף נמצא כי הבשלות הרגשית הכרחית לבשלות הקוגניטיבית. דוגמה – לימוד קיום יחסי מין מוגנים בשיעור חינוך מיני בכיתה י', גיל הלומדים: 16. השיעור מתחשב ברגשות המתבגרים, בבשלותם, בהתפתחותם הפיזית, המינית, הרשית והנפשית. ע"י מצגות עם הסברים ותמונות על הבשלות המינית יועברו לתלמידים תכנים שונים כאשר המטרה היא שבסוף תוכנית השיעורים לתלמידים יהיה יותר ידע, ביטחון, הבנה והיכולת לשמור על גופם בתבונה. הלומדים מתבקשים להשתתף בשיעור, לשאול שאלות מסקרנות, להגיב בבגרות לדיון בכיתה…