הצעת תזה-יחסי הורים-ילדים בין דוריות בתפיסת השואה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7190
מספר מקורות 71

תקציר העבודה

הצעת תזה-יחסי הורים-ילדים בין דוריות בתפיסת השואה תוכן עניינים
מבוא
רקע
בני הדור השני לשואה יחסי הורים- ילדים חילופי תפקידים Parentification)) העברה בין דורית, תקשורת בין דורית ועיבוד הטראומה השערות המחקר שיטה  משתתפים  כלי המחקר   הליך המחקר סיכום-חשיבות המחקר ביבליוגרפיה המחקר מתמקד בהעברה בין דורית בין ניצולי השואה לצאצאיהם, והוא יהיה  אחד מהמחקרים הרבים הנערכים  לאחרונה אודות העברה בין דורית של השואה ( שגיא-שוורץ ויואל,2007; Wiseman, Barber, Raz, Yam, Foltz & Livne- Snir ,2002).
השערות המחקר:
1.         קיימות השפעות ארוכות טווח על הצאצאים בקרב משפחות של ניצולי שואה (לפי מחקרי- Barocas & Barocas, 1973, 1979; Danieli, 1981,1982; Solomon, 1998; ורדי, 1990).
2.         לא קיימות השפעות ארוכות טווח על הצאצאים בקרב משפחות של ניצולי שואה (לפי שגיא-שוורץ ויואלס,2007; Sigal & Weinfeld, 1989; Leon et al., 1981).
כלי המחקר
1 .         שאלון פרטים אישיים- השאלון נכתב לצורך המחקר הנוכחי ומכיל פרטים דמוגרפיים.
2.         שאלון תפיסת הקשר ההורי- (PBI)  Parental Bonding Instrument   לפי Parker, Tupling & Brown, 1979, כולל 50 פריטים, ובודק את הקשר של הנבדק עם כל אחד מהוריו בנפרד, כפי שהוא תופס, חווה ומעריך את האינטראקציה שלו איתם. הנבדק מתבקש לסמן באיזו מידה הוא מסכים עם כל פריט, ולדרג כל פריט על סולם ליקרט בעל
4 דרגות (1=מאד לא מתאים, 4= מתאים מאד).
3.         שאלון תקשורת עם ההורים- לפי Barnes & Olson, 1982, השאלון בודק היבטים חיוביים ושליליים של התקשורת בין הורה למתבגר וכן היבטים הקשורים לתהליך ולתוכן של האינטראקציה בין ההורה למתבגר.
השאלון כולל 20 פריטים, והמשתתף מתבקש לדרג את מידת הסכמתו עם כל פריט, ולדרג כל פריט על סולם ליקרט בעל 4 דרגות (1=מאד לא מתאים, 4= מתאים מאד).
4.         שאלון גבולות לא מותאמים ביחסים עם ההורים (IBQ), (Inadequate Boundaries Questionnaire) לפי Mayseless & Scharf, 2000. מעריך סוגים שונים של גבולות לא מתאימים בתוך המשפחה, בסולם ליקרט של 1-5 כאשר דירוג גבוה משקף רמה גבוהה של גבולות לא מתאימים