סוגיות בחינוך מיוחד - + הערות מנחה
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 11 |
מקצוע | חינוך |
קורס | סוגיות בחינוך מיוחד |
ציון | 86 |
שנת הגשה | 2012 |
מספר מילים | 2630 |
מספר מקורות | 3 |
תקציר העבודה
מטלת מנחה (ממ"ן) 11
הקורס:
10139 – סוגיות בחינוך המיוחד[A1] שאלה
1 א. הציגו את אוכלוסיית היעד של החינוך המיוחד. אילו בעיות טמונות בהגדרתה?
א.
ילדים בעלי פיגור שכלי: ב.
ילדים בעלי הפרעות אמוציונאליות: ג.
תלמידים בעלי ליקויי למידה:
ד.
תלמידים אגרסיביים ובעלי הפרעות בהתנהגות (עזובים ועבריינים):
ה.
ילדים בעלי ליקויי חושים והפרעות בתקשורת: ב.
"החינוך המיוחד אינו מטפל רק בילדים חריגים אלא אף בשורה ארוכה של גורמים חברתיים המשפיעים על ילדים אלו". הסבירו משפט זה על בסיס לימודיכם ביחידה 1, וציינו מהי החשיבות של התערבות כזו עבור הילד החריג ומשפחתו?
שאלה
2 קראו את פרקים 1.4 ו 1.5 ביחידה 1 הנוגע לחוק החינוך המיוחד התשמ"ח, 1988, ואת המאמרים
2 ו- 3 בקובץ המאמרים: "החינוך המיוחד בישראל לקראת שנות 2000: מאין באנו ולאן אנו חותרים?" (ת. גומפל)ו- "חוק החינוך המיוחד בראייה ביקורתית" וענו- א. מהם הקריטריונים להשמה למסגרות החינוך המיוחד.
ב. אילו ממסגרות החינוך המיוחד שהכרת בפרק 1.4 תואמות את רוח החוק? נמקו תשובתכם.
ג. מהי הביקורת שניתן להעלות על החוק ו/או על יישומו בשטח?
שאלה
3 א. מהו ההבדל בין גישת הליקוי/מודל השוני האיכותי לבין גישת הפיגור ההתפתחותי, מבחינת ראייתם הבסיסית את הפיגור השכלי.
ב. הציגו בקצרה תוך שימוש בדוגמאות את הויכוח 'תורשה- סביבה ביחס למקורות הפיגור הפסיכוסוציאלי? מהן ההשלכות החינוכיות-שיקומיות של המחלוקת הנ"ל?
שאלה
4 קרא את הקטע וענה לשאלה שלאחריו.
א. מאיזה סוג פיגור סובל הבחור שנזכר בכתבה, מהם מקורותיו ומהן אפשרויות מניעתו?
ב. באיזה אופן מדגימה הכתבה את הנלמד בקורס בנושא עיקרון השילוב ואופן יישומו באוכלוסיית המפגרים?
שאלה
1 א. הציגו את אוכלוסיית היעד של החינוך המיוחד. אילו בעיות טמונות בהגדרתה?
אוכלוסיית היעד של החינוך המיוחד כוללת בתוכה קבוצות ילדים שאינם מסוגלים, עקב ליקויים וקשיים, ליהנות ולהפיק תועלת ממשית מן החינוך הניתן לילדים רגילים בני גילם.
בישראל, ישנה אבחנה בין הקבוצות השונות:
א.
ילדים בעלי פיגור שכלי: ילדים בעלי רמת תפקוד הנמוכה מהממוצע בתקופת הגדילה, והיא קשורה באי התאמה באחד או יותר משלושת המרכיבים הבאים:
בשילה (מנת משכל נמוכה מן הממוצע), למידה (תקופת גדילה) והסתגלות חברתית (קשיים ועיכוב בהתפתחות השכלית והחברתית או הגופנית והנפשית). רק אם קיימים שלושת המרכיבים ביחד מדובר בפיגור שכלי.
התוצאות של פיגור שכלי הן בדר"כ בעיות בתחום הלימודי, ההתנהגותי והתקשורתי- חברתי. ב.
ילדים בעלי הפרעות אמוציונאליות: ילדים המאופיינים במתחים פנימיים, היוצרים חרדה, תסכול, פחדים והתנהגות אימפולסיבית. לחצים פסיכולוגיים אלה מחפשים מוצא ופורקן בדרכים שאינן מקובלות בחברה. הקושי הרגשי מפחית מיעילות תפקודם הלימודי והחברתי במסגרת בית הספר והמשפחה. ג.
תלמידים בעלי ליקויי למידה: המשותף לכל הילדים האלו הוא תת השגיות. מציינים את הפער הקיים בין היכולת החושית- אינטלקטואלית (הנמצאת בטווח במקובל) לבין רמת התפקוד בפועל. הליקויים יכולים להיות קשורים בתפיסה מרחבית, חזותית ושמיעתית, ליקויים בתנועה, הפרעות…
[A1]ציון –
8 6
עבודה טובה כל הכבוד