בהוראה יחידנית 10256 כולל הערות מנחה

סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2094

תקציר העבודה

שאלה 1:
א. להלן חמשת הגישות למינהל חינוכי:
– גישה מבנית תפקודית: גישה זו לקוחה מתחום הסוציולוגיה ומתבססת על התיאוריה של ובר שבה הוא.
– גישת המנהל המדעי: פותחה ע"י טיילור ולקוחה מן התחום התעשייתי, גישה זו שמה דגש על הייעול.
– גישת ניתוח קבלת החלטות: גישה זו פותחה על בסיס של תחומי כלכלה ומנהל עסקים והיא מתמקדת.
– גישה ניאו מרקסיסטית: מגדישה את מאבקי הכוחות הפוליטיים-חברתיים הקיימים בתוך ארגונים שונים.
– גישה מערכתית: מקורה במדעי הטבע, לפיה המערכת אחת מורכבת מהרבה תתי מערכות שכולם יחד ב.
הגישה המתאימה ביותר מן הגישות שהוצגו לעיל, להוראה היחידנית היא הגישה המערכתית.
כפי שנאמר הגישה המערכתית רואה את הארגון כמורכב מתתי מערכות שכולן ביחד מרכיבות את השלם. תתי מערכות אלה מצד אחד חייבות להשתלב אחת עם השנייה ומצד שני גם לשמור על גבול ברור ביניהן.
אם נשליך גישה זו למערכת הבית ספרית, נוכל לומר כי בית הספר בנוי מתתי מערכות, מקבוצות של אנשים שלכל קבוצה יש את התפקיד הברור שלה אך עם זאת היא משתלבת גם עם קבוצות אחרות וכולן יחד וכל אחת לחוד פועלות בשיתוף פעולה למען מטרה אחת משותפת.
שאלה 2:
כוח האדם בבית הספר היא המרכיב המרכזי בארגון חינוכי, והוא יכול להיות בנוי בכמה אופנים.
מבנה כוח אדם שמתאים לגישה הפרונטאלית הוא מבנה היררכי שבראשו עומד מנהל בית הספר אשר מקבל את ההחלטות הבלעדי והדרגים הנמוכים יותר ממנו מצייתים לו.
מתחתיו עומד סגן מנהל, אחר כך שאלה 3:
א. בית ספר קהילתי הוא מבנה רב תכליתי הנועד לשרת את המטרות החינוך הפורמאלי וגם צרכים קהילתיים שונים. ניתן להבחין בין שני סוגי בתי ספר קהילתיים, האחד הוא בית ספר המשמש למתן שירותים קהילתיים לאחר שעות הלימוד, אחר הצהריים והערב, והשני הוא בית ספר שתוכנן מראש כחלק אינטגראלי ממערכת הקהילתית. בכללי בית ספר קהילתי מושתת על שלושה עקרונות מרכזיים:
ב.
עקרונותיו ויעדיו של בית ספר המשרת את הגישה היחידנית:
– פתרונות רבים ומגוונים לפעילות אינדיווידואלית, קבוצתית וחברתית, כלומר בית ספר הפועל על פי הגישה היחידנית צריך לתת פתרונות חינוכיים, ארגוניים ופיסיים לאוכלוסייה ההטרוגנית של התלמידים הלומדים בו. לכן בית ספר מסוג זה צריך להתחשב הן בצורכי היחיד והן בצורכי הקבוצה.
– החזרת שלמותו ואחדותו של המוסד החינוכי, כלומר יש לתפעל את בית הספר כמערכת שלמה הקושרת ומתפעלת בתוכה גורמים רבים ומשימות שונות..
ג. העקרונות של בית ספר הפועל על פי הגישה היחידנית המשרתים גם את מטרות בית ספר הקהילתי הם:
– עקרון שיתוף הפעולה בין הצעירים למבוגרים, בבית ספר קהילתי יש דגש על שיתוף פעולה ומעורבות.
– עקרון האחדות של המוסד הלימודים, כלומר בית הספר הפועל על פי הגישה היחידנית ובית ספר שאלה 4:
כיתה אינטראקטיבית הנהוגה בהוראה יחידנית היא כיתה המורכבת מתתי קבוצות של
4 -8 תלמידים המשתפים פעולה ומתקשרים אחד עם השני בתוך הקבוצות ובין הקבוצות השונות בכיתה.
א.
תפקיד המורה: בכיתה האינטראקטיבית למעשה אין המורה עומד בראשה ואין למורה טרטוריה, שטח.
ב.
תפקיד המנהל: בבית ספר הפועל על פי הגישה היחידנית המנהל הוא דמות המתאמת בין הצוותים ג.
המבנה הפיסי של הכיתה: ארגון פיסי של הכיתה חשוב ביותר לניהול תהליכי הלמידה והשגת מטרות