פעילות גומלין בכיתה סיכום מלא ומורפ של הקורס לבחינה

סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2011
מספר מילים 31837

תקציר העבודה

פעילות גומלין בכיתה סיכום מלא ומפורט של הקורס פעילות גומלין בכיתה פרק א – פ"ג בכיתה – גישות ושיטות מחקר הכיתה: מדוע מוקד הניתוח הינו כיתה? יחידות השייכות הבסיסית, מסגרת קבועה במשך השנה, קבועה לאורך שנים (יסודי, חטיבה), יחידה אוטונומית בבת הספר, יחידה חברתית – קבוצה משנית וראשונית (הכיתה היא קב משנית המאורגנת להשגת מטרה חינוכית מוגדרת וקב משנית זו הופכת עם הזמן לקב ראשונית כלומר קב שקיום היחסים החברתיים בה הוא מטרה חשובה שאיננה תלויה בתהליך החינוכי), יחידה להערכה, יחידה בסיסית לשינוי, לב התהליך החינוכי. לכל כיתה אפיונים ייחודיים שלה. פ"ג בכיתה: פ"ג בכיתה היא תהליך בסיסי שאופיו חברתי וחינוכי כאחת. יש הבדלים ודמיון בין דפוסי פ"ג בכיתות שונות. פ"ג אינה רק תוצר של מבנה הכיתה ושל מטענם האישי של המורה והתלמידים אלא היא גורם מטרים חשוב שמשפיע מראש על התהליכים החברתיים בכיתה, על היחסים החברתיים בין התלמידים ועל התפתחותם האישית של התלמידים והמורים. ניתוח פסיכולוגי חברתי /יפה בר טל, דניאל בר טל – מאמר זה מציג תפיסה פסיכולוגית חברית של פ"ג בכיתה. היא מתמקדת בהתנהגות החברתית של האדם, מעמידה במרכז את הפרט והקבוצה הקטנה. פ"ג:
חליפין של מסרים לשם תקשורת. העברת מסר כלשהוא בין 2 פרטים, באמצעות התנהגות מילולית או לא מילולית. יש חילופי התנהגויות וחליפין הכרתיים ורגשיים. אנשים בפ"ג לעיתים קרובות מתכננים את התנהגותם, מעבדים מידע תוך כדי חילופי המסרים ומחליטים כיצד להתנהג במהלך פ"ג .לעיתים מעוררים רגשות. באמצעות פ"ג מתרחשים תהליכים חברתיים שונים, נוצרים יחסים חברתיים, מופעלת השפעה חברתית וכו'.
פ"ג היא הסוג העיקרי של הפעילות החברתית בכיתה והיא צורכת את רוב הזמן הנתון.
פ"ג בכיתה משרתת יעדים חינוכיים אך גם מנגנון דרכו מגשימים המורה והתלמידים את מטרותיהם האישיות והחברתיות.
מאפייני פ"ג:
1.     מערבת משתתפים – לפחות 2.
מתרחשת בין פרטים אך גם בין קב. אפשרית פ"ג של פרט עם קב ולהיפך. פ"ג גלויה או חבויה כאשר המורה אינו מרשה להם.
2 .     . דינאמית ומשתנה – פ"ג היא תהליך דינמי המשתנה עם הזמן. חילופי המסרים משתנים ברצף ובמאפיינים כמו מספר המשתתפים, עוצמה, תכנים,(אקדמאיים/אישיים וחברתיים) סוגי ההתנהגות המעורבים בה.
מסתיימת בסוף יום הלימודים ומתחדשת למחרת.
3 .     כרוכה בהתנהגויות –  מילוליות: טון דיבור, רצף דיבור. מרכיבים פרה-לינגויסטים (בכי, צחוק) או לא מילוליות. התנהגויות אלו מקנות משמעות לפעילות הגומלין.
4 כרוכה בהשפעה הדדית –  פרטים מגיבים זה לזה ושמים לב איש להתנהגות רעהו. פעילות המורה עם תלמידיו היא דו-סטרית והדדית.(משוב מהתלמידים)  5 . יש לה חוקים-  מתנהלת בהתאם לתקנים, העשויים להיות ייחודיים לפעילות המסוימת, לקב או למוסד חברתי מסוים. יכולים להיות משותפים לחברה שלמה ואף למספר חברות. עשויים להשתנות ממצב למצב. דוגמאות: מי משתתף בפעילות הגומלין, מתי וכיצד ישתלבו האחרים, אילו התנהגויות קשורות בה, מה אורכה ועוד  מתי לדבר, מה אפשר לומר, איזו התנהגות לא מילולית יכולה ללוות את הדיבור .6. מושפעת מכמה גורמים – הסביבה בה מתרחשת פ"ג: גודל החדר, הרהיטים, עוצמת האור, שעה, נוכחות צופים, צורת הישיבה, מס התלמידים, ועוד .7. ניתן למדוד אותה (ולהעריכה) – מדידה כמותית ואיכותית. אפשר לתארה על בסיס מס' המשתתפים ומאפייניהם, ההתנהגויות המעורבות, החוקים המנחים, מידת ההשפעה על כל משתתף, כמו גם למדוד אותה עפ"י משתנים כמו תכניה, כמו ההתנהגויות והמגוון שלהם או חלקם של המשתתפים בה.
 8. מועברים בה מסרים שונים (תכנים רגשיים, חברתיים, מקצועיים ועוד) . 9. משימתית.   הנחות היסוד בתחום הפסיכולוגיה החברתית מהמאמר:
 1. בני אדם הם יצורים פעילים ויוזמים – בני אדם אינם רק קולטים ומגיבים אלא פועלים בסביבתם ויוזמים חלק ניכר מהתנהגותם.
בני אדם קולטים מידע באופן פעיל ומעבדים אותו, מנסחים התרשמויות ומעצבים גישות, בונים ציפיות ופועלים להגשים אותן, מחליטים על כוונותיהם ופועלים בהתאם לכך.
משמעות הנחה זו היא כי יש לראות התנהגויות רבות המתרחשות בפעילות גומלין בכיתה כהתנהגויות מכוונות, שקולות ומתוכננות אשר מתרחשות באופן הדדי ודו סטרי, שבו המורה והתלמידים משפיעים ומושפעים. הנחה זו חשובה בעיקר בנוגע לתלמידים שלעיתים רבות נתפסים בפעילות הגומלין כפסיביים המגיבים רק לגירויי הסביבה בעוד שהנחה זו מחזקת את תפקיד התלמידים כפעילים אשר עשויים לשאול, להגיב, לבקר, להציע וליזום התנהגות בלתי מילולית. כלומר, כל המשתתפים בפעילות הגומלין בכיתה, הן המורים והן התלמידים, יוזמים ומגיבים גם יחד.
 2. ידע הוא גורם חשוב בהתנהגות –  ידע כולל אמונות המגלות עצמן בעמדות, ציפיות, מטרות, או בכוונות שיש לאנשים. לפי הנחה זו האנשים מגיבים כלפי הסביבה כפי שהם מאמינים שהיא קיימת. תלמידים ומורים מקיימים פעילת גומלין על בסיס הידע שיש להם לגבי העולם הסובב אותם. משמעות הנחה זו היא שהבנת פעילות הגומלין בכיתה דורשת להבין את האמונות של התלמידים ושל המורים הנוגעות בנושאים שונים כגון מטרות החינוך, תפקיד המורים, העדפות ביה"ס, האידיאולוגיה החינוכית של המורה ועוד.
 3. בני אדם ייחודיים – הפסיכולוגיה החברתית רואה בני אדם כאנשים ייחודיים בעלי מטען פרטי עם התנסויות ייחודיות, אישיות ייחודית, רצונות, ידע, צרכים או התנהגויות ייחודיות. מטען פרטי זה משפיע על דרכי פעילות הגומלין של האדם ולכן כל ניתוח של מערכת  חברתית כולל ניתוח של פעילות גומלין בכיתה חייב להתחשב בייחודו של כל תלמיד בכיתה. המורה מצידו צריך להבין שכל תלמיד ייחודי בעמדותיו, ציפיותיו או מניעיו ובכדי להבין את התלמידים עליו להבין כל תלמיד בפני עצמו.
4 . קבוצה היא יותר מסכום חבריה – כפי שהשלם גדול יותר מסכום חלקיו כך גם קבוצה היא יותר מסכום חבריה. כל קבוצה מורכבת מחברי קבוצה ייחודיים אשר יחדיו יוצרים קבוצה ייחודית שניתנת לאפיון במדדים כמו מטרות, תקני התנהגות, אחידות, דפוסי תקשורת, סוג מנהיגות, הגדרת חוקים, מאבקי כוחות ועוד הקובעים את אופי פעילות הגומלין. משמעות הדבר היא שניתוח פעילות גומלין בכיתה חייב להתחשב בכיתה כקבוצה או תתי קבוצות ולא רק בניתוח של הפריטים הייחודיים המרכיבים את הכיתה. פעילות גומלין בכיתה מושפעת, בנוסף למטען האישי, גם מהקבוצה  אליה הם משתייכים ולכן בניתוח יש לקחת בחשבון מאפיינים כגון מטרות הכיתה, התקנים בכיתה, רמת האחידות או ההבדלים, לחץ לקונפורמיות ועוד.
 5. התנהגות חברתית מושפעת מהסביבה – הסביבה אשר כוללת תנאים פיזיים שונים הפיזית מציבה הגבלות ונותנת אפשרויות להתנהגויות שונות ונוכחותם של האנשים הנמצאים בסביבה הפיסית משפיעה גם היא על התנהגות היחיד.כלומר, הסביבה הפיזית משפיעה על התפיסה ועל התנהגות האדם. משמעות הדבר בנוגע לניתוח פעילות גומלין בכיתה היא שיש לקחת בחשבון בניתוח מאפיינים פיזיים שונים כגון גודל וצורת הכיתה, גודל החלונות וכדומה שכן הכיתה, כסביבה פיזית וחברתית משפיעה על פעילות הגומלין.
 6. הימצאות בסביבה דומה יוצרת סביבה דומה (לא מהמאמר) – בני אדם הנמצאים במציאות דומה לאורך זמן יש תפיסת עולם דומה. כאשר בני אדם חיים בסביבה דומה נוצר ביניהם דמיון מסוים. הסביבה הדומה מספקת מידע משותף והתנסויות דומות ועל כן נוצרים במשך הזמן ידע, המשגות, עמדות ותפיסות דומים. ככל שיש לסביבה פיקוח רב יותר על בני האדם, וככל שפיקוח זה מכסה תחומי חיים רבים יותר, כך ירבה …