סימנריון במערכת מידע אסטרטגית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9402
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

סמינריון תשס"ט מערכות מידע אסטרטגיות תוכן עניינים:
1 . הרקע לעבודה. 3
2 . הבעיות העיקריות הרלבנטיות לנושא העבודה. 6
תאור תהליך העבודה – חברת השירות. 6
הבעיות העיקריות בתהליך העבודה. 7
3 . שיטת איסוף הנתונים לצורך העבודה. 8
4 . תיאור הממצאים. 8
4 .1 תיאור מערכת המידע האסטרטגית. 9
הפתרון המוצע. 9
השיטה ומהות השינוי 9
תאור הפתרון 10
4 .2 הנמקה – מדוע המערכת היא מערכת מידע אסטרטגית. 12
4 .3 תיאור מהלך פיתוח מערכת המידע האסטרטגית (ייזום, פיתוח והטמעה) 13
דרכי פעולה אפשריות:. 13
החלטות החברה:. מנהל עסקים
4 .4 תיאור השינוי בדרך התחרות או הפעילות השיווקית עם הפעלת מערכת המידע האסטרטגית. מנהל עסקים 5. עמידות המערכת – תגובות המתחרים ע"י פיתוח מערכות מתחרות ופעולות הנגד של הארגון לשמירת היתרון התחרותי. משפטים תגובת ארגונים מתחרים.. משפטים תגובה חוזרת של הארגון לפעולות של המתחרים.. משפטים
6 .ניתוח לפי מודל חמשת הכוחות של פורטר. 16
לקוחות. 16
מתחרים קיימים.. 16
מתחרים חדשים.. 17
ספקים.. 17
7.ניתוח לפי מודל שרשרת הערך. 18
8 .ניתוח הסיכונים של מערכת המידע. 19
9.סיכום   21
1 0. סקירת 10 מאמרים באנגלית בתחום מערכות מידע אסטרטגיות. 22
מאמר מספר 1: השלכות אסטרטגיות של טכנולוגיה ניידת. 22
מאמר מספר 2: מצוינות בפעולה, בניית מערכות מידע תחרותית בארגון. 24
מאמר מספר 3: איך המידע מספק לארגון יתרון תחרותי. 26
מאמר מספר 4: מחקר השוואתי לדרך קבלת יתרון תחרותי בטכנולוגית המידע. 28
מאמר מספר 5: מערכת מידע כנשק בתחרות. 30 מאמר מספר 6: מסגרת משולבת לתכנון ופיתוח מערכות מידע אסטרטגיות. 32
מאמר מספר 7: פיתוח מערכת מידע אסטרטגית לשיפור התחרותיות. 33
מאמר מספר 8: איך רשת אינטרנט יכולה להשפיע על האסטרטגיה הארגונית. 35
מאמר מספר 9: הערכה של טכנולוגיה מערכת מידע חדשנית (חברת Carrier Expert) 36
מאמר מספר 10: מעבר מיעילות לגמישות : שימוש אסטרטגי של מידע בענף התעופה. 37
1 1.רשימת מקורות. 39

1 . הרקע לעבודה שוק המעליות בישראל מונה כ 45,000 מעליות ומושלט ע"י 3 חברות גדולות: ישראליפט שירותים, אלקטרה ונחושתן. בנוסף קיימים עוד מספר חברות קטנות אשר נותנות רק שרות תיקונים למעליות. ענף זה נגזר ישירות מענף הבניה כך שקצב הגידול בו תלוי בקצב הגידול בענף הבניה (בנייני משרדים ומגורים בעיקר), אך בנושא שרות המעליות יש תחרות לא קטנה בין החברות הגדולות אל מול החברות הקטנות. החברות הגדולות אשר מייצרות את המעלית לרוב מוכרת אותן במתח רווחים נמוך מאוד כך שיכולת של החברה לשרוד היא ע"י מתן שרות למעלית. לכל אחת מהחברות הגדולות בענף יש קשר עסקי ובלעדי עם אחת החברות הגדולות בעולם, לנחושתן יש בלעדיות על מכירת מעליות של  Schindler, לאלקטרה יש הסכם בלעדיות עם OTIS ולישראליפט יש הסכם דומה עם חברת KONE מפינלנד.
ענף המעליות כיום נמצא במגמת שיפור מתמדת, מושקעים בו מיליארדי דולרים על פיתוח רמת הבטיחות והאמינות של המוצר.
כיום לא יכול להיווצר מצב שהכבל נקרע והמעלית נופלת – ישנם מנגנונים אבטחה כפולים לכל המערכות במעלית, גם בנושא דלתות המעלית ישנם פיתוחים חדשים אשר יודעים לזהות האם משהו חוסם את דלת הכניסה לכל אורך הדלת ולא רק בנקודה אחת. כל נושא מהירות המעלית נמצא בפיתוח מתמיד – הבעיה העיקרית היא כיסי האוויר שנוצרים בפיר המעלית, ככל שהתא נע מהר יותר כך ישנן רעידות חזקות יותר הנגרמות מתנועת האוויר בתוך הפיר.
בהתאם לכך ישנה בעיה בעצירת המעלית והרבה שנים נושא זה בפיתוח (רק לדוגמא מעלית סטנדרטית נעה במהירות של 1-1.6 מטר לשנייה, כיום בארץ מותקנות מעליות במהירות של 6
מטר לשנייה ובעולם מגיעים ל 12 מטר לשנייה!).
תחום חדש שנכנס בעשור האחרון הינו מעליות מסוג  MRL (Machine Room Less) אלו הם מעליות ללא חדר מכונות, מעליות אלו הן מעליות חשמליות הכוללות מנוע להנעה ישירה, בעל פרופיל צר אשר תלוי בתוך החלק העליון של פיר המעלית. הקטנת ממדי מנוע המעלית התאפשרה הודות לפיתוח מנועים בעלי מגנט קבוע (PMM ).
מערכת הבקרה של המעלית ממוקמת בתוך הפיר או בתוך משקוף דלת המעלית או בגומחה לידה. מיקום זה של המנוע ומערכת הבקרה חוסך את הצורך בחדר מכונות ומפשט את המערכת.
השוק הישראלי מחויב לפי התקינה האירופית המחמירה יותר לעומת התקינה האמריקאית. לדוגמא, בשנתיים האחרונות נכנסה תקנה המחייבת להתקין את כל המעליות החדשות עם מערכת תקשורת ישירה למוקד, כלומר בתא המעלית יותקן לחצן (במקום לחצן פעמון הישן), בעת הלחיצה עליו ייוצר קשר דו-כיווני עם מוקד אנושי (24 שעות ביממה) וכך למעשה האדם מזמין חילוץ מתוך התא.
חברת "ישראליפט":
ישראליפט, חברת מעליות בבעלות פרטית היא חלק מקבוצת חברות ישראליפט, המונות את ישראליפט תעשיות, ישראליפט שירותים וימ"ש השקעות חברה לניהול פיננסי. חברת ישראליפט נוסדה בשנת 1961
ע"י יעקב אילן ושני בניו שלמה ומיכאל. את מלאכת יצור המעליות החלו בחדר קטן ברחוב בן יהודה 84 בתל אביב, שם יוצרו מעליות בעבודת יד, כולל יצור לוחות פיקוד, מנעולי דלתות וחיזוקי פסים ושאר האביזרים. ישראליפט עובדת בסביבה תחרותית כבר למעלה מ-40 שנה. המוניטין שנצבר בזכות הידע,…