מנהיגות חינוכית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2379
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מבוא : בכדי שנוכל להבין את הסכנה הטמונה בדימוי עצמי נמוך יש להבין את המשנה ולעיין בפירוש: "ואל תהי רשע בפני עצמך".
"אל תהי רשע בפני עצמך" –  אין בכוונת חז"ל זה שתהיה חסיד או צדיק גמור בפני עצמך אלא כוונת הציווי הזה שלא תראה בעצמך בעין של רשעות ותתייאש מן הגאולה כי אתה חושב שאתה רחוק ממנה ותבוא לידי מניעה מעצמך להצליח ולפרוח כמו שצריך .
בעצם , אדם צריך דימוי עצמי גבוה על מנת לתפקד בחייו ולדעת להתמודד עם הקשיים שלו. אצל ההורה והמורה במיוחד יש את היכולת לבנות אצל התלמיד דימוי עצמי חיובי או דימוי שלילי .
דוגמא : אם אבא אומר לבן שלו שהוא ילד רע – זה פוגע בילד יותר מאשר מועיל לילד  וזה הדרך לבנות לבנו דימוי עצמי שלילי , ולכן צריך להסביר לילד שהתנהגות שלו לא נאותה בצורה יותר עדינה כדי שחס ושלום הביטחון העצמי שלו לא ייפגע .
אדם עם דימוי עצמי נמוך תמיד חושב שהוא לא מסוגל ואין לו לאן להתקדם , ואז אפילו הוא מתייאש  מלהתחיל לעבוד בכדי להשתפר .
מסופר על ר' אלישע בן אבויה : יצאה בת קול ואמרה " שובו בנים שובבים חוץ מאחר" ובאה אישה לר' אלישע בן אבויה וראתה אותו קוטף צנון בשבת ואמרה לו אתה ה"אחר" המדובר בפסוק זה , וכתוצאה מכך ר' אלישע בן אבויה יצא לתרבות רעה. אז מה באמת גורם לדימוי עצמי נמוך ?  משל :  " אדם שבגדיו צואיים אינו משמרן מין הטיט אבל האדם שבגדיו נקיים ויפים משמרן מכל טינוף " [בעלי התוספות] הסבר המשל:  אדם שבגדיו מלוכלכים לא אכפת לו להתלכלך עוד כי גם במילא הוא מלוכלך לעומת אדם נקי שיזהר מהלכלוך.
הנמשל : אדם עושה מעשים רעים ( מתלכלך ) והוא ממשיך כי יש לו דימוי עצמי נמוך והוא מקבל את ה"עובדה " שהוא חלש ולכן נכשל גם בעבודה ה' .
כל אדם צריך להיות מודע לחסרונות שלו  – אבל מה שיותר חשוב זה שהאדם יהיה מודע ליתרונות שבו. מכיוון שברגע שאדם מודע למעלותיו הם אלו הכלים שיניעו אותו להתקדם הלאה.
**ללא מקורות