עבודת גמר- ציון גבוה ביותר- תפקיד המורה בעיצוב הזהות הלאומית של התלמיד במגזר הערבי, תלמידים בגילאי ההתבגרות.

תקציר העבודה

תפקיד המורה בעיצוב הזהות הלאומית של התלמיד במגזר הערבי, תלמידים בגילאי ההתבגרות.
המורה בחברה הערבית, מאפייני בית ספר ערבי בישראל, זהות עצמית, זהות ערביי ישראל, זהות לאומית, זהות, גיבוש זהות בגיל ההתבגרות, זהות בחברה ערבית, חינוך ערבי בישראל,  ,גיל ההתבגרות, תוכן עניינים
1.      מבוא
1.1 החינוך הערבי
1 .2 המורה בחברה הערבית
1 .3 זהות ערביי ישראל
1 .4 רציונל העבודה
2 .      מאפייני גיל ההתבגרות
3 .      החשיבות של גיבוש זהות בגיל ההתבגרות.
4.      גורמים מקדמי ומעכבי גיבוש בזהות 5.      תפקידו של ביה"ס בקידום זהותו האישית והתרבותית של התלמיד
6 .      מאפייני בתי ספר ערביים בישראל ביחס לזהות התלמיד 7.      תכניות שנערכו במסגרות חינוכיות בארץ ובעולם בזירה הבית ספרית לקידום זהות של תלמידים.
8.      תפקידו של המורה בגיבוש זהותו של התלמיד ואלמנטים של מורים שמסייעים לקידום גיבוש זהות (מודל חיקוי, דאגה ואכפתיות, מאתגר אינטלקטואלית וכד'.) החינוך הערבי בישראל מתנהל בתנאים של אי-שוויון מצד אחד, והיעדר מעורבות של הציבור הערבי בכל הנוגע לקביעת מדיניות מצד שני, כשהמשאבים המושקעים בחינוך הערבי דלים והמדיניות שמעצבת את התכנים נקבעת כמעט ללא שיתוף האזרחים הערבים, קולם לא נשמע ולא מובא בחשבון והשלכות המצב הן הישגים נמוכים של המערכת, בד-בבד עם אי-שביעות רצון של הציבור הערבי מהתנהלות המערכת (אבו-עסבה ,2007).
יש קונצנזוס בנוגע למרכיב הזהות הלאומי של ערביי ישראל, הרואים עצמם חלק בלתי נפרד מהעם הפלסטיני, תומכים בזכותו להגדרה עצמית אך לא רואים עצמם מבחינה אזרחית חלק מהפלסטינים ורואים עצמם חלק מהמדינה כשקבוצת ההשוואה אליה הם משווים את מעמדם היא הקבוצה היהודית (אלחאג',2000).
לפי סקלי (2006) זהות לאומית מורכבת מהשתייכות לעם אחד – ממוצאו האתני משותף, היסטוריה משותפת, ערבות הדדית, בד"כ דת אחת, בד"כ קשר אל טריטוריה אחת, בד"כ קיום מדינה עם סמלים ורצון להמשיך ולשמור על ערכים משותפים.
לפי סקלי (2006) תהליך גיבוש הזהות הינו תהליך מורכב, בו נוטלים חלק גורמים רגשיים וקוגניטיביים, הוא מתרחש על רקע גורמים הקשורים לשלבי חיים קודמים, יחסי הורה-ילד, רקע חברתי ותהליכי התפתחות מקבילים והוא מתקיים בממשות החברתית בה פועל הפרט.
טענת Resnick ,(2006) היא שתהליכי גלובליזציה בתחום הפוליטי והכלכלי והגירה שוחקים זהויות לאומיות.
ביבליוגרפיה אבו-עסבה, ח., ג'יוסי ו. וצבר-בן יהושע נ. (2011) "זהותם של בני נוער פלסטינים אזרחי ישראל, מידת הזדהותם עם המדינה ועם התרבות היהודית וההשתמעות למערכת החינוך ".  דפים)" כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך של מכון מופ"ת (מס' 52, עמ' 11- 46. אבו-עסבה ח.(2007) חינוך הערבי בישראל, מכון פלורסהיימר למחקרי מדיניות בע"מ, עמ' 2-משפטים6
אלחאג', מ. (2000) זהות ואוריינטציה בקרב הערבים בישראל: מצב של פריפריה כפולה. בתוך: ר' גביזון, וד' הקר (עורכות). השסע היהודי-ערבי בישראל, ירושלים, מקראה ( 22-13 ). המכון הישראלי לדמוקרטיה אלחאג' מ. (1996), "החינוך בקרב הערבים בישראל" שליטה ושינוי חברתי ירושלים: הוצאת מאגנס אריקסון, א. (
1 988 ). ילדות וחברה. ת"א: הוצאת ספריית פועלים.
בר-טל ד. (1999) הסכסוך הערבי-ישראלי כבלתי-נשלט והשתקפותו בספרי הלימוד הישראליים מגמות: רבעון למדעי ההתנהגות , 39 עמ' 445-491, בר-טל, ד. זולטק ש. (1989) השתקפות דמות הערבי ויחסי יהודים- ערבים במקראות, מגמות ל"ב עמ'
3 01-317
דויטש ח. (1989)  תהליכי גיבוש זהות אצל מתבגרים באומנה ובאימוץ מכון 'סאמיט' ירושלים,prdupl02.ynet.co.il/ForumFiles/5603811.doc (הורד 3/07/2012) גאנם א. (2007) זהות ושייכות: פרויקט חלוצי שיש לאמץ לקראת פרויקט ערבי חינוכי אלטרנטיבי כולל גיליון עדאלה האלקטרוני, מס' 27 , יולי – אוגוסט ג'בארין י. ואג'באריה א.  (2010) מדיניות הממשלה ויוזמות אזרחיות לקידום החינוך הערבי בישראל, דיראסאת, מרכז ערבי למשפט ומדיניות, הקליניקה לזכויות המיעוט הערבי, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה, עמ' 3-120 הסקט ק. וסאוסן זהר (2009) נתונים חדשים על נגישות לחינוך ומימוש הזכות לחינוך של תלמידים ערבים בישראל, הירחון האלקטרוני של עדאלה, גיליון מס' 63 , אוגוסט זידאן, ר., עליאן, ס. ותורן, ז. (2007). המניעים לבחירה בהוראה כמקצוע בקרב פרחי הוראה במגזר הערבי. דפים, 44  123-מנהל עסקים3.
זיידר, י (1997 ) . סערת גיל ההתבגרות. אבן יהודה: רכס.
טביטיאן מ. ורובינשטיין א. (2004) מצב הילדים הערבים בישראל (חינוך, רווחה ובריאות) הכנסת מרכז המחקר והמידע לוין, ת. (1998). מתכנון לימודים למרחב למידה: מדוע וכיצד. מתוך: שרן . ש ושחר. ח (עורכים), בית הספר החדשני: ארגון והוראה, מהדורה שניה (עמ' 178-מנהל עסקים9). תל-אביב:
הוצאת רמות אוניברסיטת תל-אביב. מוסן, ה. קונג'ר, ג. קאגאן, ג. הסטון, א. (1998) התפתחות הילד ואישיותו. רשל"צ: הוצאת ספרים לדורי.
מרעי, ס. (1986). בית הספר והחברה בכפר הערבי בישראל.
בתוך: שפירא, פ., ופרג, ר. (עורכות). הסוציולוגיה של החינוך עמ' 284-305 .
תל-אביב: עם עובד.
סלומון ג.(2005) – ההשפעה של האין על היעדרו של הערבי מספרי הלימוד, בתוך רחמים י. , בר טל ד.
(עורכים) רק על הסכסוך לספר ידעתי. תל אביב. אוניברסיטת תל אביב. מכון וולטר ליבק  לחינוך לדו קיום יהודי- ערבי , עמ' 73-76
סקלי י. (2006) זהות אישית – זהות קבוצתית, חיבור, עיבוד, קיצור והתאמה של פעילויות חברתיות, http://noar.education.gov.il/main/upload/activities (הורד 4/07/2012) סרוף, א ( 1998). התפתחות הילד טבעה ומהלכה. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
צוריאל ד.(1990) זהות האני לעומת פזירות הזהות בגיל ההתבגרות; היבטים התפתחותיים והשלכות חינוכיות , מגמות לב (4) עמ' 484-509
רבינוביץ', ד' ואבו בקר, ח' (2002). הדור הזקוף. ירושלים: כתר.
רינאוי ח.  (2003) החברה הערבית בישראל : סדר יום אמביוולנטי, עמ' 122-132 הוצאת מכללה למנהל.
Adams G. R. , Marshalls S. H.(1996) A developmental social psychology of identity:
understanding the person-in-context Journal of Adolescence, 19;
4 29–442
Baysu, Gülseli Phalet, Karen; Brown, Rupert. (2011) Dual Identity as a Two-Edged Sword: Identity Threat and Minority School Performance ,Social Psychology Quarterly74. 2: 121-מנהל עסקים3
Duquette, C. (2007) Becoming a Role Model Experiences of Native Student Teachers Alberta Journal of Educational Research53. 4 : 387-400 Erikson , E.H. (1950) “Childhood and Society” , New York:
Norton Erikson , E.H. (1968) “Identity: Youth and Crisis “,London  Hamman, D. Hendricks, C B. (2005) The Role of the Generations in Identity Formation Erikson Speaks to Teachers of Adolescents The Clearing House79. 2: 72-75
Holcomb-McCoy, Cheryl. (2005) Ethnic Identity Development in Early Adolescence: Implications and Recommendations for Middle School Counselors Professional School Counseling9. 2; 120-127
Phinney J.S. (1989) Stages of Ethnic Identity Development in Minority Group Adolescents, The Journal of Early Adolescence 9; 34-49
Resnick,J.(2006).Alternative identities in multicultural schools in Israel: emancipatory identity, mixed identity and transnational identity", British Journal of Sociology of Education, 27, 585-601
Thobani, S.
(2010). Islam in the school Curriculum, pp מנהל עסקים-39 Continuum Publishing Corporation Connect to electronic book