לגדול עם הטלוויזיה -סיכום כלה קורס
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | סיכום |
מקצוע | תקשורת |
קורס | לגדול עם הטלוויזיה והאינטרנט: המסכים בחייהם של ילדים ובני נוער |
מילות מפתח | אלימות שמקורה בחיקוי, בקינגהם, גישה מגוננת, גישה פרשנית, טלוויזה ואלימות, משפחה בעלת אוריינטציה חברתית גבוהה, משפחה בעלת אוריינטציה מושגית גבוהה, ניל פוסטמן אובדן הידלות, פיאז'ה, שימושים יחסיים, שימשוים מבניים, תיווך ולמידה, תיווך שיחות |
שנת הגשה | 2012 |
מספר מילים | 15383 |
תקציר העבודה
לגדול עם הטלוויזיה יחידה 1: טלוויזיה וההקשר המשפחתי · מחקר:
גבי ויימן- 1995
· מחקר:
נוסק ותדהר- 1994
· מחקרו של ג'ימס לאל, 1980 בנושא השימושים החברתיים של הטלוויזיה: שימושים מבניים- טלוויזיה כמשאב סביבתי , טלוויזיה כמווסת התנהגות . שימושים יחסיים- שימושים מסדירי תקשורת, השתייכות או הימנעות , למידה חברתית , מיומנויות שליטה · הקשר בין אופי המשפחה לבין צפייה בטלוויזיה-צ'אפי ומקלאוד,1972 : משפחה בעלת אוריינטציה מושגית גבוהה, משפחה בעלת אוריינטציה חברתית גבוהה · מחקר:
דיויד מורלי- 1986- אחד החוקרים החשובים- היבט מגדרי נשים מול גברים · המשפחה כגורם מתווך-תיווך ושיחות: מחקר בנושא שיחות טלוויזיה פול מסריס: שיחות עם אוריינטציה להתנהגות ושיחות עם אוריינטציה למידע · הטלוויזיה כספר מדבר- למיש ורייס · תיווך ולמידה – מחקר סלומון · תיווך ופחדי טלוויזיה יחידה 2: טלוויזיה והבנה · התיאוריה של פיא'זה : סכמה , שלבים בהתפתחות הילד ( סנסור-מוטורי, קדם אופרציונלי, אופרציות קונקרטיות, אופרציות פורמאליות · תשומת לב והבנה: תשומת לב מגיבה + תשומת לב פעילה · אנדרסון ולורץ: הנחות תיאורתיות שמסבירות למה הבמט של הילד מופנה לטלוויזיה- פעילויות חלופיות ,הימשכות תשומת הלב , התעוררות של תשומת הלב, תשומת לב פעילה , התמד · הגישה המגוננת : מבוססת על גישתו של פיא'זה , גישת ההשפעות החזקות של התקשורת , גישת הדטרמיניזם הטכנולוגי , נציג הגישה: ניל פוסטמן (אובדן הילדות) , מיומנויות קוגניטיביות הדרושות להבנה טובה של הטלוויזיה וחסרות אצל ילדים צעירים :
1 . יכולת הבחנה בין מציאות לדמיון (מושג חלון הקסם , מחקר של צ'נדלר: הבנייתיות, אקטואליות פיזית, אפשרות , מאפיינים צורניים)
2 . יכולת הבחנה בין ז'אנרים
3 . יכולת הבנת העלילה
4 . יכולת הבנת המאפיינים הצורניים 5. יכולת הבנת הדמויות · מאמר המסכם את 2 הנקודות הראשונות- שלושה חוקרים: פיטש, יוסטון ורייט מצורות טלוויזיוניות וסכמות של סוגות: תפיסת המציאות הטלויזיוניות בקרב ילדים ( מושגים: סכמה, מעבר מעובדתיות למציאותיות , חלון הקסם) · השיפוט המוסרי והתפתחות המסוריות של ילדים – קולדברג · בגישה הפרשנית : מימדי הגישה- הבנה , הטקסט, ילדות, שיטות מחקר · ילדים וטלויזיה, הקשר המחקר והדיון-באקינגהם ( הגישה המגוננת) יחידה 3:השפעות הטלוויזיה על התנהגות · מדד האלימות , פרופיל האלימות , סינדרום העולם האכזר · גרבנר וגרוס · השפעות הצפייה באלימות טלוויזיונית : השפעות לטווח קצר- תיאוריית הלמידה החברתית (בנדורה) , חיקוי אלימות , ניסוי בובת "הבובו" , תיאוריית העוררות , השערת הקתרזיס. השפעות לטווח ארוך- חיקוי נטיות אלימות קיצוניות , בידוד חברתי, הבניית מציאות:הטלוויזיה נתפסת כמטפחת ומקדמת תפיסות שונות בנוגע למציאות החברתית ויוצרת את "סינדרום העולם האכזר" וקהות חושים כלפי אלימות · מחקרי שדה ומחקרי מתאם · מחקר איירון ולפקוביץ 1977 · משתנים מתווכים : רקע משפחתי , הבדלי מגדר, רמת התפתחות קוגניטיבית, רמת עוררות של הצופה , תפיסת המציאותיות של התוכן · מחקר WWF –דפנה למיש 1994
· מאמר של טובין: "אלימות שמקורה בחיקוי" חלק הראשון-הגישה המקובלת והביקורת: טובין מציג את הגישה המגוננת ומבקר אותה חלק השני-טובין מציג את שיטת המחקר שלו חלק השלישי טובין מציג את המחקר עצמו לצד הממצאים והמסקנות · ההבדלים בין מחקרו של טובין לבין שאר המחקרים שנערכו בנושא אלימות בטלוויזיה – גישה, שיטות מחקר, מסקנות · השפעת הפרסומות על ילדים ( כיצד רואה כל גישה מגוננת ופרשנית את הנושא) · טלוויזיה ופנאי- השערת התחלוף · מאמר של בקינגהם – ילדים כצרכנים יחידה 4:הבניית מציאות · הגדרה הבניית מציאת ( חיברות , סכמה, · שאלה מהמבחן: מהם ההבדלים בין יחידה 3 ליחידה 4? סוג ההשפעה, טווח ההשפעה, גיל הילדים , תחומי השפעה · הבניית מציאות מגדרית · תפקיד המינים · מחקר ראשון-רובלווסקי ויוסטון 1987
· מחקר:
מורגן- 1983
· מחקר:
דורקין- 1985
· מחקר:
דרבמן- 1981
· זהות מגדרית · מחקר של דפנה למיש: ספייס גירלס 1997
· דימויי הגוף –מיתוס היופי · הבניית מציאות חברתית- השערת הטיפוח , סינדרום העולם האכזר · אנחנו לעומת אחרים · הפנים האלימות של הטלוויזיה ולקחיהם-גרבנר וגרוס ( מרכוז) · הבניית מציאות פוליטית · מחקר של ענת פירסט 1994:המחקר בדק את התפקיד של הטלוויזיה בפיתוח עמדות פוליטיות בקרב מתבגרים יהודים. המחקר התמקד בעמדות של הצעירים · גלובליזציה ותרבות נעורים א. שחיקת זהות מקומית- במקום הזהות הישראלית לטובת זהות גלובלית ב. יצירת תרבות כלאיים- שילוב בין מרכיבים זרים למרכיבים מקומיים- גלוקליזציה (גלובלי- לוקאלי) · אובדן הילדות – ניל פוסמן וג'ושע מאירובי'ץ ( מאחורי הקלעים) יחידה 5: השפעת הטלוויזיה על למידה · קשרים אפשריים בין ביה"ס לטלוויזיה שנוסחו לפי סוזן ניומן: תחלוף, עיבוד ידע, סיפוקים כקצרי טווח, השלמה, · השפעת הטלוויזיה לצד גורמים נוספים · השפעה חיובית של הטלוויזיה על למידה-התמקדות בלמידת שפה · מחקר של מייבל רייס 1990 · מחקרי רחוב סומסום · השפעה שלילית של הטלוויזיה על למידה · מאמר של טניס מקבת:"השפעות עקיפות של הטלוויזיה:יצירתיות,התמדה,הישגים בלימודים והשתתפות בפעילויות אחרות" 1996 השפעת הטלוויזיה על הישגים בלימודים יכולת הקריאה · Notelׁ (נוטל) · אינטליגנציה מרחבית: (השפעה חיובית של הטלוויזיה) · מחקר גבריאל סלומון · AIME · שלום פיש- "מודל הקיבולת"- להערכת יכולת ההבנה של ילדים את התכנים בטלוויזיה-
2 000 · טלטאביז מחקר יחידה מס' 6- חינוך לתקשורת · אוריינות מדיה · מאמר:
ג'יימס באון- נקודת מבט על אוריינות מדיה- 1998
· גישות לחינוך בתקשורת וברחבי העולם · פרסומות