לגדול עם הטלוויזיה -סיכום כלה קורס

תקציר העבודה

לגדול עם הטלוויזיה יחידה 1: טלוויזיה וההקשר המשפחתי ·         מחקר:
גבי ויימן- 1995
·         מחקר:
נוסק ותדהר- 1994
·         מחקרו של ג'ימס לאל, 1980 בנושא השימושים החברתיים של הטלוויזיה: שימושים מבניים- טלוויזיה כמשאב סביבתי , טלוויזיה כמווסת התנהגות . שימושים יחסיים- שימושים מסדירי תקשורת, השתייכות או הימנעות , למידה חברתית ,  מיומנויות שליטה ·         הקשר בין אופי המשפחה לבין צפייה בטלוויזיה-צ'אפי ומקלאוד,1972 : משפחה בעלת אוריינטציה מושגית גבוהה, משפחה בעלת אוריינטציה  חברתית גבוהה ·         מחקר:
דיויד מורלי- 1986- אחד החוקרים החשובים- היבט מגדרי נשים מול גברים ·         המשפחה כגורם מתווך-תיווך ושיחות: מחקר בנושא שיחות טלוויזיה פול מסריס: שיחות עם אוריינטציה להתנהגות ושיחות עם אוריינטציה למידע ·         הטלוויזיה כספר מדבר- למיש ורייס ·         תיווך ולמידה – מחקר סלומון ·         תיווך ופחדי טלוויזיה יחידה 2: טלוויזיה והבנה ·         התיאוריה של פיא'זה : סכמה , שלבים בהתפתחות הילד ( סנסור-מוטורי, קדם אופרציונלי, אופרציות קונקרטיות, אופרציות פורמאליות ·         תשומת לב והבנה: תשומת לב מגיבה + תשומת לב פעילה ·         אנדרסון ולורץ: הנחות תיאורתיות שמסבירות למה הבמט של הילד מופנה לטלוויזיה- פעילויות חלופיות ,הימשכות תשומת הלב , התעוררות של תשומת הלב, תשומת לב פעילה , התמד ·         הגישה המגוננת : מבוססת על גישתו של פיא'זה , גישת ההשפעות החזקות של התקשורת , גישת הדטרמיניזם הטכנולוגי , נציג הגישה: ניל פוסטמן (אובדן הילדות) , מיומנויות קוגניטיביות הדרושות להבנה טובה של הטלוויזיה וחסרות אצל ילדים צעירים :
1 .      יכולת הבחנה בין מציאות לדמיון (מושג חלון הקסם , מחקר של צ'נדלר: הבנייתיות, אקטואליות פיזית, אפשרות , מאפיינים צורניים)
2 .      יכולת הבחנה בין ז'אנרים
3 .      יכולת הבנת העלילה
4 .      יכולת הבנת המאפיינים הצורניים 5.      יכולת הבנת הדמויות ·         מאמר המסכם את 2 הנקודות הראשונות- שלושה חוקרים: פיטש, יוסטון ורייט מצורות טלוויזיוניות וסכמות של סוגות: תפיסת המציאות הטלויזיוניות בקרב ילדים ( מושגים: סכמה, מעבר מעובדתיות למציאותיות ,  חלון הקסם) ·         השיפוט המוסרי והתפתחות המסוריות של ילדים – קולדברג ·         בגישה הפרשנית : מימדי הגישה- הבנה , הטקסט, ילדות, שיטות מחקר ·         ילדים וטלויזיה, הקשר המחקר והדיון-באקינגהם ( הגישה המגוננת)   יחידה 3:השפעות הטלוויזיה על התנהגות ·         מדד האלימות , פרופיל האלימות , סינדרום העולם האכזר ·         גרבנר וגרוס ·         השפעות הצפייה באלימות טלוויזיונית : השפעות לטווח קצר-  תיאוריית הלמידה החברתית (בנדורה) , חיקוי אלימות , ניסוי בובת "הבובו" , תיאוריית העוררות , השערת הקתרזיס.  השפעות לטווח ארוך-  חיקוי נטיות אלימות קיצוניות , בידוד חברתי, הבניית מציאות:הטלוויזיה נתפסת כמטפחת ומקדמת תפיסות שונות בנוגע למציאות החברתית ויוצרת את "סינדרום העולם האכזר" וקהות חושים כלפי אלימות ·         מחקרי שדה ומחקרי מתאם ·         מחקר איירון ולפקוביץ 1977   ·         משתנים מתווכים : רקע משפחתי , הבדלי מגדר, רמת התפתחות קוגניטיבית, רמת עוררות של הצופה , תפיסת המציאותיות של התוכן  ·         מחקר WWF –דפנה למיש 1994
·         מאמר של טובין: "אלימות שמקורה בחיקוי" חלק הראשון-הגישה המקובלת והביקורת: טובין מציג את הגישה המגוננת ומבקר אותה חלק השני-טובין מציג את שיטת המחקר שלו חלק השלישי טובין מציג את המחקר עצמו לצד הממצאים והמסקנות ·         ההבדלים בין מחקרו של טובין לבין שאר המחקרים שנערכו בנושא אלימות בטלוויזיה – גישה, שיטות מחקר, מסקנות ·         השפעת הפרסומות על ילדים ( כיצד רואה כל גישה מגוננת ופרשנית את הנושא) ·         טלוויזיה ופנאי- השערת התחלוף ·         מאמר של בקינגהם – ילדים כצרכנים יחידה 4:הבניית מציאות  ·         הגדרה הבניית מציאת ( חיברות , סכמה, ·         שאלה מהמבחן: מהם ההבדלים בין יחידה 3 ליחידה 4? סוג ההשפעה, טווח ההשפעה, גיל הילדים , תחומי השפעה ·         הבניית מציאות מגדרית ·         תפקיד המינים ·         מחקר ראשון-רובלווסקי ויוסטון 1987
·         מחקר:
מורגן- 1983
·         מחקר:
דורקין- 1985
·         מחקר:
דרבמן- 1981
·         זהות מגדרית ·         מחקר של דפנה למיש: ספייס גירלס 1997
·         דימויי הגוף –מיתוס היופי ·         הבניית מציאות חברתית- השערת הטיפוח , סינדרום העולם האכזר ·         אנחנו לעומת אחרים ·         הפנים האלימות של הטלוויזיה ולקחיהם-גרבנר וגרוס  ( מרכוז) ·         הבניית מציאות פוליטית ·         מחקר של ענת פירסט 1994:המחקר בדק את התפקיד של הטלוויזיה בפיתוח עמדות פוליטיות בקרב מתבגרים יהודים. המחקר התמקד בעמדות של הצעירים ·         גלובליזציה ותרבות נעורים א.       שחיקת זהות מקומית- במקום הזהות הישראלית לטובת זהות גלובלית ב.       יצירת תרבות כלאיים- שילוב בין מרכיבים זרים למרכיבים מקומיים- גלוקליזציה (גלובלי- לוקאלי) ·         אובדן הילדות – ניל פוסמן וג'ושע מאירובי'ץ ( מאחורי הקלעים)   יחידה 5: השפעת הטלוויזיה על למידה  ·         קשרים אפשריים בין ביה"ס לטלוויזיה שנוסחו לפי סוזן ניומן: תחלוף, עיבוד ידע, סיפוקים כקצרי טווח, השלמה, ·         השפעת הטלוויזיה לצד גורמים נוספים ·         השפעה חיובית של הטלוויזיה על למידה-התמקדות בלמידת שפה ·         מחקר של מייבל רייס 1990 ·         מחקרי רחוב סומסום ·         השפעה שלילית של הטלוויזיה על למידה ·         מאמר של טניס מקבת:"השפעות עקיפות של הטלוויזיה:יצירתיות,התמדה,הישגים בלימודים והשתתפות בפעילויות אחרות" 1996 השפעת הטלוויזיה על הישגים בלימודים יכולת הקריאה ·         Notelׁ (נוטל) ·         אינטליגנציה מרחבית: (השפעה חיובית של הטלוויזיה) ·         מחקר גבריאל סלומון ·         AIME ·         שלום פיש- "מודל הקיבולת"- להערכת יכולת ההבנה של ילדים את התכנים בטלוויזיה-
2 000 ·         טלטאביז מחקר יחידה מס' 6- חינוך לתקשורת ·         אוריינות מדיה ·         מאמר:
ג'יימס באון- נקודת מבט על אוריינות מדיה- 1998
·         גישות לחינוך בתקשורת  וברחבי העולם ·         פרסומות