פסיכולוגיה התפתחותית עם הערות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 16
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 99
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1375
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן 16- פסיכולוגיה התפתחותית –          שאלה 1- בגיל הגן חלה התפתחות קוגניטיבית במספר מישורים, אך עדיין קיימת מגבלת השימור- הידיעה שכמות של דבר מה משתמרת, כלומר אינה משתנה על אף שינויים חיצוניים במראה או בצורה. ילדים בגיל הגן מתקשים להבין מושגי שימור מפני שהכלים הכמותיים רק מתפתחים בגיל זה, וכן בעיות המירכוז ומראית עין מול מציאות מגבילות את הידע של הילדים- מירכוז- ילדים בגיל הגן מצליחים להתמקד בהיבט אחד בגירוי, למשל כוס צרה וגבוהה, לעומת כוס רחבה ונמוכה- הילד יתמקד בכוס הגבוהה מכיוון שזה בולט יותר חמורכז לגובה ולא יבחין ברוחב הכוס. מראית עין מול מציאות- מונח שתבע פיאז'ה המתאר מגבלה קוגניטיבית של ילדים הנמצאים בשלב הפרה- אופרציונלי לפי התיאוריה שלו להתפתחות החשיבה. מדובר במאפיין חשיבה אצל ילדים שמתמקדים בהיבטים חיצוניים של גירוי או בהיבט אחד שלו, בלי היכולת להבין שיכול להיות הבדל בין מה שרואים לבין המציאות. יפה וכדאי להמחיש בנושא השימור כפי שעשית קודם שלבי רכישת מושג השימור ע"פ פיאז'ה- א.      ילדים "בלתי משמרים"- כולל את מרבית הילדים. ילדים בגילאי 3-4 שנים מעריכים בעקביות ע"פ מימד אחד בלבד. הם נותנים תשובות מהירות אך שגויות, הם עקביים בצורת חשיבתם. ב.      התלבטות וחוסר עקביות בתשובות- אופייני לגילאי 5-6. המרכוז פוחת. השינוי בשלב זה הוא מודעות לאפשרות שתשובותיהם אינן נכונות ויש צורך למצוא מענה נכון ועקבי. ג.       שימור בשל ויכולת להסביר תשובה- אופייני לגיל 7. ילדים משיבים תשובות מהירות ובטוחות. התשובות נראות לפתע מובנות מאליהן. ילדים מספקים 3 סוגי הצדקות לתשובותיהם:
·         פיצוי- היכולת להבין שניתן לפצות על שינוי בממד אחד ע"י שינוי במימד אחר. ·         הפיכות- ההבנה שאם אפשר לבטל את תוצאות השינוי, התכונות המהותיות של האובייקט לא השתנו. ·         קריטריון "לא נוסף ולא נגרע"- לא התרחש שינוי רלוונטי באובייקט שעבר שינוי צורה.    לפי פיאז'ה- לא ניתן ללמד ילדים את מושג השימור כיוון שתפיסת מושג זה תלויה ביחסי הגומלין בין בשילתם הפיסית להתנסות בעולם.
פיאז'ה לא התייחס למימד הסביבתי. בתקופת הילדות רוב ילדי בי"ס יסודי, מראים לפני גיל 10 הבנה של שימור כמויות פיזיקליות כגון:
מספר, אורך, נפח של נוזל, שטח ומסה ומסוגלים להשתמש בהבנה זו.
הבנת השימור דורשת מילדים להתבונן אל מעבר למאפיינים הפיזיים של הדברים ולחשוב על משמעותם של שינויי צורה מסוימים.
בילדות מפסיקים להיעזר בלעדית באמת מותנית (אנחנו יודעים אותה רק אם נקבל איזושהי הוכחה אמפירית או הוכחה מהחושים), ופונים לאמת הכרחית- צריכים להיות יותר הגיוניים ויש צורך בידע כללי. לא צריך הוכחות פיזיות.יפה מאוד דקלאז'- מונח שטבע פיאז'ה. מאחורי כל סוג שימור יש אמת הכרחית אחרת. בתוך שלב התפתחותי יש פערים שונים ברמות ביצוע שונות אצל אותו ילד, ולכן יש פערים בהבנת מטלות השימור. יכול להיות שיהיה לילד שימור מספר אבל אין שימור נפח נוזל. יפה מאוד. תשובה טובה. כדאי לנסות לחבר קצת יותר בין המושגים והפסקאות.
20/20 –          שאלה 2- …
עבודה מצוינת! ראי כמה הערות קטנות.
כל הכבוד.