שיח התקשורת - סיכום כל הקורס

תקציר העבודה

שיח התקשורת יחידה 1- יחידת מבוא
·         מושג השיח  וממדיו ·          מושג הניתוח ·         מושג הטקסט ·         חמישה סוגים לאיפון טקסטים ·         מושג ההקשר – מכיל שלושה מעגלי הקשר רלוונטיים לניתוח טקסט ( נסיבתי, טקסטואלי , חברתי-תרבותי) ·         שישה כללי אצבע לניתוח שיח ·         גישות תיאוריות וגישות ביקורתיות לניתוח שיח ·         עקרונות יסוד מתודולוגיים בחקר שיח ·         נתוני בסיס לחקר שיח ·         תעתיק –מושג יחידה 2- שיח עולם ואידיאולוגיה ·         הקשר הדו כיווני בין שיח לבין העולם שאליו השיח מתייחס ·         השערת ספיר וורף (דטרמיניזם לשוני) ·         שיח עולם ואידיאולוגיה ·         תיאורית המטאפורות הקוגניטיביות – לייקוף וג'ונסון ·         פואטיקה, דקדוק ותרבות השפעתם של מבנים ספרותיים ופואטיים על האופן שבו אנו חושבים על העולם ·         חקר השיח הביקורתי והבדלים מול שיח רגיל ·         מושגי מפתח : שיח , ביקורת , אידיאולוגיה וכוח ·         מוקדי מחקר: חקר השיח הביקורתי : בחירות שנעשות בשפה ומשקפות נקודת מבט אידיאולוגית _ אוצר מילים ,סביל או פעיל, האופן שבו טענות לגבי ידע מיוצגות ומבוססות , האופן שבו קולות שונים מבוססים בשיח ·         אידיאולוגיה של השפה ·         שתיקה והשתקה יחידה 3- מבנה השיח , תיאוריות וגישות: בלשנות טקסט , ניתוח נרטיבי וחקר שיח ·         מבנה של שיח ·         מוסכמות מבניות עד לרמת המשפט ומעבר לרמת המשפט ·         החוקר בקר שניתח פסקאות פתיחה באנגלית וגילה שיש להם מבנים מסוימים ·         רמת הנרטיב השלם – הגדרה ·         לאבוב- מגדיר שיש נרטיבים: תמצית ,רקע ,פעולה מסבכת , התרה , הערכה , קודה ·         מאמר של בל : מספרים סיפורים – מוסיף מרכיבים ללאבוב  כגון : ייחוס  ובנוסף לכך מוסיף עוד קטגוריות שמופיעות בסיפור החדשותי ( מעקב , פרשנות ורקע) ·         מאמר של תורנבורו ופיצגרלד " בניית החדשות של קטגוריה-פעולה-סיבה: ביקורת על לאבוב בשני רבדים : רובד הזמן , המוקד של הסיפור ·         המודל של סאקס ·         חקר השיח וחלוקת השיח ליחידות : תורות , מהלך השיחהה , חילופי הדברים ·         שיח טבעי + החוקרים סאקס , שגלוף וג'פרסון ·         שיח מוסדי ·         מאמר: מיכל חמו ניתוח אינטראקציה בשיח משודר : מאפיינים , שני מעגלי תקשורת שמתקיימים במקביל – מעגל פנימי  ומעגל חיצוני , התאמת חקר השיח המוסדי לניתוח שיח משודר ,מגבלות חקר שיח מוסדי לניתוח שיח משודר , חקר הדיבור המשודר , מאפיינים של שיח משודר בהם מתמקד חקר הדיבור המשודר ( אותנטיות , חיות , רב קוליות ,כוח ·         מאמר מכיל חמו : גבנון , מבנה ותפקוד במבנים שיחתים בחדשות הטלוויזיה : אולפן שישי כמקרה בוחן – המאמר בוחן את המאפיינים של שיח טבעי , את המאפיינים של שיח מוסדי ומונולוגי , ערבוב שיח טבעי ומוסדי לפי מקרה הבוחן של אולפן שישי . מסקנות המאמר: מאפיינים חיצוניים טכניים של שיח יומיומי שנועדו ליצור רושם של אינטראקציה טבעית , בפועל המאפיינים המוסדיים הם דומיננטיים יותר, הבניית סמכות המשתתפים בפאנל אולפן שישי  – דרך לבסס סמכות כשליח ציבור וכמומחים בתחום . מסקנות המאמר: השיח מנציח דפוסים מונולוגיים, כוחניים ושמרניים שנותנים ביטוי לקול הממסדי-הגמוני, וזאת באופן סמוי כי לשיח יש מרכיבים חיצוניים שמשווים לו חזות של שיח דיאלוגי ושוויוני.  השיח של "אולפן שישי" תורם לטשטוש פערי הכוחות האמיתיים בין בעלי הכוח הממסדי (יצרני החדשות) לבין הציבור, שמוכנס לכאורה לתוך מעגל השיח, אבל בפועל נותר בחוץ ·         מוסכמות מבניות מעבר לרמת המשפט : קישוריות ולכידות יחידה 4- המשתתפים בשיח – יחסים , תפקידים וזהויות יחידה 4 מתמקדת בכלל האצבע שאומר שהמשתתפים בשיח והזהות שלהם מעצבים את איך שהשיח נראה וכיצד השיח מעצב את המשתתפים , היחסים ביניהם ואפילו הזהות שלהם ·         השפעה של תפיסות של קהל על השיח ·         נימוס כמקרה מבחן :
מודל הנימוס של רובין לייקוף : כלל הפורמאליות, כלל הזהירות , כלל השוויון ·         השפעות נוספות של משתתפי השיח : תפקידים חברתיים ·         מיצוב – בגדרת מושג ע"י אווינג גופמן , שלושה בעלי תפקידים אפשריים מאחורי כל מבע ·         מיצוב ייחסי כוח בשיח ·         מיצוב קהילתיות בשיח ·         אמצעים למיצוב –אינדקסיקליות ·         שיח וזהות : השיח כמעצב זהות יחידה 5- שיח ואינטרטקסטואליות ·         מיכאל בכטין : כל טקסט הוא דיאלוגי ומתכתב בדרכים ישירות או עקיפות עם טקסטים אחרים  + ז'וליה קריסטבה שטבעה את המושג אינטרטקסטואליות ·         אינטרטקסטואליות אופקית ואנכית ·         תופעות שמדגימות אינטרטקסטואליות – נורמן פיירקלאף ·         סוגה ומשלב והבדלים ביניהם ·         מאפייני הסיטואציה יחידה 6 – ערוצי השיח והשלכותיהם :שיח וערוץ (המדיום) יחידה 6 מדברת על כלל האצבע החמישי של ג'נסטון , השאלה היא איך הערוץ המדיום שבו עוברת התקשורת משפיע על השיח ·         השפעות הערוץ שבו עובר השיח : צורת השיח , עיבוד השיח , אופי היחסים הבינאישיים , תפיסות לגבי ידע , ·          התמקדות השפעות הערוץ שבו עובר השיח על יחסים בינאישיים – מעורבות אישית של הדובר , החוקרת טאנן , יחס לאנשים כנמענים , שחרור מסטריאוטיפים ·         אוריינות ואידיאולוגיה של השפה יחידה 7 –פרגמטיקת השיח : כוונות, השתמעויות, פעולת דיבור ומטרות  חומרי היחידה : בלום קולקה וחמו : פרגמטיקת השיח ( 167-185)  +  פרק 7 בספר הקורס כוונה ופרשנות ( 294-304 +
3 26-331) ·         ארבעה מודלים פרגמטיים מרכזיים: ·         תיאוריית ההשתמעויות השיחתיות של גרייס – עיקרון שיתוף הפעולה  שממומש ע"י ארבעה כללים : כלל האיכות , כלל הכמות , כלל האופן וכלל הרלוונטיות , השתמעות שיחתית והפרות בוטות ·         תיאוריית פעולות הדיבור של אוסטין וסרל – פעולה לוקציונית ואילוקוציונית, החוקר סיריל מסווג פעולות אילוקציוניות לסוגים שונים ומגדיר תנאי הצלחה שמאפשרים לנמען לפרש נכון את פעולת הדיבור בהתאם לסיטואציה  ·         מודל הנימוס של בראון ולווינסון- המושג תדמית של גופמן , תדמית לחיוב ותדמית לשלילה, אסטרטגיות נימוס שונות שליליות וחיוביות ·         מודל התקשורת הלשונית של יאקובסון – טקסט שממלא פונקציות שונות ( אמוטיבית , רפרנציאלית , קונאטיבית, מטא לשונית , פואטית ,