תכנית לימודים שנתית בגאומטריה- גיל הרך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2977
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תקציר יחידת הלימוד בה בחנו לעסוק הינה – צורות גיאומטריות. הגיאומטריה חשובה להכרת העולם שסביבנו ולהתמצאות בו. הילד מתפתח ופועל בתוך סביבה בה יש גופים וצורות.
היכרות זו מסייעת לו להתמצא במרחב.
בנוסף, העיסוק בקשרים בין הצורות ובין הגופים מניח את היסודות לחשיבה לוגית.
הגיאומטריה כוללת עיסוק ב: קווים (ממד אחד), צורות (שני ממדים), גופים(שלושה ממדים).
לקווים יש אורך, לצורות סגורות שטח ולגופים נפח. כאשר עוסקים בגופים וצורות חשוב שאותה צורה או אותו גוף יופיעו לא רק בצבעים, חומרים וגדלים שונים אלא גם במכוונויות (באוריאנטציות) שונות. לדוגמא ריבוע ה"עומד" על קודקודו או גליל שאינו עומד על בסיסו. זאת על מנת שהילד יבין ששם הגוף או הצורה אינו מושפע מצבע, גודל וכיוון. הילדים עוסקים בצורות ובגופים בתוך הגן ומחוצה לו. הם מבחינים, מתארים, בונים ומייצגים מגוון של צורות וגופים וחוקרים כיצד ניתן לבנות צורות וגופים חדשים על ידי פירוק והרכבה של צורות וגופים קיימים.
בתחילה הם מפתחים "שפה גיאומטרית" לא פורמאלית מתוך הצורך לתקשר עם הסביבה.
בעידודה של הגננת, השפה הופכת להיות מדויקת יותר מבחינה מתמטית.
כדאי להתחיל את ההתנסויות הגיאומטריות בגופים ובצורות המצויים בסביבה. העיסוק בגופים מזמן עיסוק בצורות.
חקירת הצורות גוררת את העיסוק בקווים.
(מתוך "תכנית הלימודים במתמטיקה לגן הילדים בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי", הוצאת האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים של משרד החינוך, תשס"ט).
שכבת הגיל בגן אליה בחרנו להתייחס – גן טרום חובה.
רמת הילדים בגיל זה אינה אחידה, וייתכן כי השימוש במונחים אינו מדויק ושונה מילד לילד.
הנושא יפתח בחשיפה לצורות מתוך עולמו של הילד (צורות בגן), וימשיך אל עבר הבנייה מסודרת וברורה של המושגים.
הילדים אשר עבורם נכתבה תכנית זו הינם ממרכז הארץ ומגיעים מאוכלוסיה מהמעמד הבינוני.
תהליך הלמידה בגן יתחיל באמצע השנה וזאת מתוך הבנה כי הבשלות של הילדים לעסוק בנושא תגיע לאחר תקופת "הסתגלות" בגן, הפעילות האחרונה ביחידה "מצורה ליצירה" תתקיים לקראת סוף השנה.
הפעילות בגן תחל בהכרות עם קו ישר, עקום ושבור, תעבור להכרות עם צורות גיאומטריות בסיסיות:
משולש, עיגול, ריבוע, מרובע (נספח 1). ותעבור לעיסוק בצורות מורכבות יותר: : אליפסה, חצי עיגול, מרובע אחר,מצולע אחר.
רמות הפעילויות ישתנו בהתאם לגיל הילדים, ילדים צעירים בגן טרום חובה ייחשפו בעיקר ולצורות הבסיסיות.
ואילו בוגרי הגן, יעסוק בצורות מורכבות יותר ובמצולעים שונים וההבדלים בניהם.
לרוב הילדים בגיל הרך יודעים לזהות צורות גיאומטריות בסיסיות או נפוצות כפי שהגדרנו לעיל, עם זאת חשיבתם של הילדים על צורות גיאומטריות משתנה ככל שהם מתפתחים. במאמרם מתארים קלמנטס וסרמה (2000) שלוש רמות התפתחות של ילדים בגיל הרך באשר לתפיסתם צורות גיאומטריות, או 'רמות הבחנה גיאומטרית' לשיטתם:
נספח2
– צורות גיאומטריות באמנות
1
2
3  
4 נספח
2 – צורות גיאומטריות בחצר
1
2
3
4 נספח
4 – ים יבשה