התאטרון הישאלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
ציון 95
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2006
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

התאטרון הישראלי ממן 13
שאלה1 א' המזרחי נתפס על ידי הציונות כבעיה וזה משלוש סיבות: 1. המזרחי נתפס כיהודי גלותי ויש להשיל מעליו את הגלות שלו , כלומר להפוך אותו מיהודי ישן ליהודי חדש ישראלי צבר.
2. המזרחי נתפס כמי שחי בחברות במזרח התיכון , חברות שנתפסות מסורתיות, נכשלות ופרימיטיביות ויש להעביר אותו תהליך מודרניזציה. 3. המזרחים חיו בתוך תרבות הערבית והיא חלק מהם כמו השפה, הערביות הייתה חלק מהמרוקאים. זה גרם וגורם עדיין לאיום, חשש וחרדה מנקודת מבט ציונית אשכנזית מערבית. ולכן הציונות ניסתה להפריד את הערביות מהיהודים המזרחים ולמחוק אותה. מצב זה יצר פערים חברתיים, כלכלים, השכלה, מיקום גיאוגראפי ועוד. הסטריאוטיפ מרוקו סכין בכלל הוא סטריאוטיפ המציג את המזרחי המרוקני כפרא אלים בעל מזג חם , עצבני , תוקפן פרימיטיבי, שקרן, גנב , סטריאוטיפ בעל תכונות שליליות ובעיתיות הן במובן החברתי והן במובן ההתנהגותי. המחזה "קזבלן" של יגאל מוסנזון הינו מחזה ריאליסטי, ומלודרמה בלשית מייצג את קזבלן ככזה מעצם היותו מרוקאי ומזרחי בעל תכונות שליליות .
התיאטרון הישראלי נותן ביטוי לבעיה העדתית, מרבית הקהל והיוצרים הם אשכנזים, מתייחסים למצוקות של העולים המזרחים ומתעלמים מהתרבות שלהם. מצד שני למרות שמתייחסים למצוקות עיצוב הדמויות המזרחיות הן עיצוב סטריאוטיפים. בעיקר הסטריאוטיפ של המרוקו סכין. ניתן לקרוא במחזה את פלדמן אומר לקזבלן "תתחוב לי סכין …