סיכום קורס הוראה יחידנית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7472
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

הוראה יחידנית- יחידה 1
  הוראה יחידנית = הוראה שרואה את התלמיד במרכז הלמידה ומתאימה לו את דרכי ההוראה באמצעות מגוון רחב של שיטות, תהליכים, אמצעי למידה, תכנים וכדומה.
ההוראה היחידנית רואה חשיבות מאוד גדולה בתהליך הלמידה לפחות כמו בתוצר הסופי.
לבית הספר יש תפקיד בהכנת התלמיד לעתיד ולכן לא רק ההיבטים הקוגניטיביים הם החשובים אלא גם הרבה היבטים אחרים.
ההוראה היחידנית מכירה בשונות בין התלמידים ומכבדת אותה.
הגורמים לשונות באוכלוסייה:
גורמים ביולוגיים תורשתיים- נובעים כתוצאה של רבייה מינית והעתקה של אינפורמציה מההורים לילדים.
גורמים פיזיולוגיים- חלקם גלויים (גובה, צבע שיער) וחלקם סמויים (סוג דם, אינטליגנציה).
גורמים פסיכולוגיים התנהגותיים- מתארים את התנהגות האדם במספר תחומים:
התנהגויות פסיכו-מוטוריות- היכולת של הילד לבצע פעולות.
התנהגויות ההכרה והחשיבה- יכולת למידה וסגנון למידה.
התנהגויות הרגש, האישיות והחברה- תכונות אופי.
גורמים סביבתיים- גורמים חיצוניים המשפיעים על הפרט. ככל שהפרט מתרחב ומתפתח, סביבתו מתרחבת ונעשית מורכבת יותר. גורמים אלו מתחלקים לתחומים:
סביבתי פיזי- מקום מגורים אקלים, מזון וכדומה.
סביבתי חברתי- השפעות בני אדם אחרים על הפרט.
גורמים התפתחותיים- שינויים המופיעים ע"פ סדר וברצף מסויים וקבוע. מושגים התפתחותיים:
בשילה= חייבת להיות בשילה של מערכת העצבים והמח על מנת שתהיה התפתחות.
למידה= יישום של ההתפתחות. (לדוגמא- התינוק והתפוח, מיניקה ללעיסה) הטבעה= אינטראקציה בין בשילה ללמידה, האפשרית רק בתקופה מסויימת (תקופה מכריעה / קריטית).
ישנם השפעות הדדיות בין כל חמשת הגורמים וכל אחד משפיע באופן שונה על הפרט.
כיצד השונות באה לידי ביטוי בתוך הכיתה:
סגנון למידה / סגנון הכרתי= הדרך שבה הפרט רוכש, מעבד ומארגן מידע חדש.
תבחינים בסגנון למידה:
1. תבחינים קוגניטיביים- נובעים מצורות חשיבה שונות:
·         קצב הכרתי- המהירות שבה הפרט מעבד מידע ומציע פתרון. (מהירות התגובה- אימפולסיביים ורפלקטיביים).
·         תלוי רקע- מידת תלותו התפיסתית של הפרט ברקע, עד כמה הוא צריך את הרקע בהקשר הסביבתי של הגירוי. (להוציא עיקר מתפל).
·         אופן החשיבה- האם החשיבה ממוקדת במציאת פתרון יחיד נכון, או מסתעפת ונוטה לחשוב על מגוון אפשרויות.
·         אסטרטגיות עיבוד מידע- כמות המידע שמעובד בבת אחת. (עיבוד מקבילי- כמה גירויים בו זמנית, עיבוד סדרתי- גירויים בדרך של צעד צעד).
2.
תבחינים ריגושיים (אפקטיביים)- הגורמים המניעים את האדם. מספר טיפוסים:
·         טיפוס הישגי= המניע הוא היוקרה שמתלווה להישג.
·         טיפוס חברתי= המניע הוא הצורך להימצא ולקחת חלק בקבוצה.
·         טיפוס סקרן= המניע הוא הסקרנות, הרצון לדעת בתחום המעניין את האדם ·         טיפוס מצפוני= המניע הוא החובה למלא את המוטל עליו.
·         טיפוס ללא טיפוס= שום גורם לא מניע אותם.
תבחינים אלו מולדים אך הסביבה יכולה לעזור בעיגול הפינות.
3. תבחינים חברתיים- הדרך החברתית שבה התלמיד לומד (לבד / קבוצה / זוגות).
המורה צריך לאפשר לתלמיד להתנסות בכל אחד מהמצבים על מנת להכין אותו לחיים.
לסיכום:
·         יש לשים לב להבדל בין סגנון למידה ליכולת למידה- אין קשר ביניהם! ·         לכל אחד מאיתנו יש את כל הסגנונות, ולכל אחד יש נטייה לסגנון מסוים.
·         אין סגנון אחד עדיף על סגנון אחר- כל סגנונות הלמידה שווים בערכם.
·         יש השפעות הדדיות על סגנון למידה בקטגוריית תורשה-סביבה.
·         אנחנו מתאימים את דרך ההוראה לסגנונות הלמידה השונים ולא להיפך.