על אמהות ומוטיבציה לקידום: כיצד משפיעה חוויית הכניסה להורות על המוטיבציה לקידום של אימהות עובדות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 8858
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

על אמהות ומוטיבציה לקידום:
כיצד משפיעה חוויית הכניסה להורות על המוטיבציה לקידום של אימהות עובדות תקציר מחקר זה בחן כיצד משפיעה חוויית הכניסה להורות על המוטיבציה לקידום של אמהות עובדות. שדה המחקר כלל 10 נשים נשואות, העובדות כשכירות, ואמהות לילד אחד עד גיל 3. מחקרנו נשען על הפרדיגמה הפנומנולוגית והגישה הנרטיבית, מאחר ומטרת מחקר זה היתה לחשוף וללמוד על החוויה והסיפור האישי של האמהות. על אף שסוגיית קידום נשים נידונה רבות בספרות, מחקר זה הוא הפעם הראשונה בה נחקרה סוגייה זו דרך נקודת מבטן וחוויותיהן הסובייקטיביות של אמהות טריות בישראל. במחקר נעשה שימוש בשני כלי מחקר: ראיונות אישיים מובנים למחצה שאפשרו חשיפה אינטימית תוך התמקדות בסוגיות המחקר, וקבוצת מיקוד בה נחשפו נרטיבים וסוגיות משותפות וחדשות הודות לאינטראקציה שנוצרה בין המשתתפות בקבוצה. לאחר ניתוח נרטיבי יצירתי, מצאנו כי המוטיבציה לקידום אצל אמהות טריות היא נמוכה, מאחר וסדר העדיפויות שלהן השתנה לאחר הולדת הילד והאמהות שמו את משפחותיהן בקדמה, לפני מקום העבודה. ממצא מעניין נוסף הוא כי המוטיבציה לקידום בקרב אמהות תלויה בגילו של הילד. נראה כי ככל שגילו של הילד צעיר יותר, כך ירצו פחות בקידום ולהפך. כמו כן, האמהות במחקר העידו על עצמן כי לאחר הפיכתן לאמהות הפכו יעילות יותר בעבודה מאחר ומסגרת השעות מאלצת אותך להתנהל בצורה קונקרטית. את שני הממצאים האחרונים יש לתקף באמצעות מחקרי אורך עתידיים. הקדמה מטרת מחקר זה היא בחינת השפעותיה של הורות על המוטיבציה לקידום של אמהות טריות. מחקרים רבים בחנו את ההבדלים במוטיבציה לקידום בין נשים לגברים (Gjerde, (2002; Lommerud & Vagstad, 2007; Booth, Francesconi, & Frank, 2003 , אך רובם התמקדו בנקודת המבט של המעסיק, או בהשוואה מי מבין המינים יקודם מהר יותר.
לתחושתינו, בכדי לייצר תמונה רב מימדית על המוטיבציה של נשים לקידום חשוב לבחון סוגיה זו מנקודת המבט של האישה, תוך התייחסות למאורע משמעותי ביותר בחייה – הולדת ילד ראשון והפיכתה לאם. מאורע זה יכול לשנות את תפיסת עולמה בכלל, ואת שאיפותיה המקצועיות בפרט. כהורים בהווה או בעתיד, אנו חשים שחובה על מעסיקים להבין את מכלול השיקולים והצרכים של אמהות טריות ולהתנהל בהתאם.
שאלת המחקר כיצד משפיעה חוויית הכניסה להורות על המוטיבציה לקידום של אימהות עובדות. שדה המחקר בעבודה זו נחקרו נשים נשואות, שכירות, בטווח גילאים 27-35, עם ילד אחד עד גיל שלוש. הגבלת גיל הילד נעשתה במטרה ללמוד על חווית הכניסה להורות כאשר הרשמים ממנה טריים. לכל הנשים ותק ונסיון מספקים בכדי שיוכלו להתייחס לסוגיית הקידום. נבחרו 10 נשים, חברות ובנות משפחה של החוקרים, מאחר ולתחושתינו ההיכרות האישית מאפשרת לנשים לחוש בנוח, וליצור שיח כן ואותנטי אודות החוייה הסובייקטיבית של כל אחת מהן.