הנקה סוג כפייה על נשים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7462
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

בתי ספר לממשל וחברה ולמדעי ההתנהגות תרבות, אזרחות ופוליטיקה עבודה סמינריונית  בנושא הנקה שאלת המחקר  -האם ההנקה הפכה להיות סוג כפייה חדש על נשים?
שנה"ל תשע"ב ת.ז:
ראשי פרקים:
הקדמה -.עמוד
2 מהי הנקה? –..עמוד   3
היסטוריה של ההנקה –…עמוד
4 זרמים ותרבויות בהנקה במהלך ההיסטוריה–עמוד 5-6
מערך של תמיכה בהנקה -יועצות הנקה, דולות, רופאת הנקה -…עמוד 7-9
תפקיד הרופא בקידום ועידוד ההנקה–. עמוד 10 שעת הנקה -. חוק ההנקה-כפייה ממסדית-..עמוד
1 1-מנהל עסקים אינטרסים העומדים בפני החקיקה-עמוד משפטים תוכניות עולמיות לעידוד ההנקה–..עמוד 16
הנקה בציבור בעד ונגד -..עמוד 17
 ליגת לה-לצ'ה העולמית -…עמוד 18-19
מכתב שנשלח לח"כ דנון בעקבות חוק ההנקה עמוד 20-21
תגובות מפורום הנקה -… עמוד 22
סיכום -..עמוד 23
ביבליוגרפיה –.עמוד 24-
5 הקדמה הנקה היא דרך ההזנה המאפיינת את ולדות היונקים. ההנקה מייחדת את היונקים מיתר בעלי החיים ומהווה את אחד הגורמים החשובים ביותר בהתפתחות התנהגותם במהלך האבולוציה של מחלקה זו, ההנקה היא דרך להשיג מזון אצל ולדות היונקים והיא אינסטינקטיבית – כל ולד בא לעולם עם הידע לינוק חלב מבלוטות מיוחדות בגוף אמו.
מערכת העיכול של יונק בן יומו מותאמת לתזונה נוזלית ואינה יכולה לעכל חומרים מוצקים ועל כן, חלב האם עשיר במרכיבי מזון חיוניים, ומספק את כל צרכיו התזונתיים של הולד. ההנקה הינה פעולה טבעית שגוף האישה בנוי לקחת בה חלק, כשם שהוא בנוי להרות וללדת ילדים, מחקרים הראו כי בהינתן ההזדמנות תינוקות רבים בני דקות ספורות בלבד, יזחלו מבטן האם ועד לשד, יתחברו אליו ויתחילו לינוק בכוחות עצמם. הזנת התינוק היא מרכיב מרכזי בגדילתו, עם זאת, נשים רבות בעולם המערבי חוות קשיים בהנקה ואף נזקקות לעזרה ולהדרכה, היכולת להניק אינה דבר המתקיים רק מכוח הביולוגיה והפיסיולוגיה האנושית, כמו, נניח, מעשה האהבה. ההנקה היא עניין תלוי תרבות, העשוי להתקיים או לחדול, בהתאם לזמנים ולאופנות. נשים בחברות שבטיות ילדו והניקו כאשר הן מוקפות בבנות משפחתן ולמדו את תורת גידול והזנת ילדיהן מהאימהות המנוסות. אם היו קשיים בהנקה, היו גם מי שידעו לתת עצות ולסייע. כתוצאה מפעולת ההנקה נוצרת קירבה בין האם לצאצאיה וזהו למעשה הנדבך הראשוני במערכת ההתנהגות של יונקים ואשר הביאה להתפתחות של חיים משותפים.
בהנחיות משרד הבריאות נאמר כי אם האם לא מניקה את תינוקה מסיבה כלשהי, החלופות הטובות ביותר לחלב האם, על מנת לממש את אותה גדילה אופטימאלית, הינן תרכובות מזון התינוקות. התרכובת המומלצת היא זו המבוססת על חלב פרה ומועשרת בויטמינים ומינרלים בהתאם לצורכי התינוק, המלצה שנייה במעלה ניתנה לתרכובות המזון המבוססות על חלבון סויה.
כיוון שחלבון הסויה חסר 2 חומצות אמינו חיוניות, 'מתיונין' ו'ליזין', הן מוספות לתרכובת המזון יחד עם ויטמין B12 וחומצה פולית. למרות כל זאת, הספיגה הטובה ביותר הנה של חלב האם ולאחר מכן של תרכובות המזון המבוססות על חלב פרה. תרכובת הסויה מצויה במקום השלישי.
תרכובת הסויה מומלצת כאשר יש אינדיקציה רפואית לאלרגיה לחלב פרה, המתבטאת בבעיה נשימתית או ליקויי ספיגה. כאשר מדובר בהפרעות עיכול קלות, השיקול נתון בידי ההורים.