למה מורים אינם ממהרים לשתף חומרי למידה ברשת?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 6257
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

למה מורים אינם ממהרים לשתף חומרי למידה ברשת?
בדיקה של ההשפעה המשותפת של רמת תחושת המסוגלות העצמית ורמת החרדה מביקורת העמיתים על המוטיבציה לשתף חומרי למידה ברשת (עבודה סמינריונית) מוגשת במסגרת הקורס: סוגיות בפסיכולוגיה של משתמשי רשת האינטרנט תאריך ההגשה: 10.01.2014 תוכן העניינים:
תקציר –        3
מבוא -..        3
1 .   סקירת ספרות          4
1 .1.         שיתוף ידע וחומרי למידה ברשת –…          4
1 .1.1.     רקע -.        4
1 .1.2.     שיתוף ידע וחומרי למידה -…          4
1 .1.3.     מוטיבציה לשתף ידע וחומרי למידה ברשת .           5
1 .2.         מסוגלות עצמית -..         6
1 .2.1.     הגדרת המושג ובסיס תיאורטי .           6
1 .2.2.     מסוגלות עצמית של מורים -.           7
1 .2.3.     השפעת מסוגלות עצמית על המוטיבציה לשתף ידע –            8
1 .3.         חרדה מביקורת העמיתים -…         8
2 .   שיטה .       9
2 .1.         משתתפים          9
2 .2.         כלי המחקר –…          9
2 .3.         הליך -…         10
3 .   ממצאים —         10
4 .   דיון –        12
5.   סיכום          13
רשימת מקורות ..          מנהל עסקים נספחים           17
קורס מנהל עסקים011, סוגיות בפסיכולוגיה של משתמשי רשת האינטרנט, סמסטר ב2014 למה מורים אינם ממהרים לשתף חומרי למידה ברשת? – בדיקה של ההשפעה המשותפת של רמת תחושת המסוגלות העצמית ורמת החרדה מביקורת העמיתים על המוטיבציה לשתף חומרי למידה ברשת.
תקציר שיתוף ברשת האינטרנט של חומרי למידה מקוריים על ידי מורים עשוי להביא ליצירת מאגר חומרי למידה עדכניים וזמינים, ולחסוך למורים רבים זמן רב. למרות שקיימות ברשת האינטרנט פלטפורמות מתאימות למטרה זו, רוב המורים עדיין לא נוהגים לעשות בהן שימוש. כמו כול התנהגות, גם שיתוף בחומרי למידה מושפע מגורמים רבים. המחקר הנוכחי מתמקד בשני גורמים פסיכולוגיים אשר, על סמך מחקרים קודמים, עשויים להשפיע על הכוונה לשתף בחומרי למידה: מסוגלות עצמית וחרדה מביקורת העמיתים. שוער כי לרמה גבוהה של המסוגלות העצמית של מורים תהיה השפעה חיובית על כוונתם לשתף בחומרי למידה; שמורים עם רמה גבוהה של חרדה מביקורת העמיתים ישתפו בחומרי למידה פחות; ושתהיה אינטראקציה בין שני המשתנים: ההשפעה של המסוגלות העצמית על הכוונה לשתף בחומרי למידה תהיה חזקה יותר אצל המורים בעלי רמה נמוכה של החרדה מביקורת העמיתים. במחקר השתתפו 23 מורים מבית הספר הניסוי מבואות הנגב (16
נשים, 7 גברים, הגיל הממוצע – 43 שנים, הוותק הממוצע בהוראה – 13 שנים). המורים מילאו את השאלונים הבודקים את שלושת המשתנים. נמצא שלא קיים קשר בין מסוגלות עצמית לכוונה לשתף בחומרי למידה. הקשר בין החרדה מביקורת העמיתים לכוונה לשתף בחומרי למידה נמצא, אך הוא הפוך מהמשוער: המורים עם רמה גבוהה של חרדה מביקורת העמיתים שיתפו יותר בחומרי הלמידה שיצרו. לא נמצאה אינטראקציה בין המסוגלות העצמית לבין החרדה. המחקר הנוכחי לא הצליח לתרום להבנת ההתנהגות של שיתוף בחומרי הלמידה המקוריים, לכן נדרש מחקר נוסף ובדיקת ההשפעה של גורמים פסיכולוגיים נוספים על שיתוף חומרי למידה על ידי מורים.