מבוא לפסיכולוגיה פרק 3- סיכום

תקציר העבודה

מושגים פרק 3
·         אבולוציה- נטיות הסתגלות עיקריות: היכולת לעמוד זקוף על שתי רגליים והגדלת נפח המוח. (בנוסף למדו לחקור סביבות חדשות, התפתחו תרבותית והתפתחה השפה).
·         דנדריטים—גוף התא (גרעין התא)—אקסון—כפתורים סופיים (בועות סינפטיות).
·         נוירונים סנסורים- (חישתיים, בהיקפית) קולטים מידע מהחושים ומעבירים לאינטרנוירונים.
·         אינטרנוירונים- (תאי ביניים, במרכזית) מעבירים מידע מתאי החישה לנוירונים מוטורים. ·         נוירונים מוטוריים- מקבלי מידע מהאינטרנוירונים ומעבירים אותו לתאי השריר. ·         רפלקס רתיעה מכאב- שלושת הנוירונים פועלים יחדיו.
·         תאי גליה- מחזיקים את הנוירונים במקום, עוזרים לנוירונים חדשים להגיע למקומם, מנקים פסולת, מבודדים מעטפת מיילין, מקלים על תחושות עצביות ומונעים מחומרים רעילים בדם להגיע למוח.
·         מערכת העצבים המרכזית- מוח גולגולת (אחראי על תיאום חלקי הגוף, משגר הוראות לחלקי הגוף, מעבד מסרים עצביים נכנסים) ומוח השדרה (תחנת ממסר. מתאם בין צדי הגוף ואחראי על רפלקסים).
·         מערכת עצבים היקפית- שאר העצבים בגוף.
·         תקופה רפקטורית מוחלטת- שום גירוי, אפילו העוצמתי ביותר, לא יחולל פוטנציאל פעולה.
·         תקופה רפקטורית יחסית- נוירון יורה בתגובה לגירוי חזק יותר מזה הנדרש בד"כ להפעלתו.
·         בזמן מנוחה- פנים התא יותר שלילי (מינוס 70 מיליוולט) יותר אשלגן בתא, נתרן מחוץ לתא.
·         פוטנציאל פעולה- נוצר במצב שהרבה יוני נתרן נכנסים פנימה ויש הפרה של שווי משקל באקסון.
·         מקדם עצמו- ברגע שהאקסון מגיע למינוס 55 מיליוולט, הוא מתחיל לעבוד.
·         אצטילכולין- הדרדרות באצטילכולין גורמת לאלצהיימר. אצטילכולין מעורר במעבר בין עצבים לשרירים. ·         גאבא- חרדות. עוזר לעכב פעולת מערכת העצבים והאדם מרגיש רגוע. בנזודיאפינים- משפחת תרופות ההרגעה. מגביר פעולת גאבא.
·         דופמין- רמה גבוהה גורמת לסכיזופרניה. חוסר גורם לפרקינסון.
·         נורפינפרין- קשור לדיכאון. תרופות מקלות על דיכאון ומשפרות מצב רוח. ·         אנדורפינים- שליטה על התנהגות רגשית וכאב.
·         המקרה של ג'ייג'- מוט חדר לראשו. איבד ראיה בעין שמאל, פניו משמאל שותקו חלקית. יציבותו, תנועתו ודיבורו לא נפגעו. מבחינה פסיכולוגית הפך לאדם אחר.
·         פול ברוקה- מצא את אזור ברוקה האחראי על יצירת שפה.
·         אזור וורוניקה- אחראי על הבנת שפה. (המיספרה שמאל) ·         פגע ממוקד- פגעים במקום מסוים במוח (הורים אותו ע"י חום/ קור) ואז רואים מה בעה"ח יכול/ לא יכול לעשות.
·         גרייה מגנטית חוצה גולגולת- (גם על בני אדם) משתקים זמנית אזור במוח.
·         גרייה ישירה- (וולטר הס) החדיר אלקטרודות למוח, שלח זרם לאלקטרודה. הבין שבהתאם למיקום האלקטרודה ניתן לגרום לשינה, עוררות מינית ועוד.
·         רישום תא יחיד- (בע"ח) מחדירים אלקטרודה למוח והיא רושמת את פעילות התא. ·         רישום אזורים נרחבים- PET(טומוגרפיה של פליטת פוזיטרונים): מזריקים חומר למוח נותנים פעולה ורואים איזה איזור נצבע וכך יודעים איזה אזור פעיל. MRI(הדמיית תהודה מגנטית): מספק מידע על מבנה המוח בתהליכים פסיכולוגיים. FMRI(הדמייה תהודה מגנטית תפקודית): מחברת את יתרונות שתי הטכניקות.
קביעות מדויקות יותר על המוח ותפקודו.
·         מערכת עצבנית סומטית- (בהיקפית) אחראית על פעילות השרירים. (כל מה שאני מחליט לעשות).
·         מערכת עצבים אוטונומית- (בהיקפית) תפקידה לתמוך בפעילות תקינה של תהליכים חיוניים בסיסיים. (נשימה עיכול) מתפקדת בעירות ובשינה. בתוכנה הענף הפרהסימפטטי (עוזרת לשלוט בשרירים הבלתי רצוניים בזמן רגיעה) והסימפתטי (שולט באותם שרירים בזמן לחץ, מאיצה קצב לב וכו').
·         מעצבי חישה- מעבירים מידע מהגוף למוח הגולגולת ולמוח השדרה.
·         מעצבים מוטוריים- מעבירים הוראות מהמוח או ממוח השדרה לשרירים האחראיים לתנועות הגוף.
·         במוח שלוש שכבות המקשרות ביניהם:
1.      גזע המוח- (תהליכים אוטונומיים) –          מוח מוארך: מרכז הנשימה, לחץ הדם ופעולות הלב.
–          הגשר:
מספק מידע למבנים אחרים בגזע המוח ולמוחון.
–          תצורת הרשת: רשת צפופה של תאי עצב. מעוררת את הקורטקס המוחי להיות קשוב לגרייה שומרת על ערנות גם בשינה.
–          תלמוס:
מתעל מידע חושי שקלט למקום המתאים.
–          מוחון:
שולט על יציבה ושווי משקל. תפקיד ביכולת ללמוד ולבצע רצף תנועות גוף.
2.      המערכת הלימבית- (מעורבת בתהליכי מוטיבציה, רגש וזיכרון) –          היפוקמפוס:
רכישת זיכרונות.
–          אמיגדלה:
בקרה רגשית ויצירת זיכרונות חדשים. רכישת ידע הקשור באיום וסכנה.
–          היפותלמוס:
התנהגות מוטיבציונית (אכילה, שתיה, ויסות חום ועוררות מינית) שומר על הומאוסטזיס ומווסת מערכת הורמונלית.
3 .      המוח הגדול- (תהליכים גבוהים של ארגון מידע חושי, תיאום תנועה, חשיבה מופשטת והסקת מסקנות) –          קליפת המוח, המיספרות וכפיס המוח. ·         אונת המצח- בקרת תנועה, פעילות קוגניטיבית, אזור ברוקה. נמצא בה הקורטקס המוטורי ששולט על פעילות שרירים רצוניים.
·         אונת הקודקוד- תחושת מגע, כאב, חום.
·         אונת העורף- עיבוד מידע חזותי, קורטקס הראייה.
·         אונת הרקה- תהליכי שמיעה, אזור ורוניקה (שיבוש בהבנת שפה) קורטקס השמיעה.
·         קורטקס סומלי סנסורי- מעבד מידע אודות טמפרטורה, מגע או כאב.
·         קורטקס אסוציאטיבי- תהליך עיבוד מוחי גבוה כמו זיהוי ואינטגרציה בין החושים ותיאום מוחי.
מופיע אחרי כל חוש. ( מה צלצל? הטלפון) ·         בלוטת יותרת המוח- (בלוטת העל) מייצרת עשרה סוגי הורמונים המשפיעים על הפרשות הורמונלית אחרות וגם על הורמון הגדילה. ·         טסטרון- גברים. מעורר יצירת זרע. מגביר חשק מיני ותוקפנות.
·         אסטרוגן- נשים. משפיע על פוריות, שחרור ביציות מהשחלות.
·         המיספרה ימין- הוליסטית. חשיבה יצירתית. ניתוח מידע חזותי. קלט מוזיקלי. דמיון, התמצאות, רגש וזיהוי פרצופים. ·         המיספרה שמאל- אנליטית. שפה. דיבור, קריאה, וכל קשר בהבנת שפה, פתרון בעיות ניתוח פרטים.
תורשה והתנהגות # ברירה טבעית- דארווין. פיתח מהתבוננות במינים שונים שנתקל בהם במסעו. האורגניזם המסתגלים לסביבתם, יתרבו יותר מאלה המסתגלים פחות לסביבתם. (מי שמתאים למקום הוא מי ששורד).
לדוגמא- הפרושים של דארווין. דארווין התבונן במינים שונים של ציפורים ממשפחת הפרושים. הוא הגיע למסקנה שמכיוון שמקורות המזון על האיים היו מוגבלים, היה לציפורים סיכוי טוב יותר לשרוד ולהתרבות אם צורת המקור שלהן התאימה למקורות המזון שהיו זמינים על האי.
# גנוטיפ- מבנה גנטי. לכל תכונה יש גן. (עיניים כחולות).
# פנוטיפ- הביטוי החיצוני של התכונה. איך אני רואה את הדברים מבחינה חיצונית. (שיער מקורזל).
אבולוציה אנושית במהלך האבולוציה של המין האנושי העדיפה הברירה הטבעית שתי נטיות הסתגלות עיקריות- היכולת לעמוד זקוף על שתי רגליים, והגדלת נפח המוח. בנוסף, למדו לחקור סביבות חדשות, התפתחו תרבותית והתפתחה השפה.
גנים והתנהגות # אומדן התורשתיות- באיזו מידה תכונות או התנהגויות מסוימות עוברות בתורשה. התורשתיות נמדדת בסולם מ0 – 1. אם האומדן קרוב לאפס, התכונה היא במידה רבה תוצר של השפעות סביבתיות. אם האומן קרוב לאחד, התכונה היא במידה רבה תוצר של השפעות גנטיות. כדי להפריד בין השפעות סביבה להשפעות גנטיות נערכים מחקרים על ילדים מאומצים ועל תאומים. ברוב המקרים על ילדים מאומצים, החוקרים מעריכים את דמיונם למשפחות הביולוגיות שלהם המייצגות את המטען הגנטי, לעומת המשפחות המאמצות, המייצגות את הסביבה. במחקרי תאומים, החוקרים בודקים באיזו מידה זוגות תאומים מונוזיגוטים ותאומים דיזיגוטים מגלים דמיון בתכונות או בהתנהגויות. בחומר הגנטי של תאומים מונוזיגוטים אין כל הבדל. בחומר הגנטי של תאומים דיזיגוטים, רק 50 אחוז מהחומר זהה. (תאומים דיזיגוטים אינם דומים זה לזה יותר מכל זוג רגיל של אחים ואחיות).
מי חזק יותר- סביבה או תורשה?
מחקר לדוגמא- באיזו מידה משפיעה הגנטיקה על היכולת המוזיקלית? תאומם מונוזיגוטים ודיזיגוטים האזינו למנגינות וציינו האם נשמע זיוף. הממצאים- יש קשר גנטי לגבי זיהוי זיוף של מנגינה: מתאים בין ציונים שלתאומים זהים יש 0.67 לעומת 0.44 אצל תאומים לא זהים. מסקנה- תורשה משפיעה על היכולת להבחין בצליל מדויק.
פעילות מערכת העצבים # הנוירון- תא עצב המתמחה בקבלת מידע, עיבודו והעברתו לתאים אחרים בגוף. הם קולטים מידע בקצה הנקרא דנדריטים-תפקידם לקבל גירויים (מאיברי החוש או מנוירונים אחרים).
גוף התא מזהה את הגירוי ומעביר אותו לאקסון. האקסון מוביל את המידע לכל אורכו.
בקצה השני של האקסון מצויים מבנים דומיי פקעות הנקראים כפתורים סופיים. באמצעותם יכול לגרות בלוטות סמוכות, שרירים או נוירונים אחרים.
בגוף קיימות שלוש קבוצות עיקריות של נוירונים.
1.      נוירונים חישתיים סנסוריים- בהיקפית. תפקידם לקלוט מידע מהחושים ולהעביר מידע לתאי הביניים.

2 .      תאי הביניים/ אינטרנוירונים- במרכזית. מעביר מידע מתאי החישה לנוירונים המוטורים.
3.      נוירונים מוטורים, תנועתיים- מקבלים מידע מתאי הביניים ומעבירים אותו לתאי השריר. רפלקס הרתיעה מכאב- שלושת הנוירונים פועלים יחד. כשקולטני הכאב קולטים גירוי כאב, הם משגרים שדרים דרך נוירונים חישתיים למוח השדרה. נעשה גירוי לנוירונים המוטוריים אשר מעוררים שרירים באזור המתאים בגוף. השרירים מתכווצים וגורמים לנו להתרחק מהחפץ. רק לאחר רצף ההתרחשויות העצביות המתואר, ולאחר שהגוף התרחק מהחפץ, מקבל המוח מידע על המצב.
4 .      תאי גליה- תאי תמך שמחזיקים את הנוירונים במקומם. בנוסף, עוזרים לנוירונים חדשים להגיע למקומם במוח, מנקים פסולת, מבדדים את מעטפת המילין בעזרת בידוד שומני, הקלה על תחושות עצביות, ומונעים מחומרים רעילים בדם להגיע למוח.
סיכום מושגים # מערכת העצבים המרכזית- מוח הגולגולת ומוח השדרה.
# מערכת העצבים ההיקפית- כל שאר העצבים בגוף.