מבוא לפסיכולוגיה 10136 של ספר ג' זימברדו

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 16
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 80
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1071
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ציון 80 ממ"ן 16 – מבוא לפסיכולוגיה – קורס 10136
.
תקציר העבודה חומר הלימוד למטלה:
פרקים 17+16
השאלות שעליהן כתובה העבודה הן:
אנא קרא את שני הקטעים הבאים:
שאלה 1
1 .      למשה נקבע ראיון עם יעקב, מעסיק פוטנציאלי, לשעה 9:00. כאשר נכנס משה למשרדו של יעקב בשעה היעודה, הוא רואה את יעקב שקוע בשיחה טלפונית קולנית, פניו אדומים, עיניו יורות גיצים וקולו מאיים. כשמבחין במשה, הוא עושה לו בידו סימן קצר-רוח שמשמעו:
"חכה בחוץ". משה סוגר את הדלת וחושב לעצמו: "איזה אדם תוקפני ובלתי מנומס הוא האדון הזה, יעקב".
2.      המורה החדשה לאנגלית גב' לוי, מסכמת את ציוני המבחן הראשון שנתנה השנה בכיתתה.
היא שמה לב שממוצע הציונים נמוך במקצת מממוצע הציונים שנתן, בכיתה זו, המורה הקודם מר כהן, במבחן של סוף השנה שעברה.
גב' לוי אומרת לעצמה: "אותו יום היה חם כל כך, שהתלמידים לא יכלו להתרכז כהלכה במבחן".
א.      הסבירו את התהליכים שבבסיס הפרשנויות שנתנו "הגיבורים" (משה וגב' לוי) למצבים שתוארו לעיל, ותנו לתהליכים אלו שמות מתאימים מתחום הפסיכולוגיה החברתית ב.      בחרו אחד מהמקרים המוצגים והסבירו איזה פרשנות תינתן לאותו מקרה במידה והיינו מסתמכים בשיפוט על עקרון ההשתנות המשותפת של קלי. תוכלו להוסיף נתונים כרצונכם.
בתשובתכם יש להתייחס לכל אחד מממדי המידע ולהסביר אותם.
שאלה 2
א. תארו בקצרה את הניסוי שערך מילגרם.
ב. הסבירו האם הניסוי עשוי לספק הסבר לתופעות היסטוריות של רצח עם.
תשובות:
שאלה 1. א. משה לפי התנהגות יעקוב (שקוע בשיחה טלפונית קולנית, פניו אדומים, קול מאיים וכשמבחין במשה מראה בשפת גופו שימתין בחוץ) מפרש את תכונותיו האופי – "אדם תוקפני ולא מנומס" תהליך של הסקת מסקנות של התנהגות על פי אופי האדם זהו תהליך שנקרא טעות הייחוס הבסיסית. יפה טעות הייחוס הבסיסית – נטיית האדם להסביר התנהגות על פי תכונות אופי אישיים (ייחוס נטייתי פנימי), של אדם אחר. ואת של עצמם מסבירים התנהגות על פי נסיבות חיצוניות ולא ייחוסים פנימיים.
המשך העבודה לאחר הורדת קובץ…
ממ"ן
1 6 –ציון 80 שאלה 1. א. משה לפי התנהגות יעקוב (שקוע בשיחה טלפונית קולנית, פניו אדומים, קול מאיים וכשמבחין במשה מראה בשפת גופו שימתין בחוץ) מפרש את תכונותיו האופי – "אדם תוקפני ולא מנומס" תהליך של הסקת מסקנות של התנהגות על פי אופי האדם זהו תהליך שנקרא טעות הייחוס הבסיסית. יפה טעות הייחוס הבסיסית – נטיית האדם להסביר התנהגות על פי תכונות אופי אישיים (ייחוס נטייתי פנימי), של אדם אחר. ואת של עצמם מסבירים התנהגות על פי נסיבות חיצוניות ולא ייחוסים פנימים.
גב' לוי בוחרת לקשר את הכישלון  (ירידה בביצועם של התלמידים על פי ציונים שהם נמוכים לעומת ציונים של שנה שעברה שבו לימד מורה מר כהן)  של תלמידיה במבחן בגורם חיצוני מצבי – הציונים של התלמידים היו נמוכים כי באותו היום היה עד כדי חם שזה השפיעה על התרכזותם במבחן. תהליך זה נקרא הטיה ברשות העצמי הטיה בשרות  העצמי – נטיית האדם להכחיש (למצוא "תירוצים"), למצוא סיבות חיצוניות לכישלונו של האדם ולקשר לגורמים חיצונים מצביים, כלומר זה לא "אני" אלו הנסיבות חיצוניות מצביות שתוארו בסיפור.
ב. עיקרון ההשתנות המשותפת – זהו מצב בו בני אדם מחפשים סיבות למה שקורה, מתרחש.
הסיבה קשורה לגורמים קיימים כשהאירוע מתרחש ולגורמים לא קיימים כשהאירוע לא מתרחש, הדבר אומר שהדברים קשורים זה לזה –המקרה הראשון קשור למקרה השני באותו סדר ובאותו טווח הזמן. העיקרון הזה הוא דרך להסיק מסקנות במצבי אי וודאות (האם הסיבה חיצונית או פנימית) אך היא לא מוכיחה סיבתיות כי לא תמיד שני מקרים קשורים אחד לשני כסיבה וכתוצאה.
ייחודיות – נטייתה של גב' לוי בכל המצבים לייחס כישלונות למצבים חיצוניים.
גב' לוי נכשלה במבחן נהיגה. "נכשלתי כי פניתי לימין בו כניסה הייתה אסורה, אך לא ראיתי את הסמל כי הוא היה מוסתר על ידי עלים של העץ " יפה עקביות – גב' לוי תמיד בפעמים הראשונים כשמתחילה ללמד כיתה חדשה מייחסת את כישלונות לייחוס נטייתי פנימי.
גב' לוי: "ברור, כי זו היא  פעם הראשונה שלי שאני מלמדת את הכיתה הזו, בפעמים הראשונים התלמידים לא מספיק מכירים את המורה ואז מרשים לעצמם להיות מפוזרים ולא משקיעים בלימודים לקראת המבחן" ליתר דיוק, גם במקרים אחרים של הוראה, אולי עם כיתות אחרות, היא השתמשה באותו תירוץ 5
הסכמה – הדגש כאן הוא האם אחרים מתנהגים בצורה דומה. האם גם מורים אחרים פועלים כך? לא כל המורים החדשים מייחסים את כישלונות תלמידיהם לייחוסים מצבים חיצוניים. אלא לייחוס נטייתי פנימי – למורים חדשים בכיתות חדשות לוקח זמן להכיר את התלמידים ולתלמידים את המורה, כך שההצלחה במבחנים תלויה  במורה (בהכרות, בגישה ותקשורת בין אישית – התאמה אישית, אינדיבידואלית לכל התלמידים בכיתה) כך שאם בהתחלה-