אישיות תיאוריה ומחקר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1268

תקציר העבודה

ממן 12 – אישיות : תיאוריה ומחקר שאלה 1
הסיטואציה אותה חווה יוסי, מעוררת בו חרדות, תחושה של חוסר ביטחון וחוסר אונים, ותחושה שאין על מי לסמוך, הרי אמא שלו היא אחת שהוא אמור לסמוך עליה "בעיניים עצומות" ולכן סביר גם שיוסי חש רגשות כעס ועוינות עזים כלפיה. יתכן ואף יש בו דחפים תוקפניים כלפיה. האני העליון מאידך שולל רגשות כאלה, ודורש התחשבות במצבה הנפשי בעת האירוע. באופן כללי, השימוש במנגנוני הגנה שונים, מאפיין תקופות שונות בהתפתחות. יוסי יוכל להפריד בין החלק התוכני של הזיכרון המאיים לבין החלק הרגשי. בידוד כזה יאפשר לו לחשוב על המקרה הטראומתי ללא החרדה העצומה הנלווית למחשבה כזו, מה שיאפשר לאני להפחית מעצמת החרדה. הזיכרון עצמו יוסיף לעלות למודע, אך יוסי יפגין אדישות יחסית בהתייחסו אליו. כאשר יחליט לספר לחבריו על המקרה, יתכן והיא יעשה זאת בנימה מבודחת כגון: "איך כמעט עשה צניחה חופשית מגג הבניין כשהיה בגיל חמש." יפה מאד. 5 נק' יוסי יוכל גם לסגת לשלב מוקדם יותר של התפתחותו, כדרך להתמודד עם ההווה המאיים. הנסיגה תאפשר לו תחושה של ביטחון בעקבות שחזור ההוויה הילדותית העטופה והמוגנת מפני קשיי החיים. יוסי יחזור לרמת תפקוד נמוכה יותר – הוא יבקש שילבישו אותו, ימצוץ את האצבע וידבר בטון מתפנק. הנסיגה יכולה להיות חמורה יותר, ולהתבטא בתלות מוחלטת בסביבה.
יפה מאד. 5 נק' יוסי בן החמש נמצא בסופו של השלב הפאלי, בו תסביך אדיפוס וחרדת הסירוס הכרוכה בו אמורה לבוא על פתרונה באמצעות הזדהות של יוסי עם האב. ההזדהות יכולה לכלול הפנמה של כוח ועצמה שהילד מייחס לאביו, שבעזרתה יוכל האני של יוסי להתמודד עם תחושת החולשה וחוסר האונים שנלוו לאירוע הטראומתי. כעת יוסי ירגיש בעל כוח ומסוגלות, והחשש מפני מצבים חסרי אונים או פחד יצטמצמו. הדימוי שיאמץ לעצמו עלול להיות מוגזם וישפיע לרעה על הקשר שלו למציאות. הוא ישמש ככיסוי לאני הפגוע.
יפה מאד. 5 נק' יוסי יכול לסלק את המחשבות המאיימות מהמודע אל הלא-מודע, דבר שיתבטא בשכחת מחשבות ורגשות טראומתיים המאיימים על האני. ובכך לא יצטרך להתמודד באופן ישיר עם ההשלכות שלהם על בריאותו וחוסנו הנפשי. השימוש במנגנון ההדחקה יצרוך אנרגיה נפשית רבה הנחוצה לשמירת התוכן מודחק בלא-מודע, דבר שישפיע לרעה על היצרנות והפוריות של יוסי בהמשך החיים.      יפה מאד. 5 נק' יופי. 20 נק' מתוך 20 שאלה 2
א. התיאוריה הפרוידאנית:
המהלך הקבוע והנוקשה שאימץ לחייו, הכפייתיות והבדידות והתחושות כלפי הסביבה, משקפים באופן כללי התמודדות לא נאותה של האני עם דחפי הסתמי. האנרגיה שאינה מוצאת סיפוק נסוגה לרמה לא מודעת ומחזקת את האנרגיה שקובעה בעבר. נראה ששמעון חווה קיבעון מסוים בשלב האנאלי בשל דרישות מוגזמות או מוקדמות מדי של ההורים, להן הגיב ב"עצירה". שמעון חש קמצנות וחוסר רצון לתת, דבר שיכול להגיע בעקבות דרישות של ההורים "לתת צרכים" בשלב מוקדם מדיי, אותם הוא משליך על האחרים. אולי מדובר גם בהכחשה. ואולם מה שעוד יותר בולט הוא קיבעון חמור בשלב הגניטלי, המתבטא בהעדר מעבר למיניות בוגרת המופנית כלפי אובייקט חיצוני. אפשר לזהות גם דחפי תוקפנות שמחפשים פורקן דרך צפייה בסרטי אימה התקה.
שמעון משתמש במנגנון ההשלכה. אין קבעון בשלב הגניטלי, חזרי על מה שדיברנו בכיתה. 5 נק' מתוך 8

ציון סופי: 97
עבודה מצוינת.
כל הכבוד,