אישיות תיאוריה ומחקר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1708

תקציר העבודה

ממ"ן 14 אישיות: תיאוריה ומחקר שאלה 1
ניתוח התיאוריה על פי המודל של מדי:
גרעין – הוא המשותף לכל בני האדם. על פי התאוריה, הנטייה הגרעינית שהאדם מונע מתוך מערכת של צרכים פסיכולוגיים המגיעים  מתוך צורך בלדעת, צורך בתחושת שליטה, צורך בקשרים בינאישיים וצורך בשמירה על תחושת הערך העצמי.
המאפיינים הגרעיניים על פי התיאוריה, הם גיבוש הערכה על ידי האדם עצמו שמטרת הערכה זו הינה לזהות את הצרכים המוזכרים לעיל ואת ההתנהגות הנדרשת לשם סיפוק צרכים אלו. האדם מעריך את הסיכוי שהתנהגות מסוימת תביא אותו לכדי סיפוק של צורך מסוים וכמו כן, האדם מעריך את הסיכון שאותה התנהגות מסוימת תביא לכדי פגיעה בסיפוק של צורך אחר. בכך האדם מחשב לעצמו את סיכויי הרווח וההפסד- שזה בעצם יצר הסקרנות, הרצון לדעת. האדם בוחר לבסוף על ביצוע התנהגות מסוימת- שזה מצביע על תחושת השליטה.
ההתנהגות הנבחרת מביאה לקבלת משוב מהסביבה – המעיד על הצורך בקשרים בינאישיים. על ידי כל תהליך הערכה האדם שומר את תחושת הערך העצמי שלו. יפה על פי המודל של מדי, ההתפתחות מסבירה את היווצרותם של הבדלים בינאישיים המגיעים בעיקר מפעילות גומלין בין גרעין האישיות לבין הסביבה.
בתאוריה המוצגת, בני האדם נבדלים האחד מהשני ביכולת הערכה שלהם ובנוסף נבדלים בעוצמה היחסית של הצרכים שלהם. אין בתיאוריה תיאור של התפתחות. ההתפתחות היחידה הם השינויים בעוצמת הצרכים שנובעים ממידת הסיפוק או התסכול שלהם בתקופה מסוימת.
על פי המודל של מדי, יש לכלול בתאוריה את הפריפריה של האישיות, הכוללת בתוכה את נתוני התנהגות האדם, ההסבר להתנהגותו וכמו כן תיאור סגנון האופי או סגנון החיים.
בתיאוריה המוצגת, האחד יכול לתכנן את מהלכיו קדימה לטווח הארוך ואילו האחר לתכנן את מהלכיו לטווח הקצר- אלו יכולים להעיד על מחשבות האדם ופעולותיו והיכולות להבדיל אותו מהכלל. כמו כן לאחד יכול להיות חשוב הצורך בשליטה ואילו לאחר, הצורך בקשר בינאישי, יהיה הדומיננטי יותר – שזה מסביר את תכונות האישיות המסבירות את ההתנהגות. כמובן שכל אלו יכולים להשתנות בהתאם למידת הסיפוק או התסכול של הצורך באותו העת, כך שככל שהצורך מתוסכל יותר, כך גוברת עוצמתו, ולהיפך. יפה חסרונות בולטים של תאוריה זו, הוא הבחירה בהתנהגות מסוימת שלא תמיד יכולה להימנות תחת הנורמות החברתיות, בנוסף יכולה לפגוע באדם עצמו או בזולת. ההחלטה על התנהגות מסוימת יכולה להביא את האדם לבחירות מוטעות ואולי אף לנזק, זאת בעקבות יכולת הערכה נמוכה או לוקה בחסר.
יש בתיאוריה ליקויים בולטים בעיקר בחלקים העוסקים בהתפתחות ובפריפריה.   17 נק' מתוך 20 שאלה 2
יצחק, מתאר את ילדותו כילדות שמחה על אף שגדל בסביבה אנטישמית וכל יום ביומו ספג מכות מילדים בבית הספר.
בתגובה לכך, יצחק לא התנגד למכות מאחר וחשב שאין טעם בכך, כי המכים היו רבים וחזקים ממנו – הדבר מעיד על כך שיצחק אטום לאפשרויות התגובה של מצב כזה והוא חי את חייו כילד בחוסר אותנטיות, זאת מאחר והוא לא היה פתוח לאפשרויות הגלומות במציאות ואילו בחר באפשרות אחת בלבד– חוסר התנגדות למכות. המשמעות של בחירה באפשרות אחת בלבד, משמעותה אטימות לאפשרויות נוספות.

ציון סופי: 87
עבודה טובה, אך יש לחזור על הנקודות שלא היו ברורות.
שימי לב להערות שלי.
בהצלחה, .