פסיכולוגיה בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2132

תקציר העבודה

תשובות   ממן 12 – פסיכולוגיה בחינוך תשובה
1 נורמות – הם כללי התנהגות או סטנדרטים מקובלים בחברה מסוימת ובנסיבות מוגדרות. הנורמות מכוונות חשיבה, רגשות והתנהגות בסוגים שונים של סגנונות, כגון: לבוש, צדק, מוסר, מין וכד'. את הנורמות אפשר להגדיר בשני היבטים:
מההבט החברתי, נורמה היא מערכת של ציפיות מאדם, הממלא תפקיד מסוים, ובכך התנהגותו משפיעה גם על הסביבה בה הוא ממלא את תפקידו ( למשל מורה ותלמיד) ולכן ישנה תלות הדדית במילוי תפקידים המוגדרים לפי נורמות חברתיות. מההבט הקבוצתי, קבוצה בה נוצרות נורמות הקובעות כיצד יש להתנהג במצבים מוגדרים וכיצד יש להעריך תופעות מסוימות כקבוצה ( למשל כיתת סטודנטים ). שיפוט מוסרי – מלבד נורמות, השיפוט המוסרי מרכיב בתוכו ערכים ואמות מידה אוניברסלים, והם המכתיבים שיקולים והתנהגויות בתחומים כלליים. תפיסת המוסריות קשורה למהותו של האדם. השיפוט המוסרי הינו מערכת של עקרונות ואידאלים, בה אנשים משתמשים כ – "מורה דרך" בכדי לבצע שיפוט הערכתי (טוב לעומת רע) של פעולות או התנהגויות מסוימות. שיפוט מוסרי מושפע מהבנת עקרונות הצדק, מודעות לעולם הפנימי של הזולת והבנה גוברת של מערכות היחסים ביניהם.
האינטרנט כמסגרת חברתית – השימוש באינטרנט כיום נרחב, וקיימים בכך יתרונות רבים, כגון: נגישות גבוהה למקורות ידע מסוגם שונים, קשרים חברתיים ( לוקלי וגלובלי ) ועוד.
האינטרנט ממקם את הפרט במרחב חדש מבחינה חברתית ומהווה עבורו סביבה כזו באמצעות: אתרי היכרות, רשתות חברתיות, פורומים, צ'טים, בלוגים, קוצות דיון וכו'. כל אלה משמרים את הקשרים החברתיים הקיימים וכמו כן, מאפשרים ליחיד להתנסות בקשת רחבה של אינטראקציות חברתיות ולתקשר עם אנשים ממקומות שונים ומתרבויות מגוונות.  כל זאת, ניתן לעשות תוך כדי שמירה על אנונימיות – כלומר לשמור על הפרטיות ולהיות חברתי. היחיד, יכול להצטרף או לעזוב קבוצת חברים באחת הרשתות החברתיות למשל, כרצונו.
יש שלא מכירים אותו כלל ולא יודעים איך הוא נראה. בכך יכולה להיווצר תחושה הרבה פחות מתוחה או פשוט "להיות עצמו", בניגוד למצבים בהם "המגע" עם האנשים הוא אמיתי ומציאותי. פופולריות – היא מידת הערכה הכללית, שלה זוכה הפרט על ידי בני קבוצתו. להיות פופולרי, זה להיות אהוב על החברה בה היחיד חי. פופלרי הוא אדם, מקובל על ידי הרוב, בדרך כלל מדובר באדם אהוד, מצליח, מקובל. כמו כן ילדים פופולרים הם בעלי דימוי עצמי גבוה. לפופולרי, ישנן תכונות, המזכות אותו ביחס חיובי מצד החברה כגון: יופי, אינטלגנציה ועוד. הפופולריות גורמת ליחיד להרגיש שייך, אהוב , מוקף בחברים ובתשומת לב. בדרך כלל הם הפופלריות מביאה עמה כישורים חברתיים טובים וסביבה מוקפת באנשים/ חברים. תשובה
1   סעיף ב נורמות – הכתבה "עצמאות בפייסבוק", מתייחסת  לנורמות בהיבט החברתי, בכך שהיא מדגישה כי קיים קשר, בין קשר טוב עם ההורים לבין התנהלות ילדיהם בפייסבוק. הכתבה מראה, כי אם ההורה ימלא תפקיד מסוים באופן בו "יעקוב" אחרי התנהגות הילד כשהוא ליד המחשב, כך הוא יכול להפחית את הסיכוי להטרדות ברשת. על פי הכתבה, המעקב אחר הילד ברשת החברתית  ומתן תחושה של מעקב צמוד והגבלות על הילד מצד ההורים, מגבירים את הבריונות ברשת. הכתבה מדגישה כי אין צורך להביך את הילד ולהגיב לו ברשת …