יסודות המחקר הכמותי א'

תקציר העבודה

שאלה
1 א.
מדידה מהימנה של משתנה היא מדידת ערכי המשתנה בדייקנות מושלמת, ללא כל טעויות. כאשר המהימנות מושלמת, ערכי המשתנה הנצפים שמתקבלים במדידה זהים לערכים האמיתיים של המשתנה הנמדד. משתנה תצפיתי מורכב משני משתנים: מהמשתנה האמיתי וממשתנה הטעות. ישנם שני סוגים של טעויות: טעות קבועה שנובעת מהטיה קבועה בכלי המדידה ומשפיעה באותו האופן על כל הנבדקים (לא משפיעה על ערך המהימנות), וטעות מקרית, שאין לה ערך קבוע והיא משפיעה בצורה שונה על כל נבדק (כן משפיעה על ערך המהימנות).
ישנן שלוש סיבות של טעויות מקריות: מועד, תוכן וגורם השיפוט. קיימות ארבע בדיקות מהימנות, המתמקדות כל אחת בגורם טעות מסוים ומנסות לאמוד את השפעתו על המדידה:
1.
מהימנות כיציבות – מקור הטעות: גורם המועד (תנאים חיצוניים הקשורים למועד כמו רעש, צפיפות, מזג אויר, או מאפייני האדם הקשורים למועד כמו מצב רוח, עייפות, מחלה). אופן החישוב יהיה חישוב מתאם בין ציוני מבחן זהה לנבדקים זהים בשני מועדים שונים, כדי לבחון כיצד הזמן השפיע על המדידה. למעשה, מלבד המועד כל שאר הנתונים נותרו קבועים:
אותו שופט בודק את המבחנים, התוכן של המבחן נשאר קבוע והנבדקים הם אותם נבדקים.
2.
מהימנות כאקוויוולנטיות – מקור הטעות: גורם התוכן (ניסוח לא ברור, שימוש בשפה גבוהה). אופן החישוב יהיה חישוב מתאם בין ציוני נוסחים מקבילים לנבדקים זהים באותו מועד. במקרה זה, למעט התוכן, כל שאר הנתונים נותרו קבועים: אותו שופט בודק את המבחנים, הנבדקים הם אותם נבדקים והזמן זהה. בנוסף, בדיקה זו ניתן לעשות גם עם פער זמן כשמעבירים שני נוסחים מקבילים בזמנים שונים. במקרה כזה ישתנו גם הזמן וגם התוכן.
3.
מהימנות כעקיבות פנימית – מקור הטעות: גורם התוכן. (עקביות המבחן מבחינת הפריטים שבתוכו). ישנם שני אופני חישוב, כאשר התוכן הוא הרכיב היחיד שמשתנה:
אופן החישוב של קרונבאך: דרך סטטיסטית שמחשבים בה את כל החלוקות האפשריות לשני חצאים של…
ציון: 95