מדריכה בלימודים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2295

תקציר העבודה

קורס: 10139
ממן 11[A1] :
שאלה 1:
א) תנועת השילוב של תל' עם צרכים מיוחדים הינה ביטוי לגישה ההומניסטית-חינוכית. מטרתה לשלב את השונה בחברה ובמעגלי החיים המרכזיים. התפתחות התנועה התהוותה בעקבות מהלכים והתפתחויות בקרב קב' שונות של בעלי עניין בתל' אלו (ממורים והורים לילדים אלו ועד לתנועות שקידמו זכויות אזרחיות כאלה ואחרות), כאשר השילוב נתפס כביטוי לצדק חברתי ושוויון הזדמנויות- דבר המונע אפליה והדרה חברתית שמתרחש כאשר מפנים את ילדים אלו למערכת חינוך מקבילה ונפרדת. ישנם מס' גישות/פרספקטיבות להגדרת מהות השילוב, שהמשותף לכולן הינו הרעיון כי ביה"ס צריך להוות מקום לכל התל' באשר הם. "הצהרת סלמנקה" פורסמה ע"י אונסק"ו לאחר ועידה בנושא חינוך לבעלי צרכים מיוחדים- נגישות ואיכות. להלן עיקרי ההצהרה- המהוות ציון של הנקודות המרכזיות שעליהן מתבססת תנועת השילוב:
·         לכל ילד זכות בסיסית לחינוך ולהשכלה.
·         מערכת החינוך צריכה לתת מענה לשונות שבין התלמידים (שכן לכל ילד מאפיינים, יכולות, תחומי עניין וצרכי למידה ייחודיים).
·         על החינוך הרגיל להיות נגיש לילדים עם צרכים מיוחדים.
·          בתי ספר רגילים משלבים- זהו האמצעי היעיל ביותר להילחם בעמדות שליליות ובאפליית השונה. הם ישפרו את האפקטיביות של מערכת החינוך כולה ויהוו מקום חינוכי יעיל למרבית הילדים[A2] .
ב) פרופסור פלוריאן טוענת במאמרה (המאמר מתבסס על מחקרים וסקירה- שלה ושל חוקרים נוספים וכתבי עת שונים) שהסוף לח"מ המסורתי הוא בעצם הסוף לחוסר ההגינות של –
שאלה 2:
א) אפשרויות השמה במסגרות חינוכיות לאוכלוסיית ליקויי שמיעה:
–  בי"ס לחינוך מיוחד- מסגרת חינוכית נבדלת: יתרונות:  בי"ס לח"מ הוא מומחה בתחום, קיים בו ריכוז: של אנשי צוות ומקצוע שונים, ידע, ניסיון ומגוון משאבים ועזרים שיתמכו במוגבלותו השמיעתית ופחות "יגבילו" אותו וכמובן שהצוות בבי"ס ידע את שפת הסימנים מה שיקל על החירש לתקשר עם כל אדם.
הם ילמדו עם תלמידים הדומים להם במגבלותיהם ולא ירגישו שונים בסביבה הלימודית. הכשרת המורים, החומר הלימודי והתנהלות השיעור מותאמת לצרכים הלימודיים שלהם. הסגל בביה"ס הוא מגוון, ישנם "שירותים נלווים" שיתנו מענה באופן פרטני לצרכיו השונים של הפרט [למשל: קלינאי תקשורת]. הם יקבלו מענה להקניית מיומנויות יסוד על בסיס מוגבלותם באמצעות תכנים מתאימים. חלק מתוכנית הלימודים מדגישה את התרפיות והתאמות למוגבלותם. הם ילמדו בכיתה קטנה מה שיעזור להם לא "להיבלע" בין שאר ילדי הכיתה, כמו כן ישנה אפשרות לעבוד בקבוצות קטנות והומוגניות. בנוסף, בי"ס מפעיל חסרונות…
-שילוב בכיתה רגילה- מסגרת חינוכית משלבת:
יתרונות: בי"ס רגיל משקף את המציאות היומיומית של הילד בעל לקות השמיעה ומאפשר הכלה וצמצום של פערים חברתיים. השילוב במסגרת הרגילה יאפשר לילד המשולב ללמוד יחד עם בני השווים, להשפיעלטובה על הילדים "הרגילים" הםיפתחורגישותכלפיהשונה [שבמקרה הזה הוא החירש],והילדהמשולביהיה מושפע מהם באופן חיובי מה שיאפשר לו להרחיב את טווח ההתנסויות והמגעים החברתיים עם בני גילו, הוא יוכל ללמוד ולחקות התנהגויות חברתיות תקינות כתוצאה מחוץ לכותלי בי"ס הוא לא ירגיש תלוש מהמציאות כי זה סביבה שמוכרת לו [בניגוד ללמידה בביס לח"מ שהוא חממה]. הידע הלימודי שיצבור … הטכנולוגיה.
[A1]ציון –
1 00 כל הכבוד! אביטל  [A2]יפה