ז'אנרים של המותחן בקולנוע

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1157

תקציר העבודה

ז'אנרים של המותחן בקולנוע – ממ"ן 11
שאלה 1
א.      חלקו הראשון של הביקור בכלא מייצר אצל הצופה תחושות אמביוולנטיות.
בחלק הראשון, אנו רואים את קלריס מגיעה לכלא ומקבלת הוראות שונות מד"ר צ'ילטון, שמוביל אותה לתא המעצר של לקטר. רק למשמע הוראות אלו, כגון: "לא להתקרב אל הזכוכית", "לא להעביר דבר מלבד נייר רך", אנו בתור צופים חרדים מן הדמות אותה אנו הולכים לראות. קלריס וד"ר צ'ילטון הולכים במעין מבוך בדרכם לתא המעצר – דבר שמרמז לנו על התקדמות העלילה. כשם שהחלל מפותל, כך גם העלילה עצמה תהיה מפותלת. רגע לפני שקלריס וד"ר צ'ילטון מגיעים לתא המעצר, הד"ר מספר לה, מדוע הם נוקטים באמצעי זהירות כאלו ומציג לה תמונה של האישה שנפגעה ממנו. אנו לא רואים את התמונה, אך אנחנו רואים את פניה המזועזעות של קלריס ושומעים את התיאורים מפיו של ד"ר צ'ילטון, דבר המעורר את אימתנו. הד"ר, שנראה לנו בתחילה כאדם נחמד, כשהוא מציע לקלריס סיור בעיר ומדבר איתה בחביבות, מתגלה לפתע כאדם פחות נחמד, כשקלריס מציעה שלא ימשיך איתה את ההליכה לכלא, כיוון שידוע לה שהוא ולקטר לא כל כך מסתדרים. למשמע הדברים, הד"ר אומר שהיא יכלה לחסוך לו את הזמן ומבקש מהשומר להוציא אותה כשהיא מסיימת, כאילו הבין שאין לו איתה שום סיכוי. כשקלריס נכנסת לחדר האחרון לפני הכניסה לתא המעצר, המצלמה בוחנת דרך עיניה את הסביבה, אנו רואים את המצלמות, כלי הנשק, וחוזרים שוב אל השומר שמזהיר אותה בשנית לא להתקרב לזכוכית …
שאלה 2
אנו רואים אלמנטים טיפוסיים לסוגים פרה-מודרניים שונים בסיקוונס הביקור של קלריס בבית הכלא. אלמנט ראשון המוכר מן הרומן הגותי, מציג שתי דמויות טיפוסיות ועלילה שנובעת מאופי יחסיהם, האישה היא הקורבן של הגבר התוקף. כך גם בסיקוונס הביקור בכלא אנו רואים את קלריס מותקפת ע"י לקטר, שלרגע אחד מחזר אחריה, ורגע אחר כועס ומתנשא עליה. ניתן לראות אלמנט סאדו מזוכיסטי במערכת יחסים זו, שכן קלריס ממשיכה לנסות להתחבב על לקטר, למרות שהיא יודעת מי הוא ומה הוא מסוגל לעשות. היא יודעת שהוא יכול "להיכנס לראשה" כפי שהזהיר אותה מפקד המשטרה, היא יודעת שהוא מסוגל להזיק לה, היא עלולה להיות הקורבן הבא שלו. פה, כמו ברומן …