התמודדות הצוות החינוכי בגן הילדים עם שילוב ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 7367
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תקציר המחקר המוצג בעבודה זו בדק מהי השיטה היעילה ביותר שתסייע לצוות החינוכי בגן הילדים להתמודד עם שילוב ילד ADHD באופן שיעודד את התפתחות הילד ולא יפריע למהלך התקין של הגן. במחקר השתתף ילד ADHD המשולב בגן רגיל. מחקר זה נערך על פי הגישה האיכותנית, והשתמש לצורך איסוף הממצאים בתצפיות ובראיון. ניתוח הנתונים נעשה לפי שיטת הקידוד המשולב הנותן משמעות לנתונים על ידי חשיפת המאפיינים הנבחרים שנמצאים בחומר. ממצאי המחקר העיקריים מראים כי לילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז יש גם בעיה התנהגותית המתבטאת בין השאר בנטייה לאימפולסיביות. האימפולסיביות מאופיינת בממצאים כקושי בדחיית סיפוקים, נטייה להתפרצות, אי הליכה בהתאם לחוקים המקובלים ופעולה ללא מחשבה. בנוסף, הילד סובל גם מבעיה חברתית מסוימת הנובעת מהצורך בתחושת מגע ומנטייתו האימפולסיבית. עם זאת, קשרים חברתיים של הילד עם בני גילו לא בהכרח נפגעים כתוצאה מבעייתו. ממצא נוסף מגלה כי הצוות החינוכי בגן הילדים מתמודד עם מגוון של קשיים בנוגע לילד המשולב. כדי לקדם את הילד בצורה הטובה ביותר מבלי לפגוע במהלך התקין של גן יש להתייחס לילד החריג בגישה משולבת- מצד אחד לתת לו הרגשה שהוא שווה בין שווים, בלי פריבילגיות מיוחדות, ומהצד השני לעזור לו כשהוא מתקשה, ולתת לו זמן בו מתעסק בענייניו.
תוכן העניינים
תקציר. 2
1 . מבוא. 3
2 . סקירת ספרות. 5
2 .1 הגדרת מושגים:. 5
2 .1.1 קשב וריכוז. 5
2 .1.2 הפרעת קשב וריכוז- הגדרה. 5
2 .1.3 הצוות החינוכי בגן 6
2 .2 תפיסות רעיוניות לגבי שילוב הילד המאובחן כ ADHD בגן הילדים.. 6
2 .2.1 מסגרות שילוב. 6
2 .2.2 תפיסה רעיונית לשילוב. 7
2 .3 תפקידי הצוות החינוכי לטיפול בבעיית קשב וריכוז אצל ילדים.. 7
2 .3.1 תפקידיו של הצוות החינוכי בגן 7
3 . מתודולוגיה. 9
3 .1 הפרדיגמה המחקרית. 9
3 .2 מטרת המחקר. 9
3 .3 שאלות המחקר. 9
3 .4 גישה מחקרית. 9
3 .5 האתר ואוכלוסיית המחקר. 10
3 .6 הכלים לאיסוף נתונים.. 10
3 .7 סוג הניתוח. 11
3 .8 דרכים לשמירת אמינות. 11
3 .9 אתיקה במחקר. 11
4 . ממצאים.. 12
4 .1 קשיים התנהגותיים.. 12
4 .2 קושי ביצירת קשר חברתי של הילד עם ילדי הגן 13
4 .3 התייחסות הצוות החינוכי בגן להתנהגות הילד בקבוצה. משפטים 5. דיון 17
6 . ביבליוגרפיה. 19
7. נספחים.. 21