ג'נוסייד

תקציר העבודה

ג'נוסייד ממן 13
שאלה 1:
א.   תארו את "הזינוק הגדול קדימה" (תכנית הקולקטיביזציה בשנות ה- 50), ואת השפעתו על טיבט.
"הזינוק הגדול קדימה" היה מבצע עצום היקף שקיימה המפלגה הקומוניסטית הסינית בשנים 1958-1960 במטרה לנצל את מאגרי כוח האדם הבלתי נדלים של סין ולחולל בה תיעוש מזורז.
הסינים ניסו לנצל את שיטת הקולקטיביזציה שהתקיימה בחקלאות וליישמה בתעשייה הכבדה כדי לעקוף את היקפי הייצור במערב. "הזינוק הגדול קדימה" נתפס כיום כלא פחות מאסון כלכלי, שגרם גם למותם של כ–20 מיליון איש, לרוב ברעב.
קולקטיביזציה — הקמת חוות בבעלות המדינה, החרמת היבול והמקנה והקצבת מזון. החוות הן יחידות ארגוניות של חקלאים, והחקלאים החברים בהן אינם מקבלים –
ב.    תארו את "מהפכת התרבות" (1966-1976), ואת השפעתה על טיבט. כיצד יש להגדיר אירועים אלה? האם "ג'נוסייד"? פוליטיסייד?
אתנוסייד?
בשנת 1966 פתח מאו ב"מהפכת התרבות הפרולטרית הגדולה" במטרה להחליש ולבטל את כוחם של אגפי המפלגה הקומוניסטית הסינית שתמכו ביריביו הפוליטיים, לטהר את המפלגה מנטיות קונטר–רבולוציוניות ורוויזיוניסטיות, וללבות שוב את הלהט המהפכני.
המוטו של המהפכה היה הריסת כל הערכים המסורתיים, ובכללם הדת. התוצאות ההרסניות של מהפכת התרבות (1976-1966) בסין ידועות היטב, אבל הן היו קשות לאין שיעור בטיבט, ששם הזהות הלאומית והתרבותית הייתה כרוכה באופן הדוק –
45/50 שאלה 3
המחקר העדכני מעריך, כי הגורם המרכזי לתמותת האינדיאנים באמריקה הספרדית היה המגפות ש"יובאו" בידי הספרדים. מדוע היו המחלות האירופיות קטלניות עבור הילידים? העריכו: האם נסיבות החיים בהן הועמדו בידי הספרדים תרמו לתמותה?.
את רוב המחלות והחיידקים שאנו נושאים כבני אדם מקורם מבעלי חיים אשר אנו בייתנו. החיידקים והווירוסים שחיו בבעלי חיים עברו להיות גם בגופים אנושיים.
המערכת החיסונית של בני האדם למדה להתמודד עם הווירוסיםוהחיידקים ולהיות מחוסנת כלפיהםולכן המערכת החיסונית שאצל האדם האסייתי, האפריקני והאירופאי למדה להתמודד עם החיידקים והווירוסים ולהיות מחוסנת יותר לעומת האינדיאנים ביבשת אמריקה אשר לא נדרשו להתמודד בעבר עם הווירוסים והחיידקים ולכן המערכת החיסונית שלהם הייתה שונה. כאשר הספרדים הגיעו לאמריקה הם היו …
50/50