ביולוגיה כללית א' 2015א'

תקציר העבודה

פתרון ממ"ן 14 שאלה 1
גדילתו של היצור הרב תאי קשורה בהתרבות התאים, הנעשית על ידי התחלקות. תאים חדשים נוצרים גם במקום תאים שמתבלים ומתים. בחלוקת תאים זו הנקראת (1)-מיטוזה, מתחלק כל תא ל(2)-2 תאי בת. לפני תהליך החלוקה ה(3)-DNA בגרעין התא מוכפל, כך שכל כרומוזום בנוי למעשה משתי (4)-כרומטידות המחוברות באזור ה(5)-צנטרומר.
בתחילת תהליך החלוקה הכרומוזומים (6)-מתעבים ו(7)-מתקצרים. בהמשך התהליך קרום הגרעין נעלם, והם מסתדרים במישור (8)-משווה. ה(9)-כרומטידות נפרדות ונודדות כל אחת לקוטב הנגדי, ונוצרים שני תאי בת. בשלב זה כל כרומטידה מכונה כבר למעשה בשם (10)-כרומוזום.
שאלה 2 (מרכזת הקורס הוציאה תיקון לשאלה) א.      מוטנט A מוכלא עם זן הבר (A=אלל דומיננטי לזיפים, a=אלל רצסיבי לחוסר בזיפים) גנוטיפ דור ההורים (P): זן הבר-AA, מוטנט A: aa פנוטיפ דור ההורים (P): זן הבר-יש זיפים, מוטנט A-אין זיפים.
הגנוטיפים והפנוטיפים של דור F1 מוצגים בריבוע פנט להלן:   זן הבר   A A מוטנט A Aa יש זיפים Aa יש זיפים a Aa יש זיפים Aa יש זיפים a ההכלאה העצמית של דור F1 של מוטנט A:
גנוטיפ דור ההורים (P): לשני ההורים הגנוטיפ הוא Aa.
פנוטיפ דור ההורים (P): שני ההורים בעלי זיפים.
הגנוטיפים והפנוטיפים של דור F2 מוצגים בריבוע פנט להלן: a A Aa יש זיפים AA יש זיפים A aa אין זיפים Aa יש זיפים a מוטנט B  מוכלא עם זן הבר (B=אלל דומיננטי לזיפים, b=אלל רצסיבי לחוסר בזיפים) גנוטיפ דור ההורים (P): זן הבר-BB, מוטנט B: bb פנוטיפ דור ההורים (P): זן הבר-יש זיפים, מוטנט B-אין זיפים.