התאטרון הישראלי קונפליקטים ותהליכי שינוי - 10919

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1125

תקציר העבודה

ממ"ן 11.
שאלה 1.
שני המחזות שבחרתי כדי לעמוד על עיצוב דמות הערבי הם ״אללה כרים״ שנכתב ב- 1912 והמחזה ״הם יגיעו מחר״ אשר נכתב ב- 1950.
המחזה ״אללה כרים״ מאת ל״א אריאלי מייצג את מחשבות היהודים לגבי הערבים, מצד המחזה מציג איך היהודי בז לדמות הערבי ומצד אחר מקנא בשורשיות שלו וחיבורו לאדמה. המחזה הוא ביקורת על החלוצים היהודים, כמו כן הוא המחזה הראשון בו מופיעה דמות הערבי הדמות המרכזית במחזה היא ״עלי״. עלי מגלם את הפרא האציל בכל דבר אותו הוא עושה מבחינה אחת הוא חסון, חזק, גבר, בן למשפחה מיוחסת (אציל) אך מבחינה אחרת הוא פראי, נקמני, תוקפני (פראי) הקולות שהוא מוציא דומים לקולות בעלי החיים לבהמות לכן הוא מוצג כפראי ואלים, הפראיות שלו מוכחת בסוף המחזה כשהוא רוצח את אחד החלוצים כנקמת דם.
דיבורו מאופיין בצורה שלילית, שיבושי לשון ותוקפנות כך מתבטאת פראיותו, למרות שההתייחסות לדמות הערבי על הבמה היא ענייה אך הערבי מוצג כדמות תנכית מבחינת לבוש, מבטא, תפאורה כי הערבים היו לפני, התפישה הציונית הייתה שהערבים צאצאי היהודים משום שחיו בתקופת הבית הראשון והשני הם האמינו שהערבים מייצגים את העבר הרחוק התנכי לכן הציגו אותם על הבמה באותה צורה. למרות שזה המחזה הראשון בו מופיעה דמות הערבי אך עלי מצטייר כאלים אך יש בו משהו טוב, כועס מעוצבן, בעל כבוד עצמי, נכון שיש דיאלוג בין הערבי עלי לבין החלוצים אך הוא בחוץ בשוליים ושאר הדמויות נמצאות בחדר, הוא מחוץ לחלון לא שייך למקום. כמו כן בולטת השפה זו שפה מעורבת בין עברית לערבית יש הדגשה לאותיות ״ח״ ו״ע״ אך למרות האפיונים המחזאי כשל בכך כי הוא לא ממש בקיא בשפה הערבית מכניס רק את המילים אותן הוא מכיר, עלי הוא בן המקום אך החלוצים שהגיעו לפני כמה חודשים מדברים יותר טוב ממנו.