אמפתיה ומסוגלות עצמית רגשית בקרב אבות לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות

תקציר העבודה

החוג לחינוך עבודת סמינריון בנושא אמפתיה ומסוגלות עצמית רגשית בקרב אבות לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות תקציר במחקר הנוכחי ביקשנו לבחון האם ובאיזו מידה ישנם הבדלים בתחושת האמפתיה והמסוגלות העצמית הרגשית של אבהות לילדי ADHD לעומת אבות לילדים ללא ADHD. כמו כן נבדק הקשר בין אמפתיה לתחושת מסוגלות עצמית רגשית. אוכלוסיית המחקר כללה 60 נבדקים גברים ואבות לילדים. מחציתם הורים לילדי ADHD  ומחציתם הורים לילדים ללא ADHD.
כלי המחקר הורכב משלושה שאלונים:  שאלון פרטים דמוגרפים,  שאלון אמפתיה אתנית ושאלון תחושת מסוגלות עצמית רגשית.  תוכן
1 .
מבוא  1
2 . סקירת ספרות  2
2 .1 אמפתיה. 2
2 .2 מסוגלות עצמית. 4
2 .3 אינטליגנציה רגשית. 5
2 .4 הורות ומסוגלות הורית. 6
2 .5 הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות. 7
2 .6   הורות לילד בעל ADHD.. 8
2 .7 השערות המחקר. 10
3 . השיטה  11
3 .1 אוכלוסייה. 11
3 .2כלי המחקר. 11
3 .3  הליך המחקר. 12
4 . הממצאים  13
5. דיון, מסקנות וסיכום  משפטים המלצות  למחקרי המשך. 17
מגבלות המחקר. 17
6 . ביבליוגרפיה  18
7. נספחים  26
7.1 השאלון 26
7.2 פלטים סטטיסטיים. 29

1 .
מבוא
דרך מדויקת לתאר ילדים עם ADHD היא שהם בעלי תגובתיות יתר וחוסר קשב.ההיפראקטיביות והאימפולסיביות  נובעת מהבעיה בשליטה ובהתנהגות, ילדים אלה נוטים להיות מוסחים לעיתים קרובות מן המטלה הנדרשת מהם והם מתקשים לחזור  לעבודתם מפני שריכוזם הופר, נוסף לכך הם מרבים להציק ולהפריע לאחרים, להתפרץ לשיחות או למשחקים. ילדים הסובלים מ- ADHD זקוקים לגבולות ברורים וגמישים שמצד אחד יצמצמו להם את אפשרויות הבחירה אך מצד שני יעניקו להם מרחב של ביטוי וחופש, מלבד זאת  ילדים הסובלים מ-ADHD  זקוקים לתשומת לב רבה יותר מאשר ילדים אחרים וזקוקים לחום ואהבה.
הורים לילדים בעלי ADHD מאשימים את עצמם לעיתים קרובות וחשים כי אחרים מאשימים אותם בבעיות ההתנהגות של ילדם. הילד בעל ההפרעות קשב וריכוז יכול לגרום להוריו להיות עצבניים ומתוסכלים וזה מה שמוביל בעצם לקונפליקט תמידי בין האבא, האימא והילד. ישנו הבדל משמעותי בתפיסת ההורות של אמהות לעומת האבות, שני הצדדים מנסים להבין את עמדתם לגבי החינוך של ילדם. האימא תופסת את הקשר שלה עם הילד בצורה יותר רגישה ודאגנית לעומת האב שאחראי יותר לגידול פיזי של הילד ולפרנסת המשפחה.
אמפתיה ומסוגלות עצמית רגשית הינם יכולות בסיסיות שהאדם מפתח עם הזמן. הן תלויות אחד בשני ותורמות אחד לשני. גידול ילד בעל הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות מצריך מן ההורים התמודדות רבה עם ילדם והקשר בין ההורה לילד מאופיין בין היתר בויכוחים רבים. עקב קשיי גידול ילד כזה רמת האמפתיה והמסוגלות עצמית רגשית עלולה להיפגע או להשתפר. במחקר הנוכחי נבקש לבחון את השאלה האם קיימים הבדלים ברמת האמפתיה ומסוגלות עצמית רגשית בין אבות לילדים בעלי ADHD לבין אבות לילדים ללא ADHD?