עבודת גמר קונפליקט בית משפחה ו OCB לעבודה של מורות
מוסד לימוד | אוניברסיטת חיפה |
סוג העבודה | עבודת גמר |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | OCB, בית, התנהגות אזרחית ארגונית, מורות, משפחה, עבודה, קונפליקט, קונפליקט בית-עבודה |
שנת הגשה | 2011 |
מספר מילים | 4112 |
מספר מקורות | 27 |
תקציר העבודה
קונפליקט בית משפחה ו OCB לעבודה של מורות תוכן עניינים
מבוא
קונפליקט נשים וקריירה בעבודה התנהגות אזרחית ארגונית חשיבות המשפחה קונפליקט בית עבודה התנהגות אזרחית ומורות דיון ומסקנות ביבליוגרפיה כאשר הפרט משתתף בשני תחומים שונים במקביל, מתח וקונפליקט מתעוררים אצלו באופן מתמיד, זאת משום שהציפיות ממנו לתפקד בשני התחומים כראוי הינם, לעיתים קרובות, לא מותאמות ואף מנוגדות. לכן, כאשר לחצי הקונפליקט בין משפחה ועבודה הופכים למנוגדים, תפקודו הראוי של הפרט באחד התחומים, מקשה עליו לתפקד כפי שמצופה ממנו בתחום האחר (Baltes & Pratt, 2007: 511 Young,) כך למשל, עובדים רבים אינם נהנים מזמן גמיש ומרשתות התמיכה במקום העבודה (Somech & Drach-Zahavy, 2007). אחת התרומות המרכזיות עבור עבודה זו, הינה לבדוק קונפליקטים משפחה-עבודה ועבודה-משפחה; תמיכת בן הזוג; תמיכה ארגונית; היקף משרה; ודרכי התמודדות בקרב נשים וכן, לבדוק את השפעתם ומובהקותם, כאשר רוב המחקרים על קונפליקטים אלו נעשו בארצות הברית, על מחויבותן הארגונית של הנשים בבתי הספר.
מטרת המחקר הנוכחי הינה לתרום לגוף הידע הקיים הנוגע בנשים בשוק העבודה בישראל. המחקר ינסה להבין את הגורמים הקשורים להתנהגות אזרחית בארגון בקר בנשים ערביות בישראל העובדות במגזר הציבורי, על ידי בחינת המשתנים קונפליקט משפחה-עבודה ועבודה-משפחה, היקף המשרה, תמיכת הארגון, תמיכת בן הזוג, דרכי התמודדות ומחויבות ארגונית במתן הסבר למשתנה התוצאה: התנהגות אזרחית ארגונית.
מטרות המחקר בדיקת השפעת מחויבותן הארגונית של נשים בחברה מסורתית, על התנהגותן האזרחית הארגונית.
בדיקת השפעת הקונפליקטים של משפחה-עבודה ועבודה-משפחה בחברה, על התנהגותן האזרחית של הנשים.
בדיקת מידת התמיכה שמקבלות הנשים בחברה מבני זוגן, והשפעתה על תפקודיהן בעבודה.
שאלות המחקר הינן:
1. כיצד מחויבות ארגונית רגשית משפיעה על מורות ערביות בסקטור הציבורי בישראל?
2. האם היקף המשרה, קונפליקטים משפחה-עבודה ועבודה-משפחה, תמיכת בן הזוג, תמיכה ארגונית ודרכי התמודדות מסבירים את התנהגותה האזרחית ארגונית של המורה?
מבוא
המחקר יבדוק וינסה להסביר התנהגות אזרחית ארגונית אצל מורות במערכת החינוך היסודי בישראל, את הקשר בין קונפליקט משפחה-עבודה וקונפליקט עבודה משפחה, היקף משרה, תמיכה ארגונית, תמיכת בן הזוג ודרכי התמודדות לבין מחויבות ארגונית, זאת בהסתמך על מחקרים מהתחום . בנוסף, ייבדק הקשר בין משתנים אלו ומחויבות ארגונית לבין התנהגות אזרחית ארגונית.
להתנהגות ארגונית של מורים בעבודתם מקום חשוב במכלול שאיפות מערכת החינוך בישראל, ובמיוחד בבתי הספר היסודיים. מורים הם המנחילים את התכנים והערכים הלימודיים-חינוכיים: נותנים תשתית טובה לידע ומיומנויות, הרגלי למידה ועבודה וזיקה ערכית לחברה הסובבת אותם. לכן, לתופעת ההתנהגות האזרחית הארגונית תרומה עיקרית בהשגת יעדי מערכת החינוך, בשל חסכון במשאבים מושקעים, ועידוד תהליכי למידה וחינוך התלויים בהתמדת והתמסרות מורים ובהצגת דוגמא אישית חיובית הניתנת לחיקוי בפני תלמידים ועמיתים במערכת.