מבית לאומי למדינה שבדרך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2468
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה ( ממ"ן) 13:
תשובה 1, א:
עד למלחמת העולם הראשונה הייתה תקופה של הגירה מארץ מוצא לארץ אחרת, בספר מכנים את התקופה הזו, כהגירה המודרנית. כאמור במדינות מסוימות הייתה הגירה לארצות אחרות בתקווה למצוא את מזלן ולחיות חיים טובים יותר , ארה"ב הייתה המדינה שקיבלה כמות מהגרים עצומה, נהרו אליה מהגרים רבים במטרה להקים "עולם חדש", ולהתחיל  בחיים חדשים, המבטיחים עתיד טוב יותר.
כאשר ארה"ב סגרה את שעריה  בפני הגירה, הביא המצב להשפעה ניכרת על כיווני ההגירה היהודית, במזרח אירופה המצב בכי רע הכלכלה קורסת, המהפכה במזרח אירופה והחלפת השלטון מעמידים את היהודים כקורבנות העיקריים, ומכאן הרצון של היהודים בגולה , להתחיל חיים חדשים בארץ ישראל.
כאמור ארץ ישראל היא מדינה חדשה , הבית הלאומי ליהודים ע"פ הצהרת בלפור , וכן שם ניתן להקים חיים חדשים, חלום חדש, חברה סוציאליסטית שוויונית , ולבסס מעמדם הכלכלי מההתחלה.
אך המצב בא"י אינו מסביר פנים לעלייה, ונוכח ההתלהמות לעלות ארצה שולחת ההסתדרות הציונית מכתבים לסניפיה, והמכתב המוכר והמפורסם, " המכתב החוזר של ההסתדרות הציונית", עליו חתומים חיים ויצמן אוסישקין ויוליוס סיימון , מבהירים את המציאות ליהודים בגולה.
במכתב פונה ההסתדרות הציונית אל לב היהודים בגולה בטענה כי מכירה בסבלם וכי הם מצרים על מצב ביטחונם וסבלם, אך אין ארץ ישראל יכולה לקלוט עולים, ומזהירים אותם לבל ימכרו רכושם.
במכתב מפרטת ההסתדרות הציונית אילו אנשים יכולים לעלות לארץ בזמן הקרוב , ולטווח הארוך, התנועה הציונית חוששת מקליטה גדולה של עולים, החשש לדאוג להם למקם אותם ולסייע להם, כאשר אין בידיהם את האמצעים הדרושים לכך.
ומכאן ההגירה המודרנית , הרצון לעלות לארץ יחד עם המצב הכלכלי הרעוע של התנועה הציונית, מובילים לפרסום המכתב החוזר ליהודים בגולה, במטרה למנוע, לצמצם עלייה של יהודים לא אמידים, וחשש מקריסה כלכלית , תבוסה, וחשש מעלייה שתביא לכישלון התנועה הציונית.