10432 האסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 11 |
מקצוע | היסטוריה וארכיאולוגיה |
קורס | האסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת |
מילות מפתח | 10432, האסלאם, מבוא להיסטוריה של הדת |
ציון | 90 |
שנת הגשה | 2013 |
מספר מילים | 1960 |
תקציר העבודה
חלק א' – תשובה לשאלה 1
לפני המסורת האסלאמית והמחקר ההיסטורי ניתן להבחין בשתי תקופות בנבואתו של מוחמד: תקופת מכה ותקופת אלמדינה.
בתשובתי אשווה בין תקופות אלה לפי הקריטריונים הבאים: מוחמד, אופי הערים במכה ובאלמדינה, תוכן וצורת הסורות(הפרקים בקוראן) המאפיינות כל תקופה.
תקופת הנבואה – מכה:
מוחמד היה בן לשבט קריש שלפי המסורת מצאצאי ישמעאל ששלטו בעיר מכה, הוא נשא לאישה את חדיג'ה אלמנה עשירה שהעסיקה אותו ולאחר נישואיו התעשר עלה מעמדו בעיר. הוא נהג כמנהג הגברים בהתבודדות אחת לשנה, בהיותו בן ארבעים התבודד על הר חראא וחווה את ההתגלות הנבואית הראשונה, בה נגלה לפניו המלאך גבריאל וצווה עליו לקרוא את מה שלימים תהיה סורה 13, (פרשת הדם הנקפא).
מוחמד שלא ידע קרוא וכתוב קרא בקול וחשב שהשתגע, אשתו הראשונה האמינה בו, חיזקה אותו ונתנה לו את הכינוי נביא.
בראשית דרכו הנבואית דיבר מוחמד אל בני משפחתו הקרובים בלבד: אשתו חדיג'ה, בן דודו עלי ובנו המאומץ זיד, רק לאחר שנים ספורות החל לפנות אל הקהל הרחב במכה וההחלטה להצטרף למוחמד –
חלק א' – תשובה לשאלה 2
האסלאם הופיע במאה השביעית לספירה לאחר צמיחת היהדות והנצרות,אולם למרות הופעתו המאוחרת המקורות הלא אסלאמיים דלים ביותר והמקורות המוסלמיים נכתבו כמאתיים שנה לאחר המאורעות עצמן. המקורות היסטוריים האסלאמיים על חיי מוחמד וראשית האסלאם הם:
הקוראן:
ספר הספרים של דת האסלאם לפי המסורת הוא ספר נצחי הכתוב בחרוזים ובשפה ציורית ואינו ניתן לחיקוי ולכן נתפס כספר אלוהי, הוא ספר דתי ולא היסטורי אך מכיל בתוכו פרטים על חייו של מוחמד.
הקוראן בנוי מ114 פרקים הנקראים סורות, הוא מחולק לשלושים חלקים ומכיל מידע מפי מוחמד, אללה, המלאכים וכן השטן(בפסוקי השטן). הטקסט בקוראן לא אחיד בסגנונו או בעניינו. הקוראן לא הועלה על הכתב בשלומותו בידי מוחמד וחלקו הועבר בעל פה.
גיבוש הנוסח הסופי של הקוראן מיוחס במסורת לחליפה השלישי עתמאן שחשש שריבוי פירושים לקוראן יוביל למחלוקות ופרשנויות,כאשר הועלה הקוראן על הכתב בצורה מסודרת עברו כמאתיים שנים מעת ההתרחשות עצמה, ממותו של מוחמד. –