בין ציון לציונות 1914-1881 10121

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 95
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3620

תקציר העבודה

תשובה לשאלה 1 – א' ההשכלה:
תקופת ההשכלה מתרחשת בשלהי המאה ה-18 באירופה, נקראת גם תקופת הנאורות.
פילוסופים והוגי דעות כגון הובס, לוק ורוסו מייצרים סדר יום חדש המהווה אלטרנטיבה לסדר יום של הכנסייה ומציגים מדינה חדשה ואדם חדש.
הרעיונות של לוק ומאוחר יותר של רוסו מציגים את המדינה החדשה כמורכבת משני צדדים שווים: השלטון …
האמנציפציה מתן שוויון זכויות מלא ליהודי אירופה.
יהודים נחשבו לאזרחים סוג ב', אסור היה להם לרכוש אדמה והותר להם לעסוק במקצועות מסוימים כגון: רוכלות, מסחר, הלוואות. בתחילת המאה ה-19 בעקבות המהפכה הצרפתית, נפולאון שליט צרפת מאמץ את החלטות המהפכה בנוגע לשוויון –
לאומיות:
המחקר קובע כי כל רעיונות הלאומיות המודרנית שחלו במאות ה-18 וה-19 צמחו מתוך המהפכה הצרפתית.
עד לאותה תקופה אנשים לא הגדירו את עצמם תחת הגדרה עצמית אלא הוגדרו לפי מיקום גיאוגרפי, דת, מלך משותף. לאומיות היא למעשה דבק המלכד חלקים באוכלוסיה שמכיל הגדרות טריטוריאליות, דתיות, פוליטית אך גם הרבה מעבר להן.
אנתוני סמית הגדיר לאומיות כך: "תנועה אידיאולוגית החותרת להשגת ממשל עצמאי ועצמאות למען קבוצה שחלק  מחבריה מאמינים כי היא אומה לכל דבר כמו אומות אחרות". הממזגת יחד שלושה יסודות: אתני- היסטורי, טריטוריאלי, ומרכיב של קהילה פוליטית.
רוב החוקרים מסכימים כי במונח אומה כלולים: לשון, טריטוריה וכמיהה למדינה ריבונית.

אנטישמיות אנטי – נגד   שמיות –בני שם(יהודים) האנטישמיות המודרנית צומחת מתוך הגזענות האופיינית לאירופה במאה ה19, כתוצאה מהקולנאליזם – מעצמות אירופאיות כובשות מדינות שונות בעולם, נחשפות לתרבויות שונות הנראות לאירופאים כתרבויות נחותות ולא מפותחות. החשיבה המנחה של האירופאים באותה תקופה הייתה חשיבה מקטלגת של העמים החדשים: מראה, התנהגות, מנהגים, מסורת ביחס "לנאורות" האירופאית והגדירו את העמים שנכבשו כעמים פרימיטיביים, הסתמכו על תורתו של דארוויון – תורת האבולוציה, יכולת ההישרדות של הכשיר, היכולת של זן להתאים את עצמו לשינויים סביבתיים.
הוגי דעות שאחראים לתיאוריית הגזענות המודרנית עיוותו את תורת האבולוציה של דארוויון ועושים בה שימוש לא נכון בכדי להראות שהאדם השחור דומה במראהו לקוף, וערכו מחקים שהראו כביכול שהגלגלות של האדם השחור קטנה יותר מאשר של האדם הלבן דבר שהצביע באופן שגוי על כך שהמוח של השחורים קטן יותר.      ובכדי לתת הצדקה מוסרית לעצמם שהם כובשים מדינות –
תשובה לשאלה 1 – ב' בסעיף א' הסברתי מהם השכלה, לאומיות אמנציפציה ואנטישמיות בתחילת המאה ה-19 ובהסתמך על ההסברים, אפרט לגביי תרומתם לצמיחת הלאומיות היהודית:
תקופת ההשכלה התרחשה בשלהי המאה ה 18 ותחילת המאה 19, בתקופה זו התפתחו תחומי ידע שונים ומגוונים. עד לאותה עת הכנסייה שלטה המבנה החברתי הורכב ממעמדות – פטריאכלי. הוגי דעות שונים כגון רוסו, הובס ולוק הביאו איתם רוח חדשה, מדענים גילו תגליות חדשות, לדוגמא עד לאותם ימים האמינה הכנסייה כי העולם שטוח ולמעשה תגליות מדעיות הוכיחו כי העולם עגול. מעמד הכנסייה התערער וחלה התרופפות של הדת. –