הקשר בין מצב חברתי כלכלי של הורים למעורבותם

מקצוע
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7654
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

בס"ד הקשר בין המצב החברתי כלכלי של ההורים לבין התערבותם החינוכית בגן הילדים מגישות:
לשם מילוי חלקי של הדרישות לשם קבלת התואר B.ED   בחינוך אלול  התשע"ב                                                                                  אוגוסט
2 012                                ברצוננו להביע את תודתינו:
לריבונו של עולם…
להורי הגנים על הסיוע בהעברת המחקר ולצוות מכון סאלד על עזרתם באיסוף החומר ולכל העוזרים והמסייעים בעיבוד החומר הקרובים ובני המשפחה .
תקציר בעבודה זו מובא חקר מקרה, שמטרתו לבדוק את הקשר בין שני המשתנים מצב חברתי כלכלי ומעורבות הורים. חקר זה נעשה בקרב הורים בארבעה גנים כאשר שני גנים  ממוקמים בשכונת יוקרה ושני גנים ממוקמים בשכונת מצוקה שניהם באשקלון. תוצאות מחקר זה נראה  שקיים קשר חיובי בין המצב החברתי והכלכלי למעורבות הורים (בקרב שכונת היוקרה נמצא קשר חזק R= 0.82 ובקרב הורי שכונת מצוקה נמצא קשר בינוני  ו- 0.68R= ) כמו כן נמצאו הבדלים  מובהקים בין רמת המעורבות של ההורים משכונת היוקרה לבין רמת המעורבות של הורים משכונת מצוקה  (>P  0.05),  בנוסף נמצא קשר חיובי  בין הרמה הכלכלית למעורבות הורים גם בקרב ההורים בשכונת המצוקה (R= 0.63) וגם בקרב הורי שכונת היוקרה (R= 0.82)    וכן נמצא קשר חיובי בין רמת ההשכלה למעורבות הורים (בשכונת מצוקה קשר בינוני  R=0.466 ובשכונת היוקרה קשר חזקR=0.79  ).
תוכן העניינים
הקדמה – 6
מבוא -… 7
פרק א:מעורבות הורים –.. 9
1 . התפתחותה של מעורבות הורים — 9
1 .1 התפתחויות מקומיות -. 9
2 . גורמים המגבירים מעורבות הורים … 10
3 . דפוסים שונים  של מעורבות הורים .. 10
4 . התערבות שלילית של הורים –.. 12
5. שותפות הורים בחינוך – 13
פרק ב: מצב חברתי כלכלי -.. 14
1 . הגדרות 14
2 .
מצב חברתי כלכלי בישראל .. 15
2 .1 רמת ההשכלה 15
2 .2 גודל משפחה .. 16
2 .3 שיעורי השתתפות בכח העבודה -. 16
2 .5 משפחות חד הוריות -.. 17
פרק ג:
הקשר בין המצב החברתי כלכלי של ההורים למעורבותם בבית הספר -… 18
פרק ד:חקר מקרה .. 21
מבוא למחקר השדה 21
ממצאים . 23
דיון – 37
סיכום ומסקנות … 39
בביליוגרפיה -… 40 הקדמה נושא העבודה נבחר על ידינו מפאת היותנו גננות העובדות בגנים בהם ילדים מאוכלוסיות מגוונות חלקם מרקע חברתי כלכלי גבוה וחלקם מרקע חברתי כלכלי נמוך, משפחות מצוקה, השכלה נמוכה של הורים וכו'. במשך שנות עבודתנו כגננות נתנו ליבנו לכך שיש הבדל בין שני קבוצות ההורים מבחינת מעורבותם בתהליך החינוכי של ילדיהם.
נראה היה לנו, שסגנון מעורבותם של הורים בעלי מעמד חברתי כלכלי גבוה שונה מסגנון מעורבותם של הורים בעלי מעמד חברתי כלכלי נמוך. רמת המעורבות שונה וכן תחומי המעורבות קשורים לרמה החברתית כלכלית.
לכן, לדעתנו חשוב לבדוק נושא זה בצורה יסודית יותר על מנת שנוכל להבין טוב יותר את הגורמים  למעורבות, דפוסי מעורבות אופייניים לסגנונות אוכלוסיה שונים ועוד. שכן בדיקת הקשרים בין המצב החברתי כלכלי למעורבות הורים עשויה  אולי לשפוך אור על יחסי הורים כלפי מוסדות החינוך.
אנו תקווה, שעבודה זו תסייע ולו במעט לאנשי חינוך המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם בתחומים הנ"ל.
מבוא
נושא עבודה זו נבחר מפאת החשיבות הרבה המיוחסת למעורבות הורים, שכן מחקרים שונים מצביעים על הקשר בין מעורבות הורים לבין הצלחת הילד בתחום הלימודי והחברתי. בעבודה זו התמקדנו בקשר בין המצב החברתי כלכלי למעורבות הורים כלומר, האם דפוסי מעורבות ההורים שונה באוכלוסיה בעלת מעמד חברתי כלכלי גבוה לעומת אוכלוסיה בעלת מעמד חברתי כלכלי נמוך.
לכן, ברצוננו לבחון האם יש קשר בין המצב החברתי כלכלי של ההורים למידת מעורבותם בתהליכים החינוכיים בגן הילדים?
בעבודה זו נציג את הגדרת המושג : "מעורבות הורים", נצביע על הגורמים המגבירים מעורבות הורים, על דפוסי מעורבות ההורים כמו גם התערבות ההורים הנתפסת בדרך כלל באופן שלילי.
בנוסף, נבהיר את המושג: "מצב חברתי כלכלי"  נסקור את המצב החברתי כלכלי בישראל תוך התייחסות למרכיבים כמו השכלה, גודל משפחה, השתתפות בכח העבודה,  גודל הכנסה ועוד.
יובאו מחקרים שנעשו בארץ ובעולם בדבר הקשר בין  המצב החברתי כלכלי למעורבות הורים רב המחקרים מצביעים על קשר חיובי בין משתנים אלו.
כמו כן, בעבודה זו נציג חקר מקרה שנעשה בשני גנים שונים כאשר אחד הגנים ממוקם בשכונת מצוקה והשני בשכונת יוקרה. מטרת חקר זה היא לענות על מספר שאלות: האם קיים קשר בין רמת ההשכלה של ההורים לבין מעורבותם בבית הספר?
האם קיים קשר בין המצב הכלכלי של ההורים לבין מעורבותם בבית הספר?
האם קיימים הבדלים במעורבות ההורים בין הורים ממעמד חברתי כלכלי נמוך להורים ממעמד חברתי כלכלי גבוה?
השערות המחקר:
קיים קשר בין רמת ההשכלה של ההורים לבין מידת מעורבותם  על פי מחקרים שונים נראה שככל שההורים משכילים יותר כך מידת מעורבותם גבוהה יותר.
קיים קשר בין רמה כלכלית למעורבות הורים על פי מחקרים שונים נראה שככל שהרמה הכלכלית גבוהה יותר כך מעורבות ההורים גבוהה.
הורים בעלי מעמד חברתי כלכלי גבוה נוטים להיות מעורבים בחינוך ילדיהם זאת בהשוואה להורים ממעמד חברתי כלכלי נמוך.
במחקר הנוכחי נציג את הקשר בין משתנים אלו:, תוך בחינת הממצאים לאור ממצאי  מחקרים אחרים.
נעזרנו במחקרים שונים  שנערכו בנושא, כמו כן, נעזרנו גם באיסוף חומר ממכון סאלד וכאן המקום להודות לצוות במכון סאלד על עזרתם והכוונתם, וכן למנחה שלא חסך מזמנו וסייע לנו רבות בכתיבת העבודה.
ולסיום, נודה להורי הילדים שהקדישו מזמנם ומלאו את שאלוני המחקר ואשר בלעדיהם לא היה נערך המחקר כלל.
אנו תקווה שעבודה זו תתרום ולו במעט לאנשי חינוך העוסקים בהוראה ובלמידה.
בבליוגרפיה
אינס-קניג, א. ( 2004). שינויים חברתיים וביטחון סוציאלי בישראל.  בטחון סוציאלי, 67: 9-38.
אלבוים-דרור, ר'. (1985). קביעת מדיניות החינוך בישראל. אקרמן י', כרמון א' וצוקר ד' (עורכים),חינוך בחברה מתהווה: הוצאת הקיבוץ המאוחד.
באשי י'.(1985). החינוך היסודי. אקרמן י', כרמון, א'. וצוקר, ד'.(עורכים), חינוך בחברה מתהווה: הוצאת הקיבוץ המאוחד.
ברנדר ע', פלד א', קסיר נ' (2005) "מדיניות הממשלה ושיעורי ההשתתפות בכוח העבודה של האוכלוסייה בגילאי העבודה העיקריים – ישראל ומדינות OECD בשנות התשעים"". מחקר ועיון –בנק ישראל.
גבאי, י' ( 2000).
"אי שוויון ועוני – 1999 ".
הרבעון הישראלי למיסים, 27 (108): 7-14.
גבריאלי, י. (1997).
ההורה כשותף וכלקוח. הד הגן, שנה ס"א,חוברת ד', עמ' 382-388.
גור, ח. ולוי-זלמנסון, ג. (2005), יחסי הורים-בית ספר מנקודת מבט של חנוך ביקורתי, החינוך וסביבו, מכללת סמינר הקיבוצים, שנתון המכללה כ"ז גוטליב ז. (2007).
"העוני וההתנהגות בשוק העבודה בחברה החרדית", התוכנית לכלכלה וחברה במכון ון-ליר בירושלים.
גולדרינג, א' שביט,ר' שפירא,ר' (1991), הסתגלות של מנהלי בתי-ספר למעורבות הורים בחינוך:
המקרה של בתי ספר בעלי אוריינטציות ערכיות שונות מתוך: שפירא, ר' ושביט, ר' (עורכות). בית הספר וקהילותיו,(45-67). תל-אביב: רמות.
וינקלר, ר. (1997)  מעורבות הורים בבתי ספר. הגיגי הגבעה, ה.
לבנדה, א. (2009). מעורבות הורים בבתי ספר קהילתיים. עבודת דוקטורט. ירושלים: האוניברסיטה העברית.
לובנטל ר', שרון ע', וינבלט ג' וקופ י'(1996). כלכלת ישראל בדגש קל, המרכז לחקר המדיניות החברתית בישראל, ירושלים.
נוי, ב' (1999). "בית הספר, בית ההורים והיחסים ביניהם". בתוך: א' פלד (עורך). יובל למערכת החינוך חלק שני. תל אביב: משרד הביטחון. סער, ז. (1995). מעורבות הורים בבית הספר מושגי יסוד, משמעויות והשלכות.
סקירת ספרות מחקרית . תוכנית קרב למעורבות בחינוך היחידה להערכה פנימית ירושלים.
ספורטא י, אבו זאיד ס, לשם ד. (2006). "אי-השוויון בחלוקת ההכנסות של משקי הבית של השכירים בישראל, 1967-2003". התכנית לכלכלה וחברה. מכון ואן ליר-ירושלים.
עומר,ח. (2002). הורים ומורים: הברית ההכרחית. פנים, מס' 19, עמ' 26-34
פרידמן, י' (תש"ן). בית הספר הקהילתי תיאוריה ומעשה.ירושלים: מאגנס.
פרידמן,י.
פישר, י. (2003). ההורים ובית הספר: עמדות ומידת מעורבות. מכון הנרייטה סאלד פרס, י' ור' פסטרנק (1993). קהילתיות בחינוך- הצלחה או כישלון? תל אביב: איתאב.
צוובנר ש' (2001) נייר ראשוני לדיון דחוף בוועדה בנושא: אבטלה. הכנסת מרכז מחקר ומידע.
Alemayehu  J, Niek  K, Mwangi  S. Mwabu, G (2005). "Determinants of Poverty in Kenya: A Household Level Analysis". Preview geda University of Connecticut, Department of Economics, Working papers: 2005-44
White, H, Masset, E (2003)." The Importance of Household Size and Composition in Constructing Poverty Profiles: An Illustration from Vietnam".  Development and Change.
34, ( 1): 105-26.