טכנולוגיה, חינוך מתמטי, אפליקיצה, ספירה ומניה, צורות הנדסיות, מספרים,הוראת המתמטיקה, גיל הרך, יסודי, חינוך, מתמטיקה,

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1639
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

החוג להוראת המדעים סיכום פעילות חקר ספירה ומניה דרך האפליקציה Kids Numbers and Math עבודה מסכמת בקורס שימוש בטאבלטים ובטלפונים ניידים בתקשורת בין הורים וילדים.
יולי 2015
תוכן העניינים
הקדמה      –   3
ניתוח מערך ההפעלה      —   4
ניתוח הפעילות       5-6
תיאור מהלך הפעילות      —  7-8
משוב לגבי הפעילות      –
8 -9
רשימת מקורות      —  10 הקדמה ספירה ומניה הינם פעולות שהילד למוד אותן מגיל צעיר, היכולת של הילד לנקוב בשם המספרים ברצף נכון אם זה קדימה או אחורה הינו תהליך של למידה של פעולת הספירה. גם כן, היכולת להתאים בין הספירה לבין כמות חפצים הינו תהליך של למידה הנקרא מניה. כדי  שהילד יוכל לספור מספיק לו לדעת את שמות המספרים והרצף שלהם. לעומת זאת, כדי שהילד יוכל למנות, עליו להיות מסוגל להצביע על כל חפץ שנמנה פעם אחת בלבד לבלי לדלג על החפצים ולעשות התאמה חד חד ערכית בין שם המספר לחפץ.
למידת הפעולות של ספירה ומניה יכולה להתבצע בכך מיני אופנים: משחק קבוצתי, על ידי מורה, באופן פרטני, משחק לימודי, אפליקציות חינוכיות וכו'. בנושא שלנו רצינו לחקור את השפעת השימוש כלי טכנולוגי נייד כגון פלאפונים ו/או טאבלטים על תהליך הלמידה של הספירה והלמידה בקרב ילדים בגילאים ארבע עד חמש שנים.
השימוש בטכנולוגיה ובסביבה דינאמית הפכו בשנים האחרונות לדגל של משרד החינוך בארץ לצורך יצירת למידה המשמעותית. הטמעת הטכנולוגיה הינה אמצעי נוסף להשגת מטרות אחרות כמו הקניית מיומנויות אוריינות, הוראה בסגנון אחר, יצירת עניין בשיעורים ועוד. חוקרים רבים חקרו את השפעת הסביבה הדינאמית על הילדים בכיתה. למשל במחקר (Sinclair & Moss,
2 012) העבודה בסביבות דינמיות מאפשרת שינויים מהירים ומדויקים, שינויים באופי של צורות מבלי לפגוע בתכונות הקריטיות שלו, למשל השימוש באנימציה מציע סוג נוסף של מתווך חזותי מבלי לאבד את זהות הצורה. כמו כן, השימוש בסביבה דינאמית מאפשר למורה להציע צורות לא-טיפוסיות לילדים  דבר שמעודד תפיסות חזותיות שונות לצורה (Sinclair & Moss,
2 012).
השימוש בהמחשה לצורך למידה הינו דבר חשוב בתהליך הלמידה, המחשות  דרך כלי טכנולוגי מסייעת לילדים בהבנת ובניית צורות שונות בגיאומטריה ובחיזוקם. סביבה דינאמית יכולה לתת ייצוגים עם משמעות כמו אובייקטים מוחשיים אף הם יותר קלים בניהול וניתנים להרחבה וליצירת אובייקטים יותר מאשר אובייקטים פיזיים (Clements, 1999). במחקר של (Lange & Meaney, 2013)  אשר בדק השפעת השימוש באיפאד ככלי טכנולוגי לצורך למידה מתמטית,  מהמחקר עולה כי יש ביישומים את הפוטנציאל לספק הזדמנויות ללמידה מתמטית בקרב ילדים, אבל אינטראקציה עם מבוגר תתרום באופן משמעותי יותר למימוש פוטנציאל זה.
                                                                                                        ניתוח מערך ההפעלה בעבודה זו נתמקד בניתוח מעמיק להשפעת השימוש באפליקציה ככלי ללימוד ספירה ומניה. בחרנו שני ילדים לצורך עבודה זו, סלמאן וטום בני חמש, אשר נחשפו לראשונה לאפליקציה " Kids numbers and math" דרך עבודה זו. ..